تقسیم ارث دختر و پسر مجرد چگونه است؟

۹
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
در مورد ارث فرد مجرد قانون نحوه تقسیم ارث را کاملا مشخص کرده است.
تقسیم ارث دختر و پسر مجرد

طبق قانون تقسیم ارث که در آن طبقات وراث مشخص شده و به نسبت درجه نزدیکی به متوفی این طبقات تقسیم‌بندی شده‌اند هر کسی که فوت کند و مالی از وی باقی بماند و وارثی هم داشته باشد اموال او باید به نسبت سهم‌شان بین آن‌ها تقسیم شود. اما باید دید در مورد ارث فرد مجرد چه قانونی وجود دارد. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع تقسیم ارث دختر و پسر مجرد می‌پردازیم.

میزان سهم‌الارث از تقسیم ارث پسر مجرد

در مورد تقسیم ارث پسر مجرد، می‌توان گفت که اگر از او مالی پابرجا باشد و از وراث طبقه اول پدر و مادر او در قید حیاط باشند ارث وی به سه قسمت تقسیم می‌شود. یک قسمت را مادر و مابقی سهم پدر خواهد شد و دیگر به خواهر و برادرها ارثی نخواهد رسید.

اما اگر پدر و مادر در زمان حیات فرزند پسر در قید حیات نباشند اموال او به نسبت برادرها دو برابر خواهرها بین آن‌ها تقسیم می‌گردد. در صورت فوت خواهر و برادر اموال به خواهرزاده‌ها و برادرزاده‌ها به همان نسبت برادرزاده‌ها دو برابر خواهرزاده‌ها خواهد رسید.

درصورتی‌که وراث پسر مجرد چند برادر باشند یا چند خواهر ارث به‌صورت مساوی بین آن‌ها تقسیم خواهد شد. اگر به مباحث ارث علاقه دارید مطلب فرزند نامشروع هرگز از والدین خود ارث نمی‌برد را مطالعه کنید.

در تقسیم اموال افراد مجرد چه پسر و چه دختر به علت نبود همسر و فرزندان، اموال به خانواده به نسبت قرابت آن‌ها خواهد رسید. در صورت نبود همه افراد یک طبقه ارث به طبقه بعد منتقل خواهد گردید و این تقسیم در مورد ارث دختر و پسر مجرد فرقی نخواهد داشت.

اگر فرد مجردی فوت کند و وراث او فقط پدر یا مادر وی باشد همه اموال به وی خواهد رسید و دیگران ارثی از وی نخواهند برد. قانون بیان می‌دارد که حقوق و مزایایی که فرد متوفی مجرد داشته در صورت حیات پدر و مادر به آن‌ها خواهد رسید.

تقسیم ارث دختر و پسر

میزان سهم‌الارث از تقسیم ارث دختر مجرد

اگر فرد مجردی فوت کند (فرقی بین دختر و پسر مجرد وجود ندارد) و پدر و مادر ایشان در قید حیات باشند، وراث فرد محسوب می‌شوند. سهم‌الارث پدر به اندازه دو سوم اموال متوفی و سهم‌الارث مادر به میزان یک سوم اموال متوفی است.

ارث دختر و پسر مجرد

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی مطلب مشکلات حقوقی زنان برای دریافت ارث را مطالعه کنید.

۹ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۴ دی ۱۴۰۰ در ۴:۰۶ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۹ دی ۱۴۰۰ در ۹:۱۶ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۴ دی ۱۴۰۰ در ۹:۱۴ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۱۴ دی ۱۴۰۰ در ۸:۴۵ ق٫ظ

  5. ناشناس

    ۱۴ دی ۱۴۰۰ در ۸:۳۱ ق٫ظ

  6. ناشناس

    ۱۴ دی ۱۴۰۰ در ۶:۰۲ ق٫ظ

  7. ناشناس

    ۱۳ دی ۱۴۰۰ در ۷:۱۳ ب٫ظ

  8. ناشناس

    ۱۳ دی ۱۴۰۰ در ۵:۵۸ ب٫ظ

  9. ناشناس

    ۱۳ دی ۱۴۰۰ در ۴:۵۹ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …