بازار ملک از نگاه مطبوعات

۰
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
بازار ملک از نگاه مطبوعات

روزنامه مردم سالاری – سه برنامه جدید دولت برای کمک به خریداران مسکن

مشاور وزیر راه و شهرسازی گفت: این وزارتخانه به منظور کمک به متقاضیان مسکن، سه پیشنهاد را در قالب کاهش نرخ سود، افزایش مدت تسهیلات مسکن، انتشار اوراق توسط صندوق توسعه ملی در بازارهای جهانی و خرید اوراق MBS بانک مسکن توسط سایر بانک‌ها ارایه کرده است.

حسین عبده تبریزی اظهار کرد: به منظور کمک به متقاضیان مسکن، پیشنهاداتی از طرف وزارتخانه به بانک مرکزی ارایه شده و بانک مسکن نیز نامه نوشته تا اصلاحاتی در سه زمینه انجام دهد.

یکی از این اصلاحات، افزایش مدت بازپرداخت تسهیلات صندوق پس‌انداز مسکن یکم از ۱۲ به ۱۵ سال، کاهش نرخ سود از ۵/۹  به ۷ درصد و کاهش مدت سپرده‌گذاری از ۶ به ۴ ماه است.

وی افزود:  مسیر دوم این است که بانک مسکن از ترازنامه خود به اتکای تسهیلات اعطایی حدود ۵ میلیارد دلار به قیمت نرخ امروز اوراق منتشر کند. این اوراق را صندوق توسعه ملی بخرد و در دنیا به فروش ‌رساند.

عبده تبریزی، پیشنهاد سوم را خرید اوراق MBS بانک مسکن توسط سایر بانک‌های داخلی دانست و گفت: موضوع سوم خرید اوراق MBS بانک مسکن توسط بانک‌های داخلی از محل سپرده ذخیره قانونی است که هم‌اکنون نرخ آن صفر است.

بدین‌ترتیب پیشنهاد می‌شود بانک‌ها اوراق MBS  بانک مسکن را با سود ۲ درصد بخرند و هدف بانک مرکزی از این اقدام کمک به مردم برای تأمین مسکن حداقلی و پرداخت وام‌های خرد مقیاس است.

روزنامه ایران – ۷۰ درصد معاملات مسکن برای واحدهای ۷۰ متری

مدیر کل دفتر برنامه‌‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی گفت: در ۵ سال گذشته ۷۰ درصد معاملات مسکن در شهر تهران برای واحدهای مسکونی ۷۰ متری یا کمتر بوده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، علی چگنی افزود: با این حال مساحت کمتر از ۲۰ درصد واحدهای مسکونی ساخته شده کمتر از ۷۰ متر مربع بوده است.

به گفته وی، وزارت راه و شهرسازی در سال‌های گذشته، اقدامات متعددی در حوزه توسعه مالی بخش مسکن و افزایش قدرت وام‌دهی بانک مسکن با همکاری دستگاه‌های مربوطه انجام داده که از جمله این اقدامات می‌توان به راه‌اندازی بازار رهن ثانویه، راه‌اندازی صندوق‌های زمین و ساختمان، افزایش سرمایه بانک مسکن، راه‌اندازی صندوق پس‌انداز مسکن یکم، راه‌اندازی انواع حساب‌ها از جمله حساب امانی و ضمانت فروش اقساطی مسکن اشاره کرد.

روزنامه عصر اقتصاد- مشتریان آینده بازار مسکن چه کسانی هستند؟

یک کارشناس بازار مسکن گفت: با توجه به این‌که بیشترین معاملات مربوط به واحدهای کمتر از ۵۰۰ میلیون تومان، کمتر از ۹۰ متر مربع و بین ۳ تا ۴ میلیون تومان در هر متر مربع است برخلاف دوره‌های قبل، رونق بخش مسکن از طرف قشر متوسط انجام می‌شود که در سال‌های گذشته برای آنها برنامه‌ریزی نشده است.

مهدی روانشاد نیا اظهار کرد: آخرین آمار ارایه شده از معاملات مسکن شهر تهران در مهرماه حاکی از آن است واحدهای دارای قیمت بیش از ۱۰ میلیون تومان در هر متر مربع ۵.۴ درصد معاملات را به خود اختصاص دادند.

واحدهای بیش از ۹ میلیون تومان ۱۰ درصد، واحدهای بالای ۸ میلیون تومان ۱۵ درصد و واحدهای ۷ میلیون تومان در هر متر مربع ۲۰ درصد معاملات را به خود اختصاص دادند.

از سوی دیگر بیشترین فراوانی خرید و فروش مربوط به واحدهای دارای قیمت بین ۳ تا ۴ میلیون تومان با سهم ۳۰ درصدی از کل معاملات بوده است.

این نمایه نشان می‌دهد که تمرکز بازار روی قیمت و متراژهای متوسط است.

روزنامه جهان اقتصاد- ورود بازارمسکن به دوره پیش‌رونق از نیمه دوم امسال

رئیس اتحادیه مشاوران املاک با تأکید بر اینکه بانک مرکزی، شورای پول و اعتبار، دولت و وزارت راه و شهرسازی باید منابع لازم را در حوزه مسکن تأمین کنند تا عرضه و تقاضا در این بخش به توازن برسد،‌ گفت: وزارت راه به تنهایی نمی‌تواند در ایجاد توازن میان عرضه و تقاضای مسکن موفق باشد.

حسام عقبایی، با تأکید بر اینکه وزارت راه و شهرسازی به تنهایی نمی‌تواند میان عرضه و تقاضای مسکن توازن ایجاد کند، گفت: شهرداری‌ها و بانک‌ها از یک سو و بانک مرکزی و دولت از سوی دیگر باید با ایجاد منابع توازن میان عرضه و تقاضای مسکن را فراهم کنند.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک در پاسخ به این سوال که آیا در مهرماه شاهد رشد معاملات مسکن بوده‌ایم؟، گفت: در مهرماه سال جاری شاهد رشد معاملات مسکن نسبت به مدت مشابه سال قبل بودیم و پیش‌بینی می‌شود در نیمه دوم امسال بازار مسکن از رکود وارد دوره پیش‌رونق شود، هر چند این پیش‌رونق به مفهوم رونق نیست.


delta.ir ◊ مجله خبری دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در همه عناوین

همچنین بخوانید

خانه‌های ارزان در کدام مناطق هستند؟

واحدهای مسکونی ارزان‌ و با قیمت کل کمتر از یک میلیارد تومان فقط در چند منطقه پایتخت قرار د…