پرداخت وام، دامی که کلاهبرداران پهن می‌کنند

۸
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
وعده پرداخت وام‌های فوری، کم‌بهره و با مبالغ بالا شگردی است که کلاهبرداران حرفه‌ای به آن متوسل می‌شوند و از این طریق طعمه‌های خود را فریب می‌دهند.
کلاهبرداری از طریق پرداخت وام

کلاهبرداران برای جذب قربانیان در فضای مجازی تبلیغات می‌کنند و سپس با صحبت‌های اغواکننده و ادعاهای فریبنده نقش خود را به اجرا می‌گذارند. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع کلاهبرداری از طریق پرداخت وام می‌پردازیم.

کلاهبرداری از طریق پرداخت وام

پلیس فتا توصیه می‌کند هم‌وطنان به‌هیچ‌ عنوان به تبلیغات صورت‌گرفته در شبکه‌های اجتماعی توجه نکنند. در صورت نیاز به سایت‌های رسمی بانک مربوطه مراجعه کنند و بدانند بانک‌ها هرگز در فضای مجازی اقدام به تبلیغ و افتتاح حساب نمی‌‌کنند.

یکی از این پرونده‌های کلاهبرداری در پلیس فتای استان کرمان تشکیل شد. با مراجعه تعدادی از شهروندان به پلیس فتا و شکایت مبنی بر کلاهبرداری از طریق آگهی جعلی اعطای وام کم‌بهره، پرونده به‌صورت ویژه در دستور کار کارشناسان پلیس فتا قرار گرفت.

شاکیان در تحقیقات اولیه درخصوص نحوه کلاهبرداری صورت‌گرفته بیان کردند فردی با درج آگهی در سایتی تحت عنوان واگذاری وام کم‌بهره اقدام به دریافت وجه نقد کرد. وجه نقد به منظور حق‌الزحمه، خرید سفته، بیعانه، استعلامات بانکی و تکمیل‌کردن فرم‌های مربوطه دریافت شده بود. اما پس از دریافت مبلغ دیگر پاسخ‌گو نبوده و تلفن همراهش را خاموش کرده است.

در پرونده‌ای دیگر فردی که در یکی از سایت‌های تبلیغاتی به بهانه اعطای وام فوری با بهره دو درصد از شاکی ۱۰ میلیارد ریال کلاهبرداری کرده بود، دستگیر شد.

 پرداخت وام

مردی میانسال به پلیس فتای استان فارس مراجعه و بیان کرد. با مشاهده آگهی با عنوان اعطای وام فوری با سود کم در یکی از سایت‌ها مورد کلاهبرداری قرار گرفته است. شاکی در اظهارات خود بیان کرد در یکی از سایت‌ها با یک آگهی تحت عنوان وام ۱۲۰ میلیارد ریالی با سود دو درصد برخورد کرده و ضمن برقراری تماس با فرد تبلیغ‌کننده، وی مبلغ ۱۰ میلیارد ریال وجه به بهانه‌های مختلف در چندین مرحله از او اخذ کرد و پس از آن دیگر جوابگوی تماس نبود.

کارشناسان با اقدامات فنی و تخصصی موفق شدند متهم را در تهران شناسایی و در مخفیگاهش دستگیر کنند. متهم در تحقیقات اولیه به جرم خود مبنی بر کلاهبرداری ۱۰ میلیارد ریالی از شاکی به بهانه اعطای وام ۱۲۰میلیاردی اقرار کرد و به مرجع قضائی معرفی شد. در پرونده‌ای دیگر زن و شوهری که از طریق درج آگهی و هدایت شهروندان به صفحات فیشینگ، اقدام به برداشت‌های غیرمجاز می‌کردند، بازداشت شدند.

مجازات جرم کلاهبرداری 

طبق ماده یک قانون مجازات اسلامی، مجازات جرم کلاهبرداری حبس از ۱ تا ۷ سال و پرداخت جزای نقدی معادل مال اخذ شده است. همچنین کلاهبردار باید اصل مال را به صاحبش برگرداند.

کلاهبرداری با پرداخت وام

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی مطلب  اثبات رابطه نامشروع و مزاحمت از طریق پیامک را مطالعه کنید.

۸ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۳ اسفند ۱۴۰۰ در ۸:۱۷ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۵ دی ۱۴۰۰ در ۱۱:۳۱ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۵ دی ۱۴۰۰ در ۶:۴۸ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۵ دی ۱۴۰۰ در ۴:۲۸ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۵ دی ۱۴۰۰ در ۴:۲۵ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۵ دی ۱۴۰۰ در ۴:۲۵ ب٫ظ

  7. ناشناس

    ۵ دی ۱۴۰۰ در ۴:۲۲ ب٫ظ

  8. ناشناس

    ۵ دی ۱۴۰۰ در ۴:۲۰ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …