همه چیز درباره استفاده از حیاط در آپارتمان

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
حتما در مورد مشاعات ساختمان، درگیری‌ها و اختلافات پیرامون آن بسیار شنیده‌اید. در عصر آپارتمان‌نشینی یک از موارد همیشگی مورد بحث بین ساکنین آپارتمان، مشاعات و حد و حدود آن است.

بر اساس تعریفی کلی که در ماده ۲ قانون تملک آپارتمان‌ها آمده است، هر قسمت از آپارتمان را که در سند، مالکی برای آن عنوان نشده و همه ساکنین به‌طور مشترک از آن استفاده می‌کنند، مشاعات ساختمان می‌نامند. در این مطلب از دلتامگ  به موضوع استفاده اهالی ساختمان از حیاط می‌پردازیم.

مشاعات ساختمان

قانون مشاعات ساختمان مطابق صورت جلسه تفکیک آپارتمان‌ها اختصاص به آپارتمان خاصی ندارد و مشترک و مورد استفاده همه متصرفان قانونی است. این قسمت‌ها غیرقابل انتقال است و هر مالکی یا به نسبت مالکیت خود یا مساحت آپارتمانش، در آن به‌صورت مشترک و مشاعی سهیم است.

چه قسمت‌هایی از ساختمان جزو مشاعات محسوب می‌شود؟

زمین ساختمان، پشت بام، درب ورودی، راهرو، پنجره‌های راهرو، آسانسور، ورودی پارکینگ، پارکینگ اضافی، پله‌ها، شوفاژخانه، تاسیسات مشترک، انشعابات مشترک، حیاط، لابی و باغچه.

در چه صورت اهالی ساختمان نمی‌توانند از حیاط استفاده کنند؟

در یک ساختمان چند طبقه تمام اعضای ساختمان حق استفاده از قسمت‌های مشاعی را دارند. هر چند حق استفاده برای تمام مالکین طبقات یک ساختمان از قسمت‌های مشاعی از جمله حیاط و تراس و بالکن و زیرزمین و غیره همواره وجود دارد، اما تحت شرایطی این حق گاهی اوقات برای تمام افراد وجود ندارد.

مطلب پیشنهادی:  تقسیم ارث املاک قولنامه ای چه شرایطی دارد؟

این حق زمانی قابلیت اعمال دارد که امکان دسترسی به قسمت‌های مشاعی برای مالکان ساختمان مقدور باشد. در غیر این‌صورت استفاده از این حق مقدور نخواهد بود.

البته تصرف کردن به قصد جلوگیری از ورود به حیاط مشاعی که مالکین دیگر امکان دسترسی به آن را دارند، امکان‌پذیر نیست.

گاهی اوقات یکی از مالکان منحصرا دسترسی به حیاط را دارد و راه ورود به حیاط تنها از خانه یک مالک است که در این‌صورت این حیاط مشاعی نیست. زیرا این امر به لحاظ نحوه احداث ساختمان و کیفیت استقرار آپارتمان است.

استفاده از مشاعات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

فروش طلا به اجازه همسر نیاز دارد

دادن هدیه توسط زن و شوهر به یکدیگر امری بسیار رایج و نشان‌دهنده محبت میان آن‌ها است. فروش …