در این خانه همیشه زلزله می‌آید!

۵
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
در اسکاتلند بر روی دامنه‌های سرسبز خانه‌ای چوبی و قدیمی وجود دارد، خانه‌ای عجیب که به «خانه زلزله» معروف است و کسی در آن زندگی نمی‌کند.
خانه زلزله در اسکاتلند

اگر داستان ساخته شدن این خانه را ندانید، شاید با شنیدن اسمش فکر کنید در آن همیشه زلزله اتفاق می‌افتد اما ماجرای این خانه چیز دیگری است. با ما در مجله دلتا همراه باشید تا با خانه زلزله در اسکاتلند آشنا شوید.

خانه زلزله در اسکاتلند

تا همین ۲۰۰ سال پیش تکنولوژی، پیشرفت چندانی نکرده بود و برای ثبت واقعه‌ای مثل زلزله نیاز به خانه‌ای مخصوص بود. چنین خانه‌ای برای اولین بار در منطقه‌ای زلزله‌خیز در اسکاتلند ساخته شد و ابزارهای ساده‌ای در آن قرار گرفت تا بتوان قدرت زلزله را اندازه‌گیری و ثبت کرد. امروزه با پیشرفت تجهیزات لرزه‌نگاری این خانه کاملا بی‌استفاده و به جاذبه گردشگری تبدیل شده است.

در این خانه همیشه زلزله می‌آید!

معمولا در بریتانیا زلزله‌های بزرگی اتفاق نمی‌افتد. اما به هرحال جزایر این سرزمین هم در طول سال بارها تکان‌هایی می‌خورند که فقط تعداد کمی از آن‌ها توسط مردم احساس می‌شوند. بیشتر آن‌ها آن‌قدر کم شدت هستند که هیچ آسیبی وارد نمی‌کنند. اما با این حال اولین لرزه‌سنج دنیا در اسکاتلند و در محلی به نام کومری ساخته و نصب شده است. نمونه‌ای از این لرزه‌سنج همچنان در خانه‌ای به اسم خانه زلزله که روی علفزارهای دامنه‌ای در منطقه Ross ساخته شده، قرار دارد.

دهکده کومری

دهکده کومری در شهر «پرتشایر» و در جنوب اسکاتلند، به خاطر قرار گرفتن روی گسل یکی از فعال‌ترین مناطق زمین‌شناسی در بریتانیاست. به خاطر همین موضوع به شهر لرزان معروف شده است. اولین زلزله ثبت شده در «پرتشایر» توسط فردی به اسم «جیمز ملویل» به ثبت رسیده است. کسی که زمان این زلزله نسبتا شدید را در دفترچه خاطراتش یادداشت کرد.

در طول ۵۰ سال دیگر هم ۷۰ لرزه مهم دیگر ثبت شد که یکی از آن‌ها بزرگ‌ترین زلزله تاریخ کومری بود. این زلزله که در بیشتر نواحی اسکاتلند احساس شد، باعث خراب شدن خانه‌های کومری و ترک برداشتن سد نزدیک شهر استیرلینگ شد. البته این زلزله باعث ساخته شدن خانه زلزله شد.

dsvA در این خانه همیشه زلزله می‌آید!

خانه زلزله چگونه ساخته شد؟

در واقع بعد از این زلزله بود که دو نفر تصمیم گرفتند که ابزاری راه‌اندازی کنند تا به راحتی بتوانند میزان زلزله را اندازه‌گیری کنند و داده های لرزه‌ای را به طور رسمی به ثبت برسانند.

این ابزار از دو تخته چوبی تشکیل شده که در جهت‌های شمال به جنوب و شرق به غرب بر روی زمین قرار گرفته‌اند. بر روی این تخته‌ها یک سری استوانه‌های چوبی قرار دارد که با رسیدن به لبه تخته‌ها بزرگ‌تر می‌شوند. با وقوع زمین لرزه، اندازه و وزن این استوانه‌ها بیشتر و این ترتیب قدرت زمین لرزه اندازه‌گیری می‌شود. ماسه‌هایی که در زیر این تخته چوب‌ها وجود دارند از برخورد استوانه‌ها به هم جلوگیری می‌کنند. این دستگاه با اینکه کاملا ابتدایی به نظر می‌رسد اما برای اندازه‌گیری قدرت زلزله کاملا مناسب است.

grse در این خانه همیشه زلزله می‌آید!

۵ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۳ دی ۱۴۰۰ در ۱۰:۲۰ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۱ دی ۱۴۰۰ در ۹:۵۰ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۸ دی ۱۴۰۰ در ۹:۳۱ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۱۶ دی ۱۴۰۰ در ۱۰:۰۷ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۱۶ دی ۱۴۰۰ در ۶:۴۳ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…