قاتلین کبد را بشناسید!

۱۸
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
کبد یکی از مهم‌ترین اندام‌های بدن است که وظایف مختلفی ازجمله تصفیه‌‌ی خون، دفع مواد زاید، جداسازی مواد مضر از مواد غذایی موردنیاز اندام‌ها و همچنین تولید هورمون‌های کبدی را برعهده دارد.
عادات مضر برای کبد

سلول‌های کبدی معمولا قابلیت بازسازی و ترمیم بافت کبد را دارند، اما اگر آسیب‌دیدگی کبد به جایی برسد که در این عملکرد اختلالی به‌وجود بیاید، بافت کبد دیگر قادر نخواهد بود به‌درستی کار کند. در ادامه با مجله دلتا همراه باشید تا با عادات مضر برای کبد آشنا شوید.

عادات بد غذایی و سبک‌ زندگی ناسالم از مهم‌ترین عوامل بروز بیماری‌های کبدی هستند. از آن‌جاکه بیماری‌های کبدی به‌سختی درمان می‌شوند (و در بسیاری موارد درمان‌ناپذیر هستند)، باید از حالا شیوه‌ زندگی خود را اصلاح کنید.

خوردن شکر

مصرف زیاد شکر نه فقط برای دندان‌ها، که برای کبد نیز خطرناک است. کبد از نوعی شکر به‌نام فروکتوز استفاده می‌کند و آن را به چربی تبدیل می‌کند. مصرف بیش‌ازحد شکر تصفیه‌شده و شربت‌ ذرت با فروکتوز بالا، چربی زیادی تولید می‌کند که به بیماری‌های کبدی منجر می‌شود.

خوردن مکمل‌های گیاهی

بسیاری از مکمل‌های گیاهی حتی با وجود اینکه برچسب «کاملا طبیعی» دارند، باز هم ممکن است به کبد آسیب برسانند. به‌عنوان مثال، برخی از بانوان از گیاهی موسوم به «کاواکاوا» برای تسکین علائم یائسگی استفاده می‌کنند. اما مطالعات نشان می‌دهد این نوع گیاه می‌تواند عملکرد کبد را با اشکال مواجه کند.

داشتن اضافه‌وزن

چربی اضافی می‌تواند در سلول‌های کبدی تجمع کند و منجر به بیماری کبد چرب غیرالکلی شود. در نتیجه‌ این بیماری ممکن است کبد متورم شود یا با گذشت زمان بافت آن سخت و سفت شود.

همچنین بخوانید: خطرناک‌ترین غذا‌ها برای وعده صبحانه!

کبد چرب

مصرف زیاد ویتامین A ازطریق مکمل‌ها

بدن همه‌ ما به ویتامین A نیاز دارد، اما بهتر است این ویتامین را ازطریق میوه‌های تازه و سبزیجات به‌ویژه میوه‌ها و سبزیجات قرمز، زرد و نارنجی‌رنگ دریافت کنید. دریافت بیش‌از حد این ویتامین از طریق مکمل‌ها می‌تواند به کبد آسیب برساند.

نوشیدن نوشیدنی‌های گازدار

تحقیقات نشان می‌دهد علاوه‌بر الکل، زیاده‌روی درمصرف نوشابه‌ها نیز احتمال ابتلا به بیماری کبد چرب غیرالکلی را افزایش می‌دهد.

مصرف استامینوفن

استامینوفن یا داروهای مسکن حاوی استامینوفن، اگر بیش‌ازحد مجاز مصرف شوند می‌توانند به کبد آسیب برسانند. معمولا افراد برای انواع دردها مانند کمردرد، سردرد یا سرماخوردگی به مسکّن روی می‌آورند.

خوردن چربی‌های ترانس

بسیاری از موادغذایی آماده و غذاهای سرخ‌شده حاوی چربی ترانس هستند. رژیم‌غذایی حاوی چربی ترانس می‌تواند سبب اضافه‌وزن شود و به کبدتان آسیب برساند.

مصرف الکل

یکی از عادات مضر برای کبد مصرف نوشیدنی‌های الکلی است. احتمالا بسیاری از افراد می‌دانند که الکل زیاد برای کبد مشکل‌آفرین است. الکل سبب بیماری‌هایی مانند بیماری کبد چرب الکلی می‌شود.

مضر برای کبد

پیشنهاد مطالعه: از شما دعوت می‌کنیم مطلب مواد غذایی معروف به بمب شادی را بشناسید را بخوانید.

۱۸ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۱ بهمن ۱۴۰۰ در ۶:۵۴ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۳ بهمن ۱۴۰۰ در ۱:۳۳ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۲ دی ۱۴۰۰ در ۱۰:۵۶ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۱۰ دی ۱۴۰۰ در ۵:۳۲ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۱۰ دی ۱۴۰۰ در ۳:۴۷ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۱۰ دی ۱۴۰۰ در ۱۲:۵۹ ب٫ظ

  7. ناشناس

    ۱۰ دی ۱۴۰۰ در ۱۲:۲۶ ب٫ظ

  8. ناشناس

    ۱۰ دی ۱۴۰۰ در ۱۲:۲۶ ب٫ظ

  9. ناشناس

    ۱۰ دی ۱۴۰۰ در ۱۱:۲۶ ق٫ظ

  10. ناشناس

    ۱۰ دی ۱۴۰۰ در ۱۱:۲۶ ق٫ظ

  11. ناشناس

    ۱۰ دی ۱۴۰۰ در ۱۰:۰۶ ق٫ظ

  12. سید مسعود

    ۱۰ دی ۱۴۰۰ در ۰:۵۹ ق٫ظ

    مطالب خیلی خوبی است خوب آگاهی می‌دهد نمی دانم مطالب را ذخیره کنم

    پاسخ

    • مونا غریبی

      ۱۱ دی ۱۴۰۰ در ۹:۰۰ ق٫ظ

      با سلام، سپاس از همراهی و نظر شما همراه عزیز🌹

      پاسخ

  13. ناشناس

    ۹ دی ۱۴۰۰ در ۹:۵۱ ب٫ظ

  14. ناشناس

    ۹ دی ۱۴۰۰ در ۸:۴۸ ب٫ظ

  15. ناشناس

    ۹ دی ۱۴۰۰ در ۸:۳۹ ب٫ظ

  16. ناشناس

    ۹ دی ۱۴۰۰ در ۸:۲۹ ب٫ظ

  17. ناشناس

    ۹ دی ۱۴۰۰ در ۸:۱۶ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…