اثبات رابطه نامشروع و مزاحمت از طریق پیامک

۳
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
حتما شما هم تا به حال متوجه شده‌اید که برخی از دادگاه‌ها، متن پیامک را به عنوان سند استفاده می‌کنند. به نظر شما متن پیامک، سند محکمه پسندی است؟
اثبات کردن جرایم با پیامک

هرگونه فعالیت غیرمجاز کاربران تلفن همراه و اینترنت، دارای جنبه حقوقی متفاوتی است و اینگونه فعالیت‌ها می‌تواند حریم خصوصی و حقوق بسیاری از افراد را مختل کند. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع اثبات کردن جرایم با پیامک می‌پردازیم.

اگر با پیامک مزاحم شوند

برای مجازات مزاحمت‌های پیامکی، مجرمان به مجازات تعزیری محکوم می‌شوند. این مجازات ممکن است شامل شلاق، جریمه مالی و حبس باشد. نوع مجازات نیز بسته به شخصیت متهم، دفعات و نوع مزاحمت بستگی دارد.

مزاحمت تلفنی موضوعی است که علاوه بر امکان پیگیری از سوی شرکت مخابرات، از طریق دادسرا و در قالب شکایت کیفری نیز قابل پیگیری است. برای این کار کافی است به دادسرای محل سکونت یا کار خود یعنی جایی که مزاحمت در آنجا رخ داده مراجعه کنید.

روند رسیدگی به ‌جرایم پیامکی

بعد از این مرحله، با ارجاع شکایت به یکی از شعبه‌های بازپرسی، با نامه‌ای که دادگاه خطاب به کلانتری برای تکمیل کردن تحقیقات می‌نویسد، کلانتری از مخابرات درخصوص این شماره تلفن استعلام و تقاضای پرینت مکالمات تلفنی را عنوان می‌کند. بخش اولیه کار در این مرحله شناسایی مزاحم است.

همین که تشخیص دهند متن پیامک‌ها با ادعای شاکی همخوانی دارد و باعث ایجاد مزاحمت شده است نامه را برای بخش حقوقی شرکت مخابرات ارسال می‌کنند. در این بخش ردیابی مربوط به خط و گوشی تلفن عادی و همراه قابل انجام است.

حتی مخابرات می‌تواند گوشی تلفن همراهی که از آن تماس گرفته شده را ردیابی کند. همچنین این مساله را مشخص کند که آخرین بار چه زمانی و چگونه از آن استفاده شده است. چه سیمکارتی در آن فعال بوده است؟

پس از این مرحله و مشخص شدن شماره تماس، از سوی دادسرا برای آن نشانی و صاحب خط تلفن اخطاریه ارسال می‌شود و دادسرا ایشان را احضار و تحقیق می‌کند. اگر فردی در مرحله اول در دادسرا یا کلانتری حاضر نشود، برای بار دوم نیز برای او اخطاریه ارسال می‌شود و در نهایت با عدم حضور وی، برای بار سوم در صورتی‌که دادستان دلایل جرم را قوی تشخیص دهد، برای او حکم جلب صادر می‌شود.

جرایم پیامکی

متن پیامک‌ها سند نیست

در مرحله بازپرسی اگر فرد مزاحم این مساله را بپذیرد، پرونده با صدور کیفرخواست برای دادن رای به دادگاه فرستاده می‌شود. البته ممکن است مزاحم در طول مراحل بازجویی عنوان کند که استعلام را قبول ندارد.

در این مرحله تا زمان اقرار، بازجویی ادامه می‌یابد. در صورتی‌که دلایل کافی وجود داشته باشد، با اخذ قرار مناسب، پرونده مراحل بعدی خود را طی می‌کند. البته این را به خاطر داشته باشید که متن سند کافی نیست، به همین دلیل نیاز به اعتراف متهم دارد.

در پرونده روابط نامشروع

در بعضی از موارد خاص، محاکم درخصوص کنترل پیامک‌ها با کسب مجوز قانونی دستور می‌دهند که پرینت مکالمات و پیامک‌ها اخذ شود. این مطلب منافاتی با منع تفتیش عقاید ندارد و در جهت کشف جرم  است. هر چند مکالمات تلفنی یا پیامک به عنوان تنها سند یک پرونده مورد استناد قرار نمی‌گیرد زیرا دیوان عالی کشور آن‌ را رد خواهد کرد اما مکالمات قرینه بسیار قوی برای رسیدن به ارتکاب جرم و روشن شدن حقیقت هستند.

اثبات جرم با پیامک

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی مطلب برای شکایت از پیج‌های اینستاگرام چه باید کرد؟ را مطالعه کنید.

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ در ۴:۰۳ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۳ بهمن ۱۴۰۰ در ۹:۴۳ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۴ دی ۱۴۰۰ در ۴:۴۲ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …