بررسی دلایل گوناگون شکایت از مستاجر

۲
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
شکایت از مستاجر یکی از موارد حمایتی قانون‌گذار برای مالک یا صاحبخانه است تا موجر در صورتی‌که مستاجر به تعهدات عمل ننمود با شکایت از مستاجر حق خویش را پس‌بگیرد.
دلایل شکایت از مستاجر

شکایت کردن از مستاجر ممکن است دلایل متفاوتی داشته باشد از جمله شکایت از مستاجر معتاد، شکایت از مستاجر مجرد، شکایت از مستاجر برای عدم پرداخت اجاره، شکایت از مستاجر برای عدم تخلیه، شکایت از مستاجر به جهت ورود خسارت و غیره. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع دلایل شکایت از مستاجر می‌پردازیم.

شکایت از مستاجر مزاحم

شکایت از مستاجر مزاحم در صورتی‌که مستاجر برای موجر و سایر همسایگان ایجاد مزاحمت نماید امکان‌پذیر است. این شکایت به دلایل متفاوتی ممکن است رخ دهد. همچون شکایت از مستاجر مزاحم برای عدم رعایت مقررات عمومی ساختمان، شکایت از مستاجر مزاحم برای نگه‌داری حیوانات در ساختمان که بو و صدای آن‌ها سایرین را اذیت نماید، شکایت از مستاجر مزاحم به جهت سر و صدای نامتعارف یا شکایت از مستاجر مزاحم برای رفت و آمدهای مشکوک یا استفاده غیر معمول از مکان استیجاری و غیره.

شکایت از مستاجر مجرد

شکایت از مستاجر مجرد بر خلاف تصوری که برخی از افراد در شکایت از این افراد دارند کار آسانی نیست. چراکه افراد مجرد نیز همچون سایر افراد دارای حق و حقوق قانونی هستند و استفاده از املاک تجاری و مسکونی برای آن‌ها به جهت مجرد بودن آن‌ها نباید مانع ایجاد نماید.

شکایت از مستاجر مجرد صرفا به جهت مجرد بودن این افراد دارای وجاحت قانونی نیست. اما اگر مستاجر مجرد در مکان استیجاری سبب ورود خسارت و اذیت و آزاری برای موجر یا همسایگان گردد، شکایت از مستاجر مجرد بدین جهات و دلایل امکان‌پذیر است.

شکایت از مستاجر معتاد

شکایت از مستاجر معتاد نیز همچون شکایت از مستاجر مجرد به صرف اعتیاد داشتن مستاجر امکان‌پذیر نیست. برای شکایت از مستاجر معتاد بایستی مزاحمت و تعدی و تفریط وی اثبات گردد.

اگر مستاجر معتاد به جهت اعتیاد خود، خانه یا مکان مسکونی را به محل ناامنی تبدیل نماید، در این‌صورت شکایت از مستاجر معتاد امکان‌پذیر است.

شکایت کردن از مستاجر

شکایت کردن از مستاجر برای عدم پرداخت اجاره

شکایت از مستاجر برای عدم پرداخت اجاره یکی از انواع شایع شکایت از مستاجر است. اجاره‌بها مبلغی است که مستاجر جهت استفاده‌ای که از ملک مسکونی یا تجاری مورد اجاره می‌نماید پرداخت می‌کند.

شکایت از مستاجر برای عدم پرداخت اجاره در مواقعی که حق فسخ در قرارداد اجاره ذکر نشده است از طریق مراجع صالح شورای حل اختلاف مطرح می‌گردد. لازم به ذکر است که پیش از شکایت از مستاجر برای عدم پرداخت اجاره در مراجع صالح بهتر است که اظهارنامه برای مستاجر ارسال گردد.

شکایت کردن از مستاجر برای عدم تخلیه

شکایت از مستