کد رهگیری املاک راهی برای جلوگیری از کلاهبرداری

۲
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
تا مدتی پیش معاملات و قراردادهای مرتبط با املاک، در بنگاه‌ها تنها به‌صورت دستی انجام می‌گرفت و عدم برخورداری از مدیریت واحد و نظارت همه جانبه راه را برای کلاهبرداری افراد سودجو هموار کرده بود.
بررسی کد رهگیری املاک

دولت از سال ۸۷ به بعد با راه اندازی سامانه هوشمندی برای ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور و اجباری نمودن اخذ کد رهگیری املاک، تمامی معاملات ملکی را کنترل می‌کند. همچنین از بروز چنین کلاهبرداری‌هایی جلوگیری می‌کند. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع بررسی کد رهگیری املاک می‌پردازیم.

کد رهگیری املاک چیست؟

در گذشته معاملات و قراردادها به‌صورت دستی انجام می‌گرفت. از سال ۸۷ به بعد دولت با هدف جمع آوری آمار دقیق از سطح قیمت و میزان معاملات بازار مسکن با صدور بخشنامه‌ای اعلام کرد که از این پس قراردادهای دست‌نویس فاقد اعتبار هستند. تمامی معاملات باید به‌صورت هوشمند در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور به آدرس www.iranamlaak.ir به ثبت برسد.
برای گرفتن کد رهگیری املاک مشاورین املاک باید از طریق اینترنت قرارداد و مشخصات ملکی را در سامانه مذکور به ثبت برسانند.

از این اطلاعات در سه نسخه به همراه بارکد دو بعدی پرینت گرفته می‌شود. این بارکد مواردی از جمله آدرس ملک، نام و آدرس خریدار و فروشنده یا مستاجر را شامل شده و تنها از طریق بارکد خوان، خوانده می‌شود.

 بررسی کد رهگیری

کد رهگیری املاک چند رقمی است؟

این کد ۱۳ رقمی بوده و از طریق اس ام اس برای خریدار و فروشنده ارسال می‌شود. همچنین در قسمت پایین سمت چپ برگه مبایعه نامه نیز قابل مشاهده است.

بررسی کد رهگیری املاک

همان‌طور که گفته شد دریافت کد رهگیری املاک اجباری است. اگر قراردادی در بنگاه بدون کد رهگیری صادر شود، آن بنگاه متخلف شناخته شده و پلمپ می‌شود.

نکته قابل توجه آن است که در صورت برخورداری از کد رهگیری آن معامله در سامانه ثبت می‌شود. همین امر امنیت آن قرارداد را تضمین می‌کند.

به عنوان مثال اگر فروشنده قصد کلاهبرداری داشته باشد نمی‌تواند یک ملک را چندین بار به فروش برساند و سیستم سریعا از موضوع با خبر خواهد شد.

به‌طورکلی این سامانه هوشمند قابلیت‌هایی نظیر امکان استعلام از شهرداری، پیگیری آسان در صورت عدم دریافت مبلغ، ردیابی و جلوگیری از ایجاد تغییر در قیمت فروش، فراهم آوردن امکان تحویل به موقع و صدور سریع حکم تخلیه و غیره را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

کد رهگیری املاک

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی مطلب چرا تنظیم سند رسمی الزامی است؟ را مطالعه کنید.

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۹ اسفند ۱۴۰۰ در ۸:۳۱ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۵ دی ۱۴۰۰ در ۱۲:۳۹ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …