هریسه گندم صبحانه مقوی و خوشمزه جنوبی

۲
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
یکی از پرطرفدارترین خوراک‌های شهرهای جنوبی ایران مخصوصا استان بوشهر، هریسه نام دارد. هریسه به معنی خوراکی است که از پخت غلات یا حبوبات به همراه شیر یا آب درست می‌شود.
طرز تهیه هریسه گندم

هریسه گندم یکی از انواع غذاهای خوشمزه ایرانی است که معمولا برای صبحانه تهیه می‌شود. این صبحانه خیلی مقوی است و برای کودکان هم بسیار ارزشمند به شمار می‌آید. برای مشاهده این آموزش آشپزی جنوبی در ادامه با مجله دلتا همراه باشید تا طرز تهیه هریسه گندم را یاد بگیریم.

مواد لازم برای طرز تهیه هریسه گندم

  • بلغور گندم ۱ پیمانه
  • آب قلم ۲ پیمانه
  • پیاز ۱ عدد متوسط
  • دارچین ۱ قاشق چایخوری
  • نمک و زردچوبه به مقدار کافی
  • روغن مایع ۱ قاشق غذاخوری

هریسه گندم

طرز تهیه هریسه گندم

مرحله اول

برای تهیه هریسه گندم جنوبی ابتدا بلغور را از دو ساعت قبل داخل یک کاسه بزرگ می‌گذاریم و تا بند انگشت روی آن آب سرد می‌ریزیم و اجازه می‌دهیم خیس بخورد. در ادامه پیاز را پس از پوست گرفتن به صورت نگینی ریز خرد می‌کنیم.

مرحله دوم

در این مرحله پیاز خردشده را به همراه ۱ قاشق غذاخوری روغن مایع داخل یک قابلمه مناسب تفت می‌دهیم تا پیاز کاملا سبک و شیشه‌ای شود، سپس مقداری نمک، زردچوبه و دارچین اضافه می‌کنیم و کمی با پیاز تفت می‌دهیم تا با هم یکدست شوند.

مرحله سوم

در این مرحله آب قلم را به همراه ۲ پیمانه آب و بلغور گندم به قابلمه اضافه می‌کنیم، سپس حرارت زیر قابلمه را زیاد می‌کنیم. پس از اینکه آب درون قابلمه به نقطه جوش رسید، حرارت زیر قابلمه را کم می‌کنیم تا هریسه با حرارت بسیار ملایم بپزد.

هریسه گندم چیست

مرحله چهارم

نکته مهم در مورد پایین آوردن کالری این غذای خوشمزه این است که اگر تمایل داشته باشیم این غذا را با کالری پایین‌تری درست کنیم می‌توانیم به جای استفاده از بلغور گندم از بلغور جو استفاده کنیم و آب قلم کمتری بریزیم.

مرحله پنجم

نکته دیگر در مورد درست کردن هریسه این است که این غذا را مانند حلیم گندم بعضی افراد با نمک سرو می‌کنند و بعضی افراد با شکر بیشتر می‌پسندد. به همین جهت باید توجه داشته باشیم که هریسه را به صورت کم نمک درست کنیم.

مرحله آخر از طرز تهیه هریسه گندم

پس از اینکه هریسه بلغور گندم به خوبی لعاب انداخت و آماده شد آن را درون ظرف مورد نظرمان می‌کشیم. برای تزیین هریسه می‌توانیم به سلیقه خود از پیاز داغ، مخلوط دارچین و شکر، کنجد و غیره استفاده کنیم.

برای درست کردن میان‌وعده‌های جنوبی به مطلب شله خرمایی بوشهری، حلوای بی‌نظیر مراجعه کنید.

هریسه گندم جنوبی

پیشنهاد مطالعه: طرز تهیه نان رول دارچینی را بخوانید.

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۴ دی ۱۴۰۰ در ۳:۲۱ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۵ دی ۱۴۰۰ در ۹:۴۱ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در آشپزی

همچنین بخوانید

طرز تهیه لیمو عمانی خانگی + ویدئو

درست کردن بعضی از چاشنی‌ها مانند رب گوجه فرنگی یا لیمو عمانی در خانه می‌تواند برای ما بسیا…