راز مردان نمکی ۲۴۰۰ ساله در زنجان

۷
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
موزه باستان‌شناسی زنجان، مومیایی‌های کشف شده از یک معدن نمک تاریخی را در خود جای داده است.
مردان نمکی در زنجان

مومیایی‌هایی موسوم به “مردان نمکی” که قدمت برخی از آن‌ها به بیش از ۲ هزار سال می‌رسد. موزه باستان شناسی زنجان از ۳ بخش مختلف همانند پیش از تاریخ، بخش تاریخی و بخش تاریخ اسلامی تشکیل شده است. در هر کدام از آنها، اشیاء مربوط به آن زمان نگهداری می‌شود. با ما در مجله دلتا همراه باشید تا با مردان نمکی در زنجان آشنا شوید.

مردان نمکی در زنجان

مرد نمکی ۱

معدن‌کاران هنگام کار با بولدوزر مجددا با بقایای اسکلت انسانی مواجه شدند که به‌دلیل استفاده از بولدوزر تا حد زیادی متلاشی شده بود. با جستجوی معدن‌کاران در میان خاک‌های آشفته علاوه‌بر جمع‌آوری قسمت‌هایی از بقایای انسانی تکه‌تکه شده، اشیایی به‌دست آمد که بهره‌بردار آن‌ها را به اداره میراث فرهنگی و گردشگری استان منتقل کرد.

موزه باستان شناسی زنجان

مرد نمکی ۲

کشف اتفاقی مرد نمکی ۲ و مجموعه‌­ای از اشیا موجب از سر گیری پژوهش­‌های باستان‌شناختی در معدن نمک چهرآباد بعد از گذشت ۱۱ سال شد. بررسی‌­های اولیه روی بقایای انسانی، که پس از انتقال به میراث فرهنگی، مرد نمکی ۲ نامگذاری شد، نشان داد این بقایا متعلق به مردی میانسال با میانگین قد حدود ۱۸۰ سانتی‌متر بوده که در جریان ریزش دیواره­‌ها و سقف تونل کشته شده است.

مردان مومیایی زنجان

مرد نمکی ۳

بقایای مرد نمکی ۳، به صورت اتفاقی و طی کار باطله‌برداری بولدوزر توسط معدن‌کاران کشف شد. به دلیل کشف مومیایی با بولدوزر، این جسد نیز به صورت متلاشی و تکه‌تکه یافت شد.

مومیایی

مرد نمکی ۴

مرد نمکی ۴ سالم‌­ترین و کامل­‌ترین مومیایی مکشوفه از معدن چهرآباد است. علی‌رغم آسیب‌دیدگی به هنگام مرگ تقریبا بیشتر قسمت­‌های بدن سالم باقی‌مانده که شامل مجموعه استخوان­‌ها و بافت نرم وی است که بر اثر از دست دادن آب بدن کاملا خشک شده است.

vnsd راز مردان نمکی ۲۴۰۰ ساله در زنجان

مرد نمکی ۵

این مومیایی طبیعی در کاوش فصل دوم در حالی یافت شد که به جز سر، بقیه قسمت‌­های بدن زیر صخره و سنگ­‌های آواری بزرگ قرار گرفته بود. شکل جسد نشان می­‌داد این شخص نیز همچون نمونه‌های قبلی بر اثر حادثه‌­ای که منجر به تخریب و ریزش تونل شده، کشته و مدفون شده است.

ds راز مردان نمکی ۲۴۰۰ ساله در زنجان

۷ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ در ۳:۲۴ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲ دی ۱۴۰۰ در ۱۰:۳۷ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۲ دی ۱۴۰۰ در ۱:۲۴ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۱ دی ۱۴۰۰ در ۹:۲۰ ب٫ظ

    خدای من 🥲

    پاسخ

    • ملیکا وحیدی فر

      ۲ دی ۱۴۰۰ در ۸:۳۹ ق٫ظ

      سپاس از همراهی شما.

      پاسخ

  5. ناشناس

    ۱ دی ۱۴۰۰ در ۹:۰۵ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۳۰ آذر ۱۴۰۰ در ۱۰:۱۵ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…