نحوه تقسیم ارث مردانی که چند همسر دارند

۱۱
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
بر اساس قانون مدنی، سهم‌الارث زن درصورتی‌که مرد فرزند داشته باشد، یک هشتم و درصورتی‌که مرد فرزند نداشته باشد یک چهارم خواهد بود. اما از آن جهت که ممکن است یک مرد بیش از یک همسر دائم داشته باشد، موضوع سهم‌الارث مرد با دو زن مطرح است.
ارث مردان دارای چند همسر

تقسیم اموال افراد فوت شده از آن دست دعواهای حقوقی است که به تعداد زیاد و هر روزه در اطراف خود شاهد هستیم. به گونه‌ای که تبعات این اختلافات مستقیم و غیر مستقیم دامنگیر بسیاری از افراد خانواده‌ها شده است. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع ارث مردان دارای چند همسر می‌پردازیم.

سهم‌الارث زن از شوهر

بر اساس ماده ۸۶۴ قانون مدنی، ارث زن از شوهر مورد پیش بینی قرار گرفته است. طبق این ماده، «از جمله اشخاصی که به موجب سبب ارث می‌برند، هر یک از زوجین است که در حین فوت دیگری زنده باشند». همچنین، بر اساس ماده ۹۴۰ قانون مدنی، زن و مرد در صورتی از هم ارث می‌برند که عقد آن‌ها با هم، عقد دائم باشد نه موقت و باید در حین فوت دیگری زنده باشند و در زوجیت هم بوده باشند.

البته سهم‌الارث زن از شوهر در صورت داشتن فرزند و نداشتن فرزند متفاوت است. در صورتی‌که مرد فرزند نداشته باشد، سهم‌الارث زن یک چهارم خواهد بود ولی اگر مرد فرزند داشته باشد، سهم‌الارث زن یک هشتم است.

سهم‌الارث دو زن از یک شوهر

بر اساس ماده ۹۴۲ قانون مدنی، ” در صورت تعدد زوجات، یک چهارم یا یک هشتم اموال که تعلق به زن دارد، بین همه آنان مساوی تقسیم می‌شود ” . همان‌گونه که در این ماده مشخص شده است، اگر مرد دو زن دائم داشته باشد، میزان سهم‌الارثی که به لحاظ قانونی به زن او تعلق می‌گیرد، میان آن دو تقسیم می‌شود.

بنابراین، اگر مردی دو زن داشته باشد و در عین حال فرزند هم داشته باشد، سهم‌الارث زن یک هشتم خواهد بود که این یک هشتم میان دو زن به‌طور مساوی تقسیم می‌شود.

اما اگر مرد فرزندی نداشته باشد، سهم‌الارث همسر وی یک چهارم است. حال اگر این مرد دو زن داشته باشد، این یک چهارم میان آن دو زن به‌طور مساوی تقسیم خواهد شد. بنابراین، سهم‌الارث مرد دو زنه به‌طور مساوی میان دو زن او تقسیم خواهد شد.

ارث مردان

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی مطلب اثبات رابطه نامشروع و مزاحمت از طریق پیامک  را مطالعه کنید.

۱۱ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۳ اسفند ۱۴۰۰ در ۸:۱۱ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۶ دی ۱۴۰۰ در ۰:۱۶ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۵ دی ۱۴۰۰ در ۱۱:۰۵ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۵ دی ۱۴۰۰ در ۱۰:۱۶ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۵ دی ۱۴۰۰ در ۹:۵۳ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۵ دی ۱۴۰۰ در ۹:۴۲ ب٫ظ

  7. ناشناس

    ۵ دی ۱۴۰۰ در ۹:۲۸ ب٫ظ

    عالی

    پاسخ

    • ریحانه شیشه گر

      ۸ دی ۱۴۰۰ در ۴:۲۳ ب٫ظ

      ممنون از همراهی شما

      پاسخ

  8. ناشناس

    ۵ دی ۱۴۰۰ در ۹:۱۳ ب٫ظ

  9. ناشناس

    ۵ دی ۱۴۰۰ در ۹:۰۴ ب٫ظ

  10. ناشناس

    ۵ دی ۱۴۰۰ در ۶:۴۰ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …