بازار مسکن در سال ۹۸ چگونه خواهدبود؟

۷
6
زمان مطالعه: 3 دقیقه
بعد از 5 سال رکود در بخش مسکن نخبگان و مسئولان به این نتیجه رسیده‌اند که بازار مسکن در سال 98 به شرط حمایت از سازندگان رونق خواهد یافت. این جمع بندی در حالی است که نشانه‌ای از سیاست جامع در رابطه با حمایت از سازندگان در بازار مشاهده نمی‌شود.
بازار مسکن در سال 98

اینکه بازار مسکن در سال ۹۸ چه سرنوشتی خواهد داشت تا حد زیادی منوط به سیاست‌های حمایتی دولت از فعالان ساخت و ساز مسکن است. رکود بخش مسکن که در ۵ سال اخیر  بخش‌های بالادستی و پایین دستی در اقتصاد کشور را نیز تحت تاثیر قرار داده است، در صورت عدم ارائه راهکار مناسب در مقابل آن برای ششمین سال مداوم مهمان بازار مسکن خواهد بود.

هرچند که راهکارهای خروج از بحران رکود  طی این سال‌ها متفاوت بود و هرکدام با موانعی از سوی بازار مواجه شد، طی ماه های اخیر و  پس از مدتها تغییر روش، مجموعه مسئولان و تصمیم‌‎گیران در دولت و مجلس به این نتیجه رسیده‌اند که اولویت بازار مسکن در سال ۹۸ حمایت و تقویت بخش ساخت و ساز است.

التهاب بازار مسکن در سال ۹۸

به گزارش مجله دلتا  به نقل از خانه ملت، حسن خسته بند با بیان اینکه بازار مسکن در سال ۹۸ بار دیگر شاهد بروز تلاطم های اقتصادی خواهد شد، گفت: برخی اعلام می‎کنند که قیمت بازار مسکن در سال آینده روندی رو به کاهش خواهد داشت، اما به نظر من این مسئله محقق نمی شود زیرا کاهش قیمت ها در بازار مسکن تحت تأثیر عواملی و شاخص هایی بوده که امروز عملیاتی نشده است.

بازار مسکن در سال 98

نماینده مردم بندر انزلی در مجلس شورای اسلامی افزود: به‎طور قطع تا زمانی که نقدینگی و سرمایه کشور به سمت بخش ساخت مسکن هدایت نشود، نباید انتظار داشت گرانی ها در بازار مسکن کاهش یابد.

وی گفت: در شرایط کنونی روز به روز شاهد افزایش قیمت مصالح ساختمانی هستیم، البته بخش عمده‎ای از تجهیزات ساختمانی ارتباطی با افزایش قیمت ارز ندارند، اما برخی از فعالان این بخش سوء استفاده کرده و متناسب با افزایش نرخ ارز، قیمت این تجهیزات را بالا برده‎ اند.

نیاز سالانه به ۸۰۰ هزار خانه

خسته بند با اعلام اینکه سالانه حدود ۸۰۰ هزار زوج جوان به مسکن جدید نیاز دارند گفت: برای تثبیت وضع موجود بازار مسکن به ساخت ۸۰۰ هزار و برای بهبود وضعیت به ساخت یک میلیون و ۲۰۰ هزار مسکن نیاز داریم.

این نماینده مردم در مجلس تصریح کرد: برخی انتظار دارند که با وجود نبود ساخت و ساز در کشور قیمت مسکن کاهش یابد؛ اما  مسئله عرضه و قیمت، دو کفه یک ترازو هستند؛ از این رو به هر میزانی که عرضه مسکن در کشور افزایش یابد، قیمت ملک نیز کاهش می یابد.

کاهش ۳۰ در صدی تولید و افزایش قیمت

اظهار نظر این نماینده مجلس در حالی صورت گرفته است که مطابق آمار تولید مسکن در کشور یک سوم تقاضا است. در شرایطی که از بهار امسال بازار مسکن آماده ورود به دوران پیش رونق بود تصمیم‌ گیری برای ساخت و ساز از سوی سازندگان به تعویق افتاد.

