در چه شرایطی می‌توان نفقه را قسط‌بندی کرد

۳
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
انعقاد عقد نکاح دارای تبعات و آثار حقوقی و مالی و غیره است که از مهم‌ترین آثار مربوط به آن، می‌توان به پرداخت مهریه و نفقه و غیره اشاره کرد.
شرایط قسط بندی کردن نفقه

پرداخت مهریه و نفقه با توجه به شریعت اسلام بر مرد واجب است و این وجوب فقط برای عقد دائم وجود دارد. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع شرایط قسط بندی کردن نفقه می‌پردازیم.

نفقه چیست و چه مواردی را شامل می‌شود؟

با استناد به ماده ۱۱۰۷ قانون مدنی نفقه همه نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت زن را شامل می‌شود. این نیازها شامل مسکن، پوشاک، اثاثیه منزل و هزینه‌های درمان و خادم در صورت نیاز، است.

قسط بندی کردن نفقه

اعسار زوج از پرداخت نفقه به چه معناست؟

همان‌طور که پیش‌تر بیان شد پرداخت مهریه و نفقه وظیفه و تکلیف شوهر است. اما این پرسش پیش می‌آید که قانون مدنی برای کسی که توان مالی پرداخت نفقه و مهریه را نداشته باشد چه شرایطی را در نظر گرفته است؟

در پاسخ به این سوال لازم به ذکر است که اگر فقر و تنگدستی شوهر باعث شود تا نتواند نفقه همسرش را پرداخت کند، باید اعسار خود را به دادگاه ثابت کند و در غیراین‌صورت باید نفقه را پرداخت کند.

شایان توجه است که اعسار از ریشه عسر می‌آید و به معنای تنگدستی و ناتوانی مالی است. همچنین شخصی که توانایی مالی پرداخت نفقه را نداشته باشد معسر نامیده می‌شود.

بررسی شرایط قسط بندی کردن نفقه

درصورتی‌که شوهر واقعا شرایط پرداخت نفقه را نداشته باشد و اعسار وی ثابت شود، تقسیط ( قسط‌بندی) نفقه صورت می‌گیرد. مرد می‌تواند آن را در چند نوبت پرداخت نماید. اگر مرد مجددا از پرداخت نفقه امتناع ورزد، زن می‌تواند دوباره پیگیری و شکایت کرده و نفقه را درخواست کند.

بنابراین در رابطه با قسط‌بندی کردن نفقه با توجه به ماده ۲۷۷ قانون مدنی که به شرایط تقسیط نفقه پرداخته است، می‌توان بیان نمود که: زن توانایی مجبور نمودن مرد به قبول قسمتی از نفقه را ندارد اما قاضی با توجه به وضعیت مدیون می‌تواند مهلت عادلانه‌ برای پرداخت یا قرار اقساط را صادر کند.

تقسیط نفقه

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی مطلب آیا مرد حق دخالت در دارایی و درآمد همسرش‌ را دارد؟ را مطالعه کنید.

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ در ۳:۲۹ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۵ دی ۱۴۰۰ در ۵:۲۸ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۵ دی ۱۴۰۰ در ۲:۳۲ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …