حضانت فرزند متولد شده در عقد موقت با کیست؟

۶
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
حضانت از نظر حقوقی به معنای قدرت شخص در نگهداری و تربیت فرزند همراه با تامین نیازهای عاطفی، روحی و روانی و نیاز به علم‌آموزی فرزند است که همواره می‌بایست مورد توجه والدین قرار گیرد.
حضانت فرزند در عقد موقت

حضانت فرزند چه دختر چه پسر حق و تکلیف والدین است. یکی از اقسام حضانت با به دنیا آمدن فرزند مشترک در ازدواج موقت یا صیغه رخ می‌دهد. این سوال ممکن است در ذهن کسانی که از طریق عقد موقت دارای فرزند شده‌اند و مدت این عقد به اتمام رسیده است مطرح شود. حضانت فرزند در عقد موقت با چه کسی است؟ در این مطلب از مجله دلتا به موضوع حضانت فرزند در عقد موقت می‌پردازیم.

حضانت فرزند در عقد موقت

 در رابطه با حضانت طفل در عقد موقت می‌توان گفت حضانت در این عقد مانند حضانت در عقد نکاح دائم است. قانون مدنی ایران بیان می‌کند که پرداخت نفقه اولاد بر عهده پدر است.

در عقد موقت هم به مانند عقد دائم، پدر مسئولیت فرزند حاصل از عقد موقت را بر عهده خواهد داشت همچنین پدر بایستی هزینه‌های زندگی فرزند دختر یا پسر خود را بپردازد.

 حضانت فرزند حاصل از عقد موقت چه دختر یا پسر تا ۷ سالگی با مادر است. پس از آن، حضانت و نگهداری به پدر سپرده خواهد شد. در صورت پذیرش حضانت فرزند توسط پدر، دختر تا ۹ سالگی و پسر تا ۱۵ سالگی می‌توانند تحت حضانت پدر باشند.

 اگر پس از ۷ سالگی فرزندان حاصل از عقد موقت و پایان مدت قانونی حضانت فرزند، پدر خواهان حضانت فرزند نباشد، مادر جهت دریافت حضانت اولویت خواهد داشت، کما این که همچنان پدر باید مخارج فرزند را بپردازد.

حضانت در عقد موقت

مشکلات حضانت فرزند در عقد موقت

 یکی از مهم‌ترین مشکلات در مورد فرزند حاصل از این نوع ازدواج به دلیل عدم ثبت ازدواج موقت در دفتر ازدواج به‌صورت رسمی به‌وجود می‌آید.

با این‌که به زنانی که حاضر به این نوع ازدواج می‌شوند توصیه شده است که فقط در صورت ثبت این عقد در دفتر ازدواج و طلاق رضایت به این نوع از نکاح بدهند اما باز هم در بسیاری از موارد این عقد به ثبت رسمی نمی‌رسد.

 از عقد موقتی که به‌صورت رسمی ثبت نشده است و صیغه‌نامه‌ای از آن در دست زوجین نیست اگر فرزندی حاصل شود، به دلیل عدم ثبت آن، همواره اثبات نصب فرزند به پدر، برای مادر با مشکلات بسیاری روبرو خواهد بود.

 لذا جهت سپردن حضانت فرزند به پدر، ابتدا مادر در دادگاه باید ثابت کند که فرزند متولد شده برای این مرد است. در زمان گذشته اثبات این امر برای زنان بسیار مشکل یا حتی غیر ممکن بود اما در حال حاضر با پیشرفته‌تر شدن علم و آزمایش دی ان ای امکان اثبات نسب برای مادر راحت‌تر شده است.

 حضانت فرزند

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی چگونه زن می‌تواند طلاق بگیرد؟ را مطالعه کنید.

۶ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ در ۱:۳۰ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۶ دی ۱۴۰۰ در ۱۲:۰۷ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۵ دی ۱۴۰۰ در ۵:۰۲ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۳ دی ۱۴۰۰ در ۸:۲۸ ق٫ظ

  5. ناشناس

    ۳ دی ۱۴۰۰ در ۶:۴۷ ق٫ظ

  6. ناشناس

    ۲ دی ۱۴۰۰ در ۱:۲۰ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …