این دریای عجیب هر سال شکافته می‌شود!

۶
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
در جزیره‌ جیندو در کره جنوبی، هر سال به‌مدت چهار روز متوالی و روزی حدود یک ساعت، دریا شکافته شده و گذرگاهی به طول ۲٫۹ کیلومتر و عرض ۴۰ متر پدیدار می‌شود.
جزیره جیندو در کره جنوبی

جزیره‌ ماقبل تاریخی جیندو، یکی از ۱۴ ایالت کره‌ جنوبی است. این جزیره از طریق یک پل دوقلو به سرزمین اصلی وصل می‌شود، این پل در زمان ساختش، طولانی‌ترین و باریک‌ترین پل دنیا به حساب می‌آمد. این جزیره در گذشته نام‌های زیادی داشته و به‌عنوان پناهگاه نیروهای شورشی در زمان تهاجم مغول‌ها مورد استفاده بوده است. موقعیت منحصربه‌فرد جزیره و ترکیبی از عوامل مختلف باعث بروز پدیده‌ طبیعی شگفت‌آوری به‌نام «شکافته‌شدن دریا در جیندو» (Jindo Sea-Parting) شده است. با ما در مجله دلتا همراه باشید تا با جزیره جیندو در کره جنوبی آشنا شوید.

شکافته شدن دریا

جزیره جیندو در کره جنوبی

جیندو، سومین جزیره‌ بزرگ کره‌ جنوبی است. این جزیره در استان جئولانام-دو و در گوشه‌ جنوب‌غربی شبه‌جزیره‌ کره قرار دارد.

جزیره‌ جیندو به‌همراه تعدادی جزیره‌ کوچک‌تر، منطقه‌ای موسوم به شهرستان جیندو را تشکیل می‌‌دهند. هر سال در فصل بهار یا تابستان، گذرگاه خشک باریکی به طول حدود ۲٫۹ کیلومتر و عرض حدود ۴۰ متر بین جزیره‌ جیندو و جزیره‌ مودو ایجاد می‌شود که به‌مدت چهار روز متوالی و روزی حدود یک ساعت طول می‌کشد. این پدیده در سال ۱۹۷۵ شهرت جهانی یافت. زمانی که پیر لندی، سفیر پیشین فرانسه در کره جنوبی در روزنامه‌ای فرانسوی به این پدیده اشاره و آن را با معجزه‌ شکافتن دریا توسط موسی مقایسه و از آن به‌عنوان «نمونه‌ کره‌ای معجزه‌ موسی» یاد کرد.

نمونه کره ای معجزه موسی

افسانه‌ها

به گفته‌ کوان موفت، استادیار علوم زمین‌شناسی در دانشگاه تگزاس، شکافتن دریا از دیرباز اتفاق افتاده و باعث شکل‌گیری افسانه‌ها و سنت‌های متعددی شده است. طبق همین افسانه، مدت‌ها پیش ببرهای جزیره‌ جیندو زیاد شدند و به‌ تدریج به روستاهای محلی حمله می‌کردند. زنی به نام پپونگ که نمی‌تواند همراه خانواده‌اش از جزیره فرار کند، شب و روز دعا و از خدای اقیانوس تقاضا می‌کند که نزد خانواده‌اش برود. سپس یک شب خدای اقیانوس به خوابش می‌آید و به او می‌گوید برای عبور از دریا، یک رنگین‌کمان ظاهر خواهد شد. این زن روز بعد که به کنار دریا می‌رود. دریا شکافته و یک جاده‌ رنگین‌کمانی آشکار می‌شود و او با عبور از روی آن به نزد خانواده‌اش می‌رود.

پدیده‌ شکافته شدن دریا

چرخه‌ چرخش زمین یا حرکات زمین و ماه که باعث ایجاد فواصل مختلف بین‌ آن‌ها می‌شود، عامل بروز جزرومدهای هارمونیک هستند که به‌صورت دوره‌ای اتفاق می‌افتند. به گفته‌ کوان موفت، ترکیبی از این عوامل و اشکال و موقعیت‌های جزایر و مسیر میونگ نیانگ در سمت شرق جیندو منجر به پایین‌آمدن جزرومد می‌شود. به این ترتیب هر سال پدیده‌ طبیعی و عجیب شکافته‌شدن دریا رخ می‌دهد.

جیندو

۶ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ در ۱:۰۶ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۸ دی ۱۴۰۰ در ۱۲:۴۱ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۸ دی ۱۴۰۰ در ۸:۴۹ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۷ دی ۱۴۰۰ در ۵:۳۱ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۷ دی ۱۴۰۰ در ۱:۴۴ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۷ دی ۱۴۰۰ در ۱:۰۷ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…