نقش زیره در درمان بیماری ها

۰
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
آیا زیره به درمان دیابت و مشکلات گوارشی کمک می‌کند؟
2014978 550 نقش زیره در درمان بیماری ها

زیره گیاه علفی دوساله‌ای است که ارتفاعی بین ۳۰ تا ۸۰ سانتی‌متر دارد. دانه‌های معطر این گیاه، علاوه‌ بر آن‌که طعم خوبی دارند سرشار از ویتامین، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان هستند. دانه‌های زیره ماده‌‌ای طبیعی هستند که مدت‌ها است در آشپزی و طب آیورودا (ترکیبی از گیاه‌درمانی، ماساژ و یوگا) از آن‌ها استفاده می‌شود. به دلیل خواص زیره دانه‌های آن را معمولا به‌جای غذا یا ادویه مصرف می‌کنند. اما روغن زیره و پودر دانه‌ زیره هم به‌شکل مکمل غذایی فروخته می‌شوند. بعضی طرف‌داران زیره می‌گویند مصرف دانه‌ها یا مکمل‌های زیره به کاهش وزن کمک می‌کند و مزایای دیگری نیز برای سلامتی دارد.

در طب جایگزین، دانه‌های زیره را برای یبوست، سوزش سردل، درد شکم در دوران قاعدگی، حالت تهوع، ناراحتی معده درمانی طبیعی می‌‌دانند. همچنین گفته می‌شود زیره، مثل یک داروی ضد‌نفخ عمل می‌کند؛ یعنی ماده‌ای که مانع از تشکیل گاز در دستگاه گوارش می‌شود. به‌نظر می‌رسد زیره به‌ این ترتیب از نفخ پیشگیری می‌کند و مانع بزرگ‌ترشدن شکم شما پس از صرف غذا می‌شود. روغن زیره با روغن نعناع یک ترکیب بسیار خوب برای رفع مشکل نفخ است.
سوءهاضمه

درمان سوءهاضمه با زیره

باتوجه ‌به مطالعه‌ای که در سال ۱۹۹۹ در مجله‌ی آلمانی تحقیق دارو منتشر شد، ترکیبی از روغن زیره و روغن نعناع می‌تواند سوءهاضمه را درمان کند. برای این مطالعه ۱۲۰ بیمار مستعد سوءهاضمه به‌مدت ۴ هفته هر روز از ترکیب نعناع و زیره یا سیزاپراید (دارویی که معمولا برای درمان سوزش سردل به‌کار می‌رود) استفاده کردند. نتایج مطالعه نشان داد که هر دو درمان، در تسکین علائم سوءهاضمه به یک اندازه مؤثر بوده‌اند. البته مشخص نیست آیا روغن زیره به‌تنهایی در دمان سوءهاضمه مفید است یا خیر.

کنترل دیابت با زیره

سال ۲۰۰۹ پژوهشی روی موش‌های دیابتی انجام شد که در مجله‌ی فارماکولوژی انتشار یافت؛ نتایج این تحقیق نشان می‌داد درمان موش‌ها با عصاره‌ی زیره به کاهش قابل‌توجهی در سطوح کلسترول خون آن‌ها منجر شده است.

علاوه‌ بر این پژوهشی تازه‌تری هم روی موش‌های دیابتی در سال ۲۰۱۱ انجام شد که در مجله‌ی پزشکی عربستان سعودی به چاپ رسید. نتایج این تحقیق می‌گفت درمان با زیره، قند خون را تا حد قابل‌توجهی کاهش می‌دهد و به تسریع روند کاهش وزن نیز کمک می‌کند. با این ‌حال پژوهشگران می‌گویند تا زمانی که تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام نشود، نمی‌توان زیره را به بیماران دیابتی توصیه کرد.
مکمل غذایی

در مصرف زیره افراط نکنید

ازآن‌جاکه زیره ممکن است قند خون شما را پایین بیاورد، افراد مبتلا به دیابت باید در مصرف بیش از حد زیره دقت کنند. با توجه‌ به تأثیر زیره بر سطوح قند خون، مهم است که حداقل ۲ هفته قبل از عمل جراحی زیره مصرف نکنند. به‌علاوه خانم‌های باردار و شیرده نیز نباید از روغن زیره استفاده کنند.

اگر برای درمان نوعی بیماری خاص، به استفاده از مکمل‌های زیره فکر می‌کنید، حتما قبل از شروع مصرف، با پزشکتان مشورت کنید. خوددرمانیِ بیماری‌های مزمن با مکمل‌های زیره و پرهیز از مراقبت استاندارد یا به‌تأخیر‌انداختن آن ممکن است عواقبی جدی برایتان در پی داشته باشد.

منبع: چطور

برای دیدن مطالب بیشتر درباره‌ی سلامت از مجله دلتا بازدید کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…