جدیدترین شرایط دریافت وام مسکن

۴
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
خرید خانه یکی از اولویت‌های زندگی همه ماست. تا چند سال پیش خرید خانه خیلی راحت‌تر بود. بعد از افزایش نجومی قیمت مسکن طی دو سال گذشته، انواع وام مسکن خصوصا برای خانه‌اولی‌ها با شرایط مختلف، توسط بانک‌ها و موسسات ارائه شده است.
شرایط دریافت وام مسکن

وام مسکن میان‌بر خوبی برای خلاصی از مستأجری است. اما سوالات زیادی در قدم اول برای ما به وجود خواهد آمد. از کجا چنین وامی را تهیه کنیم؟ کدام بانک وام مسکن بهتری می‌دهد؟ اقساط این وام چگونه است؟ اصلا چقدر وام می‌دهند؟ در این مطلب از مجله دلتا به موضوع شرایط دریافت وام مسکن می‌پردازیم.

وام مسکن

بانک مسکن به عنوان بزرگ‌ترین بانک فعال در زمینه مسکن برای زوج‌ها یا خانواده‌هایی که می‌خواهند برای اولین بار صاحب‌خانه شوند، چند نوع وام مسکن مختلف ارائه کرده است.

روش‌های دریافت وام مسکن

بانک مسکن این وام‌ها را به دو صورت پرداخت می‌کند: وام مسکن یکم و وام اوراق.

وام مسکن یکم به کسانی تعلق می‌گیرد که برای نخستین بار از تسهیلات وام مسکن استفاده می‌کنند. شرایط وام خرید مسکن خانه اولی‌ها به این‌صورت است که متقاضیان، برای دریافت وام می‌بایست ابتدا در بانک مسکن سپرده‌گذاری کنند.

نوع دوم تسهیلات بانک مسکن، وام اوراق است. متقاضیان این وام معمولا افرادی هستند که پس‌انداز کافی ندارند یا نمی‌توانند حساب سپرده افتتاح کنند و دوازده ماه در انتظار بمانند.

 دریافت وام مسکن

اخذ وام از محل صندوق پس‌انداز

متقاضیانی که دارای پس‌اندازی کافی برای افتتاح حساب صندوق پس‌انداز نزد بانک مسکن هستند، می‌توانند از این روش استفاده کنند. شرایط دریافت این وام، به شرح زیر است:

  •  افتتاح حساب صندوق پس‌انداز مسکن یکم
  •  گذشت دوازده ماه از تاریخ افتتاح حساب
  • ارائه حکم استخدامی یا فیش حقوقی که نشان دهد متقاضی توان پرداخت اقساط را دارد.
  • دارا بودن ۱۸ سال تمام و داشتن درآمد مستقل
  • خانه‌اولی بودن و استفاده نکردن از سایر تسهیلات مسکن قبل از دریافت و تقاضای وام مسکن
  • افراد مجرد یا کسانی که طلاق گرفتند یا همسرشان را از دست داده‌اند، در صورت داشتن درآمد مستقل نیز می‌توانند درخواست وام بدهند.

اخذ وام از طریق اوراق مسکن

اخذ وام با خرید اوراق وام مسکن به متقاضیانی که نیاز به نقدینگی فوری برای خرید مسکن دارند، این امکان را می‌دهد تا بتوانند وام مسکن را به‌صورت فوری دریافت کنند.

ضمانت انواع وام مسکن چگونه است؟

ضمانت وام مسکن به‌طور معمول تغییر می‌کند. در گذشته تعداد سه ضامن کارمند دولتی برای دریافت وام مسکن مورد نیاز بود. اما این تعداد در سال‌های بعد به دو نفر و حتی ارائه فیش حقوقی توسط کارمندان بخش خصوصی رسید. ضمانت وام مسکن به دو نوع است.

در نوع اول سند خانه خریداری شده به رهن بانک در می‌آید. وام‌گیرنده موظف است در زمان مشخص شده مبلغ وام خود را پرداخت کند. اگر وام‌گیرنده از عهده پرداخت وام برنیاید پس از چند اخطار و طی کردن مراحل قانونی توسط بانک، خانه مصادره و به اسم بانک می‌شود.

در نوع دوم وام گیرنده دو ضامن معتبر را به بانک معرفی می‌کند. اگر وام‌گیرنده نتواند قسط‌های تعیین شده خود را در موعد مقرر پرداخت کند، بانک پس از طی کردن مراحل اداری مربوط مبلغ وام را از ضامن کم می‌کند.

وام مسکن

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی مطلب چگونه می‌توان بدون ضرر مبایعه‌نامه را فسخ کرد؟ را مطالعه کنید.

۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۹ اسفند ۱۴۰۰ در ۷:۵۲ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۴ دی ۱۴۰۰ در ۸:۵۰ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۴ دی ۱۴۰۰ در ۱:۳۹ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۳ دی ۱۴۰۰ در ۹:۴۷ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …