بدون اجازه پدر نمی‌توانید مهریه خود را ببخشید

۶
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
یکی از موضوعات مهمی که در ارتباط با مهریه مطرح می‌شود این است که زن مهریه خود را به همسرش ببخشد.
بخشیدن مهریه بدون اجازه پدر

زن مالک مهریه است و به محض عقد می‌تواند مهریه را مطالبه کرده یا حتی آن را ببخشد. مطابق قانون، برای اینکه زن اقدام به بخشیدن مهریه به همسر خود کند، شرط خاص پیش بینی نشده است، لکن در عمل این امر نیازمند رضایت پدر است. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع بخشیدن مهریه بدون اجازه پدر می‌پردازیم.

شرایط بخشیدن مهریه

به موجب ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی به مجرد عقد، زن مالک مهریه می‌شود و می‌تواند هرگونه تصرفی که بخواهد در مهریه انجام دهد. بخشیدن مهریه به همسر نیز یکی از آن‌ها است.

در برخی از شرایط، بخشش مهریه از طرف زن سبب مشکلاتی در روابط طرفین می‌شود. به خصوص در مواقعی که زن تصمیم به جدایی از همسر خود می‌گیرد. دراین‌صورت، زن نمی‌تواند با استفاده از بخشیدن مهریه‌اش، به‌صورت طلاق خلع و مبارات( طلاق به دلیل تنفر) اقدام کند. چراکه مهریه‌اش را از قبل بخشیده است. لذا باید علاوه بر مهریه‌ای که از قبل به شوهرش بخشیده، مبلغی دیگر هم به او بپردازد تا شوهر را راضی به طلاق کند. اگر علاقه دارید در مورد مسائل مهریه بیشتر بدانید به مطلب حقی که به زن اجازه می‌دهد تمکین نکند اما نفقه و مهریه بگیرد مراجعه کنید.

بخشیدن مهریه بدون اجازه

بخشیدن مهریه بدون اجازه پدر

علیرغم اینکه فرض بر این است که بخشیدن مهریه از سوی زن، نشانه رضایت وی از زندگی مشترک و علاقمندی به همسرش است. اما گاهی اوضاع تغییر می‌نماید. تا اینکه زن تمایل پیدا می‌کند تا به هر روشی که شده از شوهرش جدا شود و یکی از این روش‌ها طلاق خلع و مبارات است.

در این طلاق زن در برابر بخشش تمام یا مقداری از مهریه‌اش به مرد، مرد را به طلاق دادن ترغیب کند. اما اینکه زن از قبل مهریه را بخشیده باشد، باید علاوه بر مهری که بخشیده، مبلغی دیگر هم به او بپردازد تا راضی به طلاق دادن زن شود.

علاوه بر رضایت و میل درونی زن نسبت به بخشیدن مهریه، ممکن است مرد او را مجبور به این امر کند. یا اینکه زن به لحاظ احساسات زودگذر خود تصمیم به این امر بگیرد. به همین دلیل، علیرغم این که در شرع و قانون شرط خاصی برای صحت بخشیدن مهریه بدون شاهد از طرف زن در نظر گرفته نشده است اما به لحاظ عملی دفترخانه‌ها اجازه پدر برای بخشیدن مهریه و رضایت وی برای بخشش آن را شرط لازم و ضروری برای این امر می‌دانند.

بخشیدن مهریه

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی مطلب مردانی که می‌خواهند ازدواج دوم داشته باشند، حتما بخوانند!  را مطالعه کنید.

۶ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱ بهمن ۱۴۰۰ در ۷:۴۲ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱ بهمن ۱۴۰۰ در ۸:۵۶ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۳ دی ۱۴۰۰ در ۱۰:۱۵ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۲۳ دی ۱۴۰۰ در ۴:۳۲ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۱۶ دی ۱۴۰۰ در ۱۰:۰۶ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۱۶ دی ۱۴۰۰ در ۶:۴۴ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …