اسرار گورستان جن‌ها که هیچ‌کس نمی‌داند

۱۴
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
گورستان جن تیس که با نام قبرستان شماره ۱ تیس نیز شناخته می‌شود، همانند نامش مکانی ترسناک به‌نظر می‌آید. اهالی تیس اینجا را مکان دفن اجنه می‌دانند.
گورستان جن در تیس

استان پهناور سیستان و بلوچستان در جنوب شرقی کشور، گنجینه‌ای ارزشمند از آثار تاریخی و جاذبه‌های گردشگری است که کم‌تر مورد توجه گردشگران قرار می‌گیرد. از کوه تفتان گرفته تا شهر سوخته، از دیدنی‌های سیستان و بلوچستان ناشناخته هستند. یکی از این جاذبه‌های پنهان در خاک بلوچستان، گورستان جن تیس است. با ما در مجله دلتا همراه باشید تا با گورستان جن در تیس آشنا شوید.

گورستان جن در تیس

قدمت روستای تیس به ۲۵۰۰ سال قبل می‌رسد. نام این روستا در کتاب‌هاى مربوط به فتوحات اسکندر مقدونى با عنوان تیز مشهور بود؛ نامی که به‌مرور زمان به تیس تبدیل شده است. در آثار مورخین و جغرافی‌دانان دوره اسلامى نیز از آن با عناوین بندر تزیا یا تسی یاد و آن را مرکز تجارت شکر ایالات مکران و گندم سیستان معرفی کرده‌اند. امروزه این روستا میزبان تعدادی از جاهای دیدنی چابهار است و گردشگران بسیاری را در طول سال، به خود جذب می‌کند.

قبرستان جن ها در تیس

قبرستانی خاموش و مرموز در این روستای ۲۵۰۰ ساله وجود دارد که بلوچ‌ها به آن «جن سنط» یا گورستان جن می‌گویند. این گورستان با سنگ‌قبرهای عظیم‌الجثه مکانی جالب برای ماجراجویانی است که به دنیای ماورالطبیعه علاقه دارند. در حال حاضر روستا تا ۱۰۰ متری قبرستان پیش‌روی کرده است؛ اما در گذشته‌ قبرستان در حاشیه روستا قرار داشت.

محیط خاص، ابعاد قبرها و شیوه حفاری آن‌ها سوالاتی را در ذهن اهالی ایجاد کرده‌اند؛ چه کسانی این گورها را حفر کرده‌اند؟ چرا سطح سنگی را برای حفر انتخاب کرده‌اند؟ با چه وسیله‌ای حفر شده است؟ و در نهایت پاسخ را به دنیای دیگری کشیده است.

قبرستان جن کجاست

محلی‌ها می‌گویند این گورها متعلق به جن‌هاست. آن‌ها مردگان خود را در حصار این سنگ‌ها دفن کرده‌اند، شب که می‌رسد جن‌ها بر سر گور از دست‌رفتگان خود حاضر و به مویه و مرثیه‌سرایی مشغول می‌شوند. هر کس که شبانگاه گذرش بر این گورستان بیفتد، مورد نفرین جن‌ها قرار می‌گیرد و با عذابی سخت بعد از چند روز می‌میرد.

گورستان جن تیس کجاست؟

قبرستان جن تیس در ۳۰۰ متری غرب روستای تیس در جنوب قلعه پرتغالی‌ها واقع شده است و بر تپه‌ای کم‌ارتفاع مشرف به روستا و پای کوه پیل‌بند قرار دارد.

گوستان اجنه

۱۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۳ اسفند ۱۴۰۰ در ۸:۰۱ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۵ دی ۱۴۰۰ در ۴:۰۸ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۰ دی ۱۴۰۰ در ۳:۵۱ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۷ دی ۱۴۰۰ در ۱۲:۲۷ ب٫ظ

    خوب

    پاسخ

    • ریحانه شیشه گر

      ۸ دی ۱۴۰۰ در ۴:۲۲ ب٫ظ

      ممنون از همراهی شما

      پاسخ

  5. ناشناس

    ۶ دی ۱۴۰۰ در ۱۰:۳۸ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۶ دی ۱۴۰۰ در ۹:۰۱ ب٫ظ

  7. ناشناس

    ۶ دی ۱۴۰۰ در ۴:۵۵ ب٫ظ

  8. ناشناس

    ۶ دی ۱۴۰۰ در ۴:۳۹ ب٫ظ

  9. ناشناس

    ۶ دی ۱۴۰۰ در ۴:۳۱ ب٫ظ

  10. ناشناس

    ۶ دی ۱۴۰۰ در ۴:۲۸ ب٫ظ

  11. ناشناس

    ۶ دی ۱۴۰۰ در ۱:۲۹ ب٫ظ

  12. ناشناس

    ۶ دی ۱۴۰۰ در ۱۲:۲۳ ب٫ظ

  13. ناشناس

    ۶ دی ۱۴۰۰ در ۱۲:۰۹ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…