شهر ۱۰هزار ساله، اولین شهر شطرنجی ایران‌

۶
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
شهر سلماس در استان آذربایجان غربی با قدمتی تاریخی و طبیعتی بکر یکی از شهرهای گردش‌پذیر و زیبای این استان است که دیدنی‌های بسیار دارد.
جاذبه های گردشگری سلماس

سلماس یکی از شهرهای تاریخی استان آذربایجان غربی است که پیشینه آن به چندین هزار سال می‌رسد. سلماس را می‌توان یکی از شهرهای مهم و پراهمیت در تحولات تاریخی و سیاسی ایران دانست. در پی یک زلزله شدید، شهر جدید سلماس با توجه به اصول شهرسازی مدرن و با طرح شطرنجی ساخته شد که سبب شد لقب اولین شهر شطرنجی ایران را بگیرد. با ما در مجله دلتا همراه باشید تا با جاذبه های گردشگری سلماس آشنا شوید.

جاذبه های گردشگری سلماس

کلیسای محلم

کلیسای محلم دارای یک در ورودی و چند طاق نیمه فرو ریخته است که در روستایی با همین نام قرار دارد. قدمت این کلیسا به سال ۱۲۵۹ هجری شمسی می‌رسد و به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

کلیسای هفتوان

کلیسای هفتوان در این روستا با همین نام در سه کیلومتری جنوب شهر سلماس قرار دارد. این کلیسای تاریخی در دوران صفویه و به دستور شاه عباس صفوی احداث شده است و از جاهای دیدنی سلماس محسوب می‌شود. از ویژگی‌ها و نکات جالب در مورد این کلیسا، ساخت آن از سنگ‌های سیاه رنگ آذرین است که به ظرافت و هنرمندی تمام حجاری شده و تراش‌های زیبایی بر آن نقش بسته است. این کلیسا چند کتیبه به خط ارمنی و با نقوش مذهبی دارد که بر اساس آن‌ها احتمال می‌رود که قدمت این بنا به قرون ۱۳ و ۱۴ میلادی برسد. بر اثر زلزله‌ای که در سال ۱۳۰۹ رخ داد، این کلیسا خسارات بسیاری دید و پس از آن مورد ترمیم و بازسازی قرار گرفت.

ezgif.com gif maker 4 شهر ۱۰هزار ساله، اولین شهر شطرنجی ایران‌

آبشار ممکان

آبشار ممکان که در ۴۰ کیلومتری سلماس واقع شده، یکی از بزرگ‌ترین آبشارهای استان آذربایجان غربی است. ارتفاع این آبشار به حدود ۳۵ متر می‌رسد و منظره‌ای زیبا و بکر دارد.

nvds شهر ۱۰هزار ساله، اولین شهر شطرنجی ایران‌

حمام شیخ سلماس

این حمام در زمان پهلوی اول و با بهره‌مندی از معماری سنتی ایرانی احداث شده است. حمام با پلانی به‌شکل هندسی مستطیل و با مساحتی برابر با ۸۶۰ متر مربع ساخته شده و محمد طسوجی نام بانی این اثر تاریخی است که با پیگیری و تلاش او پروسه‌ ساخت آن از سال ۱۳۰۹ به‌مدت سه سال به طول انجامید. این حمام دارای هفت گنبد پوششی است که بزرگ‌ترین گنبد آن در بخش سربینه‌ یا رختکن حمام قرار دارد. این بنای کهن علاوه بر قدمت به‌دلیل معماری سنتی ایرانی، دارای اهمیت و ارزش والایی است که امروزه به‌عنوان مجموعه‌ فرهنگی و هنری مشغول به فعالیت است.

شهر ۱۰هزار ساله، اولین شهر شطرنجی ایران‌

۶ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ در ۳:۵۷ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۵ دی ۱۴۰۰ در ۶:۵۴ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۴ دی ۱۴۰۰ در ۶:۲۵ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۴ دی ۱۴۰۰ در ۶:۲۰ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۴ دی ۱۴۰۰ در ۶:۱۹ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۴ دی ۱۴۰۰ در ۴:۳۴ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…