۸ ضرر جبران‌ناپذیر مصرف نمک زیاد

۸
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
خوردن نمک بیش‌ از حد باعث بروز مشکلات بسیاری می‌شود که گاه ممکن است قابل جبران نباشد و آسیب‌های جدی و خطرناکی به بدن وارد شود.
مضرات زیاد مصرف کردن نمک

نمک یکی از مواد ضروری برای سوخت‌وساز مواد غذایی در بدن، انتقال پیام‌های عصبی و کارکرد صحیح عضلات است. مصرف کمی نمک در زمان اسهال و استفراغ و یا فعالیت شدید بدنی و در هوای گرم، سبب جبران املاح از دست‌ رفته بدن می‌شود. در این مطلب از مجله دلتا با مضرات زیاد مصرف کردن نمک آشنا می‌شوید.

مصرف چه میزان نمک مجاز است

مقدار مصرف روزانه نمک بر اساس توصیه سازمان بهداشت جهانی، پنج گرم است اما در کشور ما میزان مصرف نمک ۲ تا ۳ برابر این مقدار است.

در ادامه عوارض مصرف زیاد نمک را بخوانید.

فشارخون بالا

نمک طعام یکی از عوامل برجسته فشارخون بالا است. اخیرا یک مطالعه عنوان کرد که عامل بیش از ۱۷ درصد موارد فشار خون در آمریکا به مصرف بالای نمک خوراکی مرتبط بوده است.

زیاد مصرف کردن نمک

ناراحتی‌های معده

نمک طعام می‌تواند برای معده ویران‌کننده باشد. در حقیقت، مطالعات نشان داده‌اند که مقدار خیلی زیاد نمک ممکن است منجر به سرطان معده، چهارمین سرطان شایع دنیا شود. ریسک ابتلا به سرطان معده به‌خصوص در کشورهای در حال‌ توسعه، جایی که مصرف افراطی نمک رایج است، بسیار بالا است.

ارتباط مصرف زیاد نمک و پوکی استخوان

استفاده بیش از حد نمک، سبب جدا شدن کلسیم از استخوان‌ها و دفع آن از ادرار می‌شود، همین دلیل باعث ایجاد پوکی استخوان می‌شود و استخوان را نازک می‌کند.

مصرف زیاد نمک و آسم

مصرف نمک زیاد، آسم را در برخی از افراد وخیم‌تر می‌کند. این افراد اگر مصرف نمک را کاهش دهند، در بهبود بیماری آسم موثر و مفید است.

شما دائما تشنه هستید

اگر اغلب اوقات دهان خود را خشک یافتید و تشنگی شما غیر قابل‌ تحمل است، احتمالا شما نمک زیادی مصرف کرده‌اید. تشنگی دائمی نیز مانند تکرر ادرار، می‌تواند از علامت‌های دیابت نوع دو باشد، پس این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید.

نگهداری مایعات بدن

یکی از مضرات زیاد مصرف کردن نمک افزایش احتباس مایعات در بدن است. اگر این افراد مصرف نمک را کاهش دهند حدودا ۲ لیتر از مایعات بدن آن‌ها کاهش می‌یابد.

مچ‌های پا ورم می‌کند

افراط در مصرف نمک در رژیم غذایی می‌تواند به تورم مچ‌های پا منتهی شود. مچ‌های ورم‌کرده می‌تواند ناشی از احتباس آب که نتیجه مصرف زیاد نمک است، به وجود آید.

ممانعت از عملکرد کلیه

یک رژیم غذایی پرنمک می‌تواند درواقع عملکرد کلیه شما را آهسته‌تر کند. نمک زیاد می‌تواند باعث افزایش مقدار پروتئین در ادرار شما شود. افزایش پروتئین در ادرار شما یک عامل مهم برای بیماری کلیه است.

نمک صورتی

پیشنهاد مطالعه: از شما دعوت می‌کنیم مطلب خواص باورنکردنی زعفران که باید بدانید! را بخوانید.

۸ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۱ بهمن ۱۴۰۰ در ۱۱:۵۱ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۰ دی ۱۴۰۰ در ۷:۱۷ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۸ دی ۱۴۰۰ در ۵:۳۶ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۸ دی ۱۴۰۰ در ۱۱:۳۹ ق٫ظ

  5. ناشناس

    ۸ دی ۱۴۰۰ در ۹:۰۴ ق٫ظ

  6. ناشناس

    ۸ دی ۱۴۰۰ در ۸:۱۹ ق٫ظ

  7. ناشناس

    ۷ دی ۱۴۰۰ در ۷:۲۸ ب٫ظ

  8. ناشناس

    ۷ دی ۱۴۰۰ در ۶:۲۷ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…