ستاره‌ای که حیات زمین را تهدید می‌کند!

۸
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
دانشمندان اخیرا موفق به رصد فوران عظیم ستاره‌ای جوان به نام EK Draconis در نزدیکی زمین شدند که می‌تواند تهدیدی برای حیات در کره زمین باشد.
ستاره ای که حیات کره زمین را تهدید می کند

ستاره‌ای کوچک‌تر از خورشید ما، اما از نظر اندازه مشابه، اخیرا دانشمندان را نگران کرده است و آن‌ها می‌گویند همه باید نگران باشند. این ستاره که EK Draconis نام دارد، ده‌ها سال نوری دورتر از ما قرار دارد، اما فوران‌های عظیمی به بیرون پرتاب می‌کند. رصد اخیر این دانشمندان نشان می‌دهد که این ستاره جوان دارای یک انفجار انرژی و بیرون راندن ذرات باردار قدرتمندی است که خورشید هرگز آن را تجربه نکرده است. با مجله دلتا همراه باشید تا با ستاره ای که حیات کره زمین را تهدید می کند بیشتر آشنا شوید.

ستاره ای که حیات کره زمین را تهدید می کند

خورشید اغلب فوران‌های انفجاری بزرگ را تجربه می‌کند که پس از پرتاب جرم تاجی (CME) باعث ایجاد طوفان‌های خورشیدی می‌شود. اما دانشمندان گفتند که این ستاره یک انفجار انرژی حداقل ۱۰ برابر بزرگ‌تر از بزرگ‌ترین CME که خورشید تاکنون ثبت کرده است، تجربه کرده است.

پرتاب جرم تاجی

ستاره‌ها و از جمله خورشید به‌طور منظم پرتاب جرم تاجی را تجربه می‌کنند. این فوران‌ها از ابر‌هایی از ذرات بسیار داغ یا پلاسما تشکیل شده‌اند که می‌توانند با سرعت میلیون‌ها مایل در ساعت در فضا حرکت کنند، اما همین امر می‌تواند خبری بد برای ما باشد. اگر در یک پرتاب، جرم تاجی به زمین برخورد کند، می‌تواند ماهواره‌ها را در مدار مختل کند. شبکه‌های برق را که به کل شهر‌ها خدمات رسانی می‌کنند، خاموش کند.

در این میان برخی از دانشمندان همکار در این مطالعه همچون یوتا نوتسو از دانشگاه کلرادو نیز معتقد است که نتایج حتی می‌تواند بدتر از این باشد و «پرتاب جرم تاجی می‌تواند تاثیر جدی بر زمین و جامعه انسانی بگذارد.»

این تیم EK Draconis را مشاهده کردند که ابری از پلاسمای سوزان را با جرمی در حدود چهار میلیارد کیلوگرم (بیش از ۱۰ برابر بزرگ‌تر از قوی‌ترین پرتاب جرم تاجی که تا به حال از یک ستاره شبیه به خورشید ثبت شده) به بیرون پرتاب می‌کند. نوتسو در این خصوص گفت: «این نوع پرتاب جرم بزرگ، از نظر تئوری، می‌تواند در خورشید ما نیز رخ دهد. این مشاهدات ممکن است به ما کمک کند تا درک بهتری از چگونگی تاثیر رویداد‌های مشابه روی زمین و حتی مریخ در طی میلیارد‌ها سال داشته باشیم.»

این رویداد ممکن است به‌عنوان هشداری در مورد اینکه آب و هوا در فضا چقدر می‌تواند برای زمین خطرناک باشد، درنظر گرفته شود.

فوران‌های بسیار عظیم

مطالعه‌ منتشر شده نشان می‌دهد ستاره‌های جوان فوران‌های بسیار عظیمی را تجربه می‌کنند که ده‌ها یا حتی صد‌ها برابر قدرتمندتر از فوران‌های خورشید است. شعله‌های ابری بسیار بزرگ‌تر از شعله‌هایی هستند که ما از خورشید می‌بینیم. بنابراین ما گمان می‌کنیم که آن‌ها نیز پرتاب‌های جرمی بسیار بزرگ‌تری تولید می‌کنند. اما تا همین اواخر، این فقط یک حدس بود. این ستاره جوان اگر چه هم اندازه خورشید است، اما تنها ۱۰۰ میلیون سال قدمت دارد که از نظر کیهانی بسیار جوان است. به عبارت ساده‌تر، خورشید ما ۴.۵ میلیارد سال پیش در وضعیت کنونی EK Draconis بود.

ستاره ای که حیات کره زمین را تهدید می کند

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطالب دانستنی مطلب ماجرای اسرارآمیز مومیایی ۱۵ سانتی چیست؟ را بخوانید.

۸ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۴ دی ۱۴۰۰ در ۳:۲۹ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۸ دی ۱۴۰۰ در ۹:۳۷ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۴ دی ۱۴۰۰ در ۷:۵۲ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۱۴ دی ۱۴۰۰ در ۴:۲۳ ب٫ظ

  5. جواد

    ۱۴ دی ۱۴۰۰ در ۲:۴۰ ب٫ظ

    عالی

    پاسخ

    • فاطمه یزدیان

      ۱۶ دی ۱۴۰۰ در ۱۰:۲۸ ق٫ظ

      ممنونم از همراهی شما

      پاسخ

  6. ناشناس

    ۱۴ دی ۱۴۰۰ در ۱:۵۴ ب٫ظ

    عالی

    پاسخ

    • فاطمه یزدیان

      ۱۶ دی ۱۴۰۰ در ۱۰:۳۰ ق٫ظ

      ممنونم از همراهی و نظر شما

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…