قاعدگی نامنظم و روش‌های درمان آن

۳
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
دوره‌ قاعدگی به طور معمول برای اکثر زنان چهار تا هفت روز به طول می‌انجامد. قاعدگی زنان معمولا هر ۲۸ روز یک‌ بار اتفاق می‌افتد، اما چرخه‌های قاعدگی طبیعی می‌تواند از ۲۱ تا ۳۵ روز متغیر باشد.
دلایل قاعدگی نامنظم

در ادامه‌ این مطلب از مجله دلتا، ما به بررسی دلایل قاعدگی نامنظم و غیرطبیعی می‌پردازیم و علت بروز اختلالات مرتبط با قاعدگی و روش‌های درمان آن‌ها را بررسی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

علائم و علت‌های قاعدگی غیرطبیعی

در ادامه متداول‌ترین عواملی که منجر به بروز اختلالات مرتبط با قاعدگی می‌شوند، معرفی شده است.

درمان پریود

عوامل استرس‌زا و سبک زندگی

افزایش یا کاهش وزن قابل توجه، رژیم غذایی، تغییر در برنامه‌های ورزشی، مسافرت، بیماری یا سایر اختلالات در برنامه روزانه یک زن می‌تواند بر چرخه‌ قاعدگی او تاثیر بگذارد.

قرص‌های ضدبارداری

مصرف یا قطع مصرف قرص‌های ضدبارداری می‌تواند یکی از دلایل قاعدگی نامنظم باشد. برخی از زنان تا شش ماه پس از قطع مصرف قرص‌های ضدبارداری، پریودهای نامنظم یا با تاخیر را تجربه می‌کنند. علاوه بر این مصرف قرص‌هایی که فقط حاوی پروژسترون هستند، ممکن است باعث خونریزی بین دوره‌های قاعدگی شود.

عوارض مصرف قرص ضد بارداری را بخوانید.

پولیپ یا فیبروم رحم

پولیپ رحم به توده‌های کوچک خوش‌خیم (غیر سرطانی) در پوشش داخلی رحم گفته می‌شوند. فیبروم‌های رحمی هم تومورهایی هستند که به دیواره‌ رحم می‌چسبند. این تومورها معمولا خوش‌خیم هستند، اما ممکن است باعث خونریزی شدید و درد در دوره‌ قاعدگی شوند.

آندومتریوز

بافت آندومتر که رحم را می‌پوشاند هر ماه تجزیه می‌شود و با جریان خون قاعدگی از بدن تخلیه می‌شود. اندومتریوز زمانی رخ می‌دهد که بافت آندومتر شروع به رشد در خارج از رحم می‌کند. اندومتریوز ممکن است باعث خونریزی غیرطبیعی، گرفتگی یا درد در طول دوره‌ قاعدگی شود و مقاربت را برای فرد دردناک کند.

بیماری التهابی لگن (PID)

یک عفونت باکتریایی است که بر دستگاه تناسلی زنان تاثیر می‌گذارد. این باکتری ممکن است از طریق تماس جنسی وارد واژن شود و سپس به رحم و دستگاه تناسلی فوقانی گسترش یابد. علائم بیماری التهابی لگن شامل ترشحات شدید واژن با بوی نامطبوع، پریودهای نامنظم، درد در ناحیه لگن و زیر شکم، تب، حالت تهوع، استفراغ یا اسهال است.

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)

به واسطه‌ سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)، تخمدان‌ها مقادیر زیادی آندروژن که هورمون‌های مردانه هستند، می‌سازند و ممکن است کیسه‌های کوچک پر از مایع (کیست) در تخمدان‌ها تشکیل شود.

نارسایی زودرس تخمدان

این عارضه در زنان زیر ۴۰ سالی رخ می‌دهد که تخمدان آن‌ها به طور طبیعی عمل نمی‌کند. درباره‌ این افراد چرخه‌ قاعدگی مانند دوره‌ یائسگی متوقف می‌شود.

اختلالات قا‌عدگی چگونه درمان می‌شوند؟

درمان قاعدگی غیرطبیعی به علت بروز آن بستگی دارد.

قاعدگی

تنظیم چرخه‌ قاعدگی

هورمون‌هایی مانند استروژن یا پروژسترون ممکن است برای کمک به کنترل خونریزی شدید تجویز شوند.

کنترل درد

درد یا گرفتگی خفیف تا متوسط ممکن است با مصرف مسکن‌های بدون نسخه مانند ایبوپروفن یا استامینوفن کاهش یابد. اما در این مورد مصرف آسپرین توصیه نمی‌شود زیرا ممکن است باعث خونریزی شدیدتر شود. حمام یا دوش آب گرم یا استفاده از پد گرم‌کننده هم ممکن است به تسکین گرفتگی کمک کند.

فیبروم‌های رحمی

این فیبروم‌ها را می‌توان به وسیله‌ مصرف دارو یا توسط جراحی درمان کرد. در مراحل ابتدایی، اکثر فیبروم‌هایی که علائم خفیف ایجاد می‌کنند را می‌توان با مصرف مسکن‌های بدون نسخه درمان کرد.

آندومتریوز

اگرچه هیچ درمانی برای اختلال آندومتریوز وجود ندارد، اما مسکن‌های بدون نسخه یا تجویزی ممکن است به کاهش ناراحتی و درد حاصل از این اختلال کمک کنند.

قاعدگی نامنظم

پیشنهاد مطالعه: از شما دعوت می‌کنیم مطلب ۷ ماده غذایی نجات‌دهنده شما از ریزش مو را بخوانید.

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ در ۴:۰۲ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۶ دی ۱۴۰۰ در ۱۱:۲۶ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۴ دی ۱۴۰۰ در ۴:۳۹ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…