آیا امکان تعویض شناسنامه بعد از طلاق وجود دارد؟

۳
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
بعد از اجرای حکم طلاق برخی از افراد بنا به دلایلی تمایل به تعویض شناسنامه خود دارند.
تعویض شناسنامه بعد از طلاق

در بسیاری از موارد ممکن است زوجین پس از ازدواج به دلیل عدم سازگاری یا سایر مشکلات از یکدیگر جدا شوند. در این حالت طرفین برای حفظ حریم شخصی یا مسائل عاطفی، ترجیح می‌دهند که به‌طور کامل زندگی گذشته را فراموش کنند و دوباره از نو مسیر تازه‌ای را آغاز نمایند. تعویض شناسنامه بعد از طلاق یکی از همین اقدامات است. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع تعویض شناسنامه بعد از طلاق می‌پردازیم.

نحوه تعویض شناسنامه بعد از طلاق

بر طبق قانون، کسی که طلاق گرفته و مجدد ازدواج کرده است، پس از ثبت ازدواج دوم می‌تواند برای حذف نام همسر اول از شناسنامه اقدام کند. علت تاکید قانون بر ثبت ازدواج دوم، اطمینان از آگاهی همسر دوم نسبت به ازدواج اول است. تا از هر تقلب و فریبی در ازدواج جلوگیری شود. البته لازم به ذکر است که این قانون صرفا به ازدواج دوم محدود نیست و در ازدواج‌های بعدی نیز قابل اجرا خواهد بود.

اگر طلاق در دوران عقد و در صورت باکرگی زن رخ دهد، برای تعویض شناسنامه باید به پزشکی قانونی رجوع کنید و با دریافت نامه از مرجع مذکور به تعویض شناسنامه بعد از طلاق در دوران عقد و حذف نام همسر مبادرت نمایید.

اگر همسر فوت کرده باشد، شما می‌توانید با ارائه مدرک فوت مانند گواهی فوت همسر و مدرک ثبت ازدواج، نام همسر سابق را از شناسنامه خود حذف کنید. همچنین ذکر این نکته نیز ضروری است که اگر دوشیزه‌ای برای بار دوم به عقد مردی در آید و در همان حال مجدد جدا شود، امکان حذف نام همسر از شناسنامه وجود نخواهد داشت.

تعویض شناسنامه

اگر فردی بعد از ازدواج دوم، نام همسر اول را از شناسنامه حذف کند و سپس مجدد طلاق گرفته و برای بار سوم با شخص دیگری ازدواج نماید، همسر سوم می‌تواند برای کسب اطلاع از گذشته فرد به اداره ثبت احوال رفته و نسبت به ازدواج‌های قبلی وی آگاه گردد.

بنابراین و در مجموع، بعد از طلاق در دوران عقد، در صورتیکه نزدیکی رخ نداده باشد، زن و مرد هر دو می‌توانند با ارائه مدارک، نام همسر را از شناسنامه حذف کنند و شناسنامه المثنی بگیرند. اما اگر زن باکره نباشد، قبل از ازدواج دوم، نمی‌تواند نام زوج سابق را حذف کند. این کار زمانی امکان‌پذیر است که ازدواج دوم را ثبت کرده یا یک نفر را به عنوان خواستگار خود به دفاتر ثبت ازدواج معرفی کند. تا در نهایت با دریافت گواهی سردفتر مبنی بر خواستگاری، به ثبت احوال رجوع کرده و شناسنامه المثنی، بدون نام همسر اول بگیرد.

مدارک مورد نیاز برای تعویض شناسنامه بعد از طلاق

  • حکم طلاق
  • سند طلاق
  • مدارک شناسایی
  • گواهی بکارت
  • برگه معرفی‌نامه دادگاه
  • گواهی ثبت ازدواج جدید
  • گواهی فوت
  • سند ازدواج

تعویض شناسنامه بعد از طلاق در صورت وجود فرزند

داشتن فرزند تاثیری در تعویض شناسنامه بعد از طلاق ندارد. بنابراین وجود فرزند مانعی برای حذف نام همسر سابق نیست و رویه کار مشابه همان چیزی است که در ابتدا به آن اشاره کردیم. با این حال امکان حذف نام و مشخصات فرزند از شناسنامه والدین تحت هیچ شرایطی وجود ندارد.

حذف نام همسر از شناسنامه

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی مطلب مجازات رابطه نامشروع زن شوهردار چیست؟  را مطالعه کنید.

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ در ۴:۴۵ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۶ دی ۱۴۰۰ در ۶:۳۹ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۵ دی ۱۴۰۰ در ۵:۵۳ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …