تنها شهر بدون گدا در ایران

۸
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
شهر زیبا و منحصربه‌فرد تبریز به عنوان تنها شهر بدون گدا در ایران شناخته می‌شود. این شهر به عنوان پاکیزه‌ترین شهر ایران نیز شناخته می‌شود.
جاذبه های گردشگری در تبریز

«شهر اولین‌ها»، نیم قرن است که یک رکورد جالب را در ایران به نام خود ثبت کرده است. شهر بدون گدا؛ در شرایطی که در اغلب شهرهای کوچک و بزرگ ایران، با انواع گداها از مرد و زن و کودک و پیر و جوان مواجه هستیم؛ اینکه تبریز همچنان می‌تواند مدعی شهر بدون گدا باشد، بسیار جالب است. همچنین جالب است بدانید که نخستین خیریه در ایران در تبریز به ثبت رسید و شروع به فعالیت کرد. حال با ما در مجله دلتا همراه باشید تا با دیدنی‌های شهر اولین‌ها و جاذبه های گردشگری در تبریز آشنا شوید.

جاذبه های گردشگری در تبریز 

کوه‌های آلاداغ لار

این کوه‌های رنگی فقط در چند نقطه از دنیا نظیر ژئوپارک ژانکی در چین و کوه‌های آسانگیت در پرو وجود دارند. وجود این کوه‌ها در چین را ناشی از میلیون‌ها سال فشرده‌شدن و اکسیده‌شدن مواد معدنی و ماسه سنگ می‌دانند. احتمالا همین اتفاق در سایر موارد مشابه در دنیا نیز افتاده و این کوه‌های شگفت‌انگیز را به کیک بزرگی با لایه‌های رنگی تبدیل کرده است. بسیاری از گردشگران ایرانی و خارجی از وجود چنین جاذبه‌ای بی‌خبر هستند،‌ هرچند علاقه‌مندان به عکاسی و بازدیدکنندگان آن برای تماشای این کوه‌های زیبا به‌سمت تبریز حرکت می‌کنند؛ زیرا کوه‌های آلاداغ لار که به کوه‌های رنگین‌کمانی مشهور هستند، در ۲۵ کیلومتری شمال‌شرق شهر تبریز واقع شده‌اند.

شهر بدون گدا

مسجد کبود تبریز

مسجد کبود تبریز از برجسته‌ترین نمونه‌های معماری اسلامی در استان آذربایجان شرقی است. این بنای تاریخی در شهر تبریز، مورد توجه بسیاری از علاقه‌مندان هنر معماری در جهان قرار دارد. گرچه متاسفانه در طول سالیان اخیر بخش‌هایی زیادی از این مسجد از بین رفته است، هنوز به‌خوبی می‌توان هنر دست معماران ایرانی را در این مسجد مشاهده کرد.

شهر بی گدا

خانه بهنام

خانه بهنام یا بهنام گنجه‌ای یا قدکی بنایی مربوط به سال‌های پایانی دوران زندیان و سال‌های آغازین دوران قاجار است و به‌عنوان یک خانه مسکونی ساخته شده است. اکنون بخش اداری دانشگاه هنر اسلامی تبریز در این خانه مستقر است. در زمان پادشاهی ناصرالدین شاه قاجار، این خانه نوسازی و با نقاشی‌هایی تزیین شد. در بازسازی اخیر این خانه، تاکنون چند نگارگری ایرانی فرسکو کشف شده است که هم‌اکنون در حال تعمیر شدن توسط متخصصان هستند.

دیدنی های تبریز

خانه‌ شربت اوغلی

خانه‌ شربت اوغلی از خانه‌های قدیمی مشهور و جاهای دیدنی تبریز است که قدمت آن به دوران قاجار می‌رسد. این خانه در خیابان ثقه الاسلام و محله‌ قدیمی سرخاب قرار دارد و روح معماری دوران قاجار در خشت خشت آن دمیده شده است.

bv تنها شهر بدون گدا در ایران

خانه‌ بلورچیان

خانه‌ بلورچیان از خانه‌های زیبای قاجاری و جاهای دیدنی تبریز است که در محله‌ سرخاب (سرخاب قاپوسی) قرار دارد. مالکیت این خانه همچنان شخصی است؛ اما میراث فرهنگی در سال‌های اخیر اقدام به مرمت آن کرده است. با وارد شدن به این محله، سردر بسیار زیبا و پر نقش‌ونگار خانه‌ بلورچیان از دور شما را جذب می‌کند.

جاذبه های گردشگری در تبریز

۸ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۸ دی ۱۴۰۰ در ۲:۲۴ ب٫ظ

    چه جالب!

    پاسخ

    • ریحانه شیشه گر

      ۲۸ دی ۱۴۰۰ در ۴:۵۵ ب٫ظ

      ممنون از همراهی شما

      پاسخ

  2. ناشناس

    ۲۵ دی ۱۴۰۰ در ۷:۴۹ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۲ دی ۱۴۰۰ در ۰:۵۲ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۲۱ دی ۱۴۰۰ در ۱۰:۳۲ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۲۱ دی ۱۴۰۰ در ۱۰:۱۱ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۲۱ دی ۱۴۰۰ در ۹:۴۶ ب٫ظ

  7. ناشناس

    ۲۱ دی ۱۴۰۰ در ۷:۴۱ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…