علیرغم اینکه تعداد پروانه‌های ساختمانی صادر شده طی بهار امسال در شهر تهران ۲۷  درصد افزایش داشته، تعداد واحدهای ساخته شده یا درحال ساخت ۹ درصد کمتر شده است.

شرایط حاکم بر بازار نشان می‌دهد، آنچه مانع رونق ساخت و ساز در کشور شده عدم حمایت قابل توجه از انبوه‌سازان است. از این رو دولت باید با برنامه ریزی دقیق و ارائه مشوق هایی نظیر زمین رایگان و تسهیلات ارزان قمیت انبوه سازان بازار مسکن را در مسیر ساخت‌و ساز حمایت کند.

برای دیدن مطالب مرتبط پیرامون این گزارش  صفحه خبر و گزارش و اخبارمسکن  مجله دلتا را ببینید.

۷ دیدگاه

  1. گلمحمدی

    ۳۱ فروردین ۱۳۹۸ در ۴:۴۹ ب٫ظ

    تحلیل چشم اندازی برای حرکت در آینده با دیدی باز
    متشکریم

    پاسخ

  2. مهندس حسینی 09197225539

    ۱۷ فروردین ۱۳۹۸ در ۷:۳۶ ق٫ظ

    اجاره روزانه – سالیانه- و فروش ویلا بالاشهر دماوند: ۰۹۱۹۷۲۲۵۵۳۹

    خانه ویلائی ۲۴۰متر زمین و حیاط درختکاری شده با ۷۳متر بنا ۲خواب سر شیروانی دربست بسیار تمیز دنج بی سروصدا آفتابرو روبه قبله درختکاری و سرسبز با کلیه امکانات آب برق گاز شهری بفاصله فقط ۳۵ دقیقه مستقیم و آسفالت از چهارراه تهرانپارس تا بالا شهر دماوند میدان ۱۷شهریور(بالاترین میدان دماوند) فقط برای یک خانواده حداکثر ۴ نفری بی سروصدا (بیش از ۴ نفر یا مدام سروصدا و میهمانی,جشن,پارتی نمی پذیریم).تمیز و سالم تحویل میگیرید, تمیز و سالم تحویل میدهید.بدون هیچگونه اثاثیه حتی موکت کف و آبگرمکن.

    -اجاره سالیانه: ۵۰میلیون تومان ودیعه(پیش)+۳/۵میلیون تومان اجاره ماهیانه. یا ۳۵۰میلیون تومان پیش+۱۵۰هزار اجاره. بشرط قرارداد ۱۲ماهه.بهردلیل کمتر از ۱۲ماه بمانید بخصوص فقط فصل گل بلبل تابستان ماهیانه ۴میلیون تومان.

    -اجاره روزانه با همه لوازم فول امن آزاد تمیز دربست ۱تا۴ نفر روز عادی ۴۰۰ هزارتومان روز تعطیلات ۵۰۰هزارتومان. مازاد از ۴نفر , نفری ۷۵هزارتومان .بی چانه. تحویل و تخلیه ۱۰ صبح نه ظهر و ۱۴.
    فروش: ۲۸۰متر زمین+۹۳متر بنا فقط ۱/۴۰۰میلیارد تومان سند ۶دانگ جواز ساخت,پایانکار.(اسفند۹۷ نه بعدا)

    پاسخ

  3. حاتم رادمند

    ۹ فروردین ۱۳۹۸ در ۱:۱۷ ق٫ظ

    سلام به دلیل گرانی مصالح ساختمانی و گرانی بنا و کارگر صد درصد مسکن گانتر خواهد شد

    پاسخ

  4. مهرداد خانزاده

    ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ در ۱۲:۲۲ ب٫ظ

    واقعا آموزنده است و مفید

    پاسخ

    • رضا عدالت

      ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ در ۳:۰۷ ب٫ظ

      سپاس از حمایت و همراهی شما برای دیدین مطالب بیشتر در رابطه با تحلیل آینده بازار مسکن صفحه اخبار مسکن مجله دلتا را ببینید.

      پاسخ

  5. خان زاده

    ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ در ۱۲:۱۹ ب٫ظ

    عالی بود…

    پاسخ

    • رضا عدالت

      ۶ اسفند ۱۳۹۷ در ۱۰:۲۵ ق٫ظ

      سلام و سپاس از توجه شما

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…