شانزلیزه ایران کجاست؟

۵
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
سرزمین‌ ما ایران هم شانزلیزه دارد. قدم زدن روی سنگفرش‌‌های قدیمی خیابانی که روزگاری قسمتی از جاده ابریشم بوده هنوز هم رویایی است.
خیابان تربیت در تبریز

خیابان یا عابرگذر تربیت، یکی از قدیمی‌ترین معابر شهر تبریز است که قدمت آن به آغاز سده چهاردهم باز می‌گردد. این خیابان، از نخستین خیابان‌های مدرن تبریز به شمار می‌رود. باغچه‌بندی زیبا، مبلمان شهری مناسب، بناهایی کهنسال که هر کدام داستان شیرینی دارند، بر زیبایی این خیابان افزوده‌اند. با ما در مجله دلتا همراه باشید تا با خیابان تربیت در تبریز آشنا شوید.

خیابان تربیت در تبریز

این خیابان در گذشته، محل عبور و مرور مردم تبریز از محله‌های نوبر، مقصودیه و چرنداب بوده و به‌صورت راه «الله‌بیگ» تا «دوره دربندی» به‌سمت «بازارچه خیابان» و مقر «عالی‌قاپو» مورد استفاده قرار می‌گرفت. گفتنی است از سال‌ها قبل تردد خودرو به خیابان تربیت از طرف شهرداری ممنوع و این خیابان به عابر گذر تبدیل شده است.

شانزلیزه ایران کجاست

تاریخچه خیابان تربیت تبریز

در ابتدای سده چهاردهم هجری شمسی، شهر تبریز نیز همگام با سایر شهرهای کشور دستخوش تحول شده و تعییراتی اساسی برای تبدیل آن از شهری سنتی به شهری امروزی انجام گرفته است. یکی از این اقدامات احداث خیابان‌های عریض و مستقیم جهت تردد خودرو بود که به مثابه نماد پیشرفت بسیار مورد قبول و پسند مردم در آن دوران واقع شد. در این راستا، در فاصله سال‌های ۱۳۰۰ تا ۱۳۰۵ نخستین خیابان تبریز به دستور عبدالله‌خان طهماسبی، فرمانده لشکر آذربایجان، احداث شد که امروزه به خیابان امام خمینی شهرت دارد.

شانزلیزه در تبریز

پس از آن در سال ۱۳۰۶، به‌منظور گسترش خیابان‌ مذکور، پروژه احداث خیابان‌های منتهی به آن تکمیل شد که به خیابان‌های فردوسی، منجم، خاقانی و منصور شهرت یافتند. در همین دوران حد‌فاصل دروازه نوبر و دیک‌باشی نیز تعریض شده و به نام شهردار وقت «محمدعلی تربیت» نام‌گذاری شد. این گذر که جزو جاهای دیدنی استان آذربایجان شرقی محسوب می‌شود، به‌دلیل قرارگیری در مسیر جاده ابریشم (ایپک یولی) از اهمیت خاصی برخوردار است.

مجسمه‌های خیابان تربیت تبریز

سازمان زیباسازی شهرداری تبریز، در راستای احیای مشاغل سنتی مسیر تربیت، اقدام به ساخت و نصب آثار حجمی مانند مرد فرش‌‌فروش، بستنی‌فروش، پینه‌چی (کفاش)، سلمانی و عکاس در این مسیر کرده است. این مجسمه‌ها علاوه بر معرفی تعدادی از مشاغل قدیمی، زیبایی این خیابان قدیمی را دوچندان کرده‌‌‌اند و سوژه خوبی برای عکاسی هستند.

خیابان تربیت

بازدید از خیابان تربیت تبریز

در هر ساعت روز و در هر روز هفته می‌توانید از خیابان تربیت تبریز بازدید کنید. البته ساعت کاری فروشگاه‌ها و مراکز خرید محدود هستند و اگر قصد خرید دارید، بهترین زمان برای بازدید صبح و عصر است.

خیابان تربیت در تبریز

پیشنهاد مطالعه: شما را دعوت می‌کنیم به مطالعه مطلب ارزشمند کهن‌ترین روستای ایران در دل کویر.

۵ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ در ۴:۱۲ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۸ دی ۱۴۰۰ در ۸:۳۴ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۶ دی ۱۴۰۰ در ۲:۵۵ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۴ دی ۱۴۰۰ در ۶:۲۰ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۴ دی ۱۴۰۰ در ۴:۴۷ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…