راز تپه‌های عجیبی که دود می‌کنند!

۷
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
با داستان پیدا شدن یکی از عجیب‌ترین‌ نقاط جهان و دلیل به وجود آمدن آن آشنا شوید. تپه‌های دودزای کانادا، جایی که از دل زمین دود بیرون می‌آید.
تپه های دودزا در کانادا

امروز به پدیده‌ای عجیب و حیرت‌انگیز در کانادا خواهیم پرداخت، جایی که از تپه‌ها دود بلند می‌شود. با ما در مجله دلتا همراه باشید تا با تپه های دودزا در کانادا آشنا شوید.

تپه های دودزا در کانادا

در سال ۱۸۵۰، کاپیتان روبرت مک‌کلور برای تحقیق در مورد گم شدن جان فراکلین که پنج سال قبل از آن، از انگلیس به کانادا رفته بود، به شمال کانادا اعزام شد. این دومین تیم تحقیقاتی بود که برای جستجوی تیم ۱۲۹ نفره‌ تحقیقاتی شمال به آن‌جا فرستاده شد. این گروه تنها یکی از ده‌ها گروهی بود که در چهار سال بعد از آن ماجرا به این مکان می‌رفتند.

تپه هایی که دود می کنند

گروه تحقیقاتی از طریق اقیانوس از قطب شمال و از مسیر تنگه‌ برینگ به آلاسکا رفتند تا در آن‌جا به گروه اعزامی از بریتانیا از شمال‌شرق بپیوندند. وقتی گروه تحقیقی مک‌کلوری به دهانه‌ رود هورتون در دریای بیوفورت در نزدیکی کیپ باتهرست (cape Bathurst) در شمال‌غربی کشور کانادا رسیدند. مک‌کلوری در فاصله‌ دور دودی دید. او انتظار داشت که این دود از آتش یک کمپ باشد که شاید فرانکلین و گروهش درست کرده بودند، به همین خاطر سریعا یک گروه برای پیدا کردن منشا دود به آن‌جا فرستاد.

ستون‌هایی از دود غلیظ

گروه فرستاده شده آتشی که از کمپ فرانکلین باشد پیدا نکرد، بلکه با ستون‌هایی از دود غلیظ روبرو شدند که از درون زمین بیرون می‌آمدند. اعضای گروه با نمونه‌ای از سنگ‌های دودزای عجیب آن‌جا بازگشتند و وقتی آن را روی میز مک‌کلوری گذاشتند سنگ کل میز چوبی او را سوزاند.

جاذبه های عجیب کانادا

مک‌کلوری فکر می‌کرد سنگ‌ها، آتش‌فشانی باشند، ولی حقیقت چیز دیگری بود. کوه‌ها حاوی مقدار فراوانی زغال‌سنگ غنی شده با سولفور بودند (زغال‌سنگ قهوه‌ای)، سنگ‌ها خودبه‌خود در اثر سایش تپه‌ها و در معرض هوا مشتعل شده بودند. دود آن‌ها حاوی سولفور دی‌اکسید و سولفوریک اسید و بخار بودند که همه با هم موجب اسیدی شدن استخر‌های کم‌عمق اطراف آن‌جا و به‌ وجود آمدن دسته‌ای از حیوانات دریایی شده بود که در آب‌های اسیدی زیست می‌کنند. این موجودات در تضاد با موجوداتی هستند که در آب‌های شمالی (که قلیایی‌اند) زیست می‌کنند.

محققان بر این باورند که این تپه‌های دودزا قرن‌ها در حال سوختن بوده‌اند و تا آینده‌های دور نیز همین وضعیت را خواهند داشت.

تپه های دودزا در کانادا

۷ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۷ خرداد ۱۴۰۱ در ۲:۱۰ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۳ بهمن ۱۴۰۰ در ۸:۵۵ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۸ دی ۱۴۰۰ در ۱۱:۲۷ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۸ دی ۱۴۰۰ در ۸:۴۸ ق٫ظ

  5. ناشناس

    ۸ دی ۱۴۰۰ در ۶:۵۷ ق٫ظ

  6. ناشناس

    ۷ دی ۱۴۰۰ در ۶:۲۶ ب٫ظ

  7. ناشناس

    ۷ دی ۱۴۰۰ در ۵:۳۱ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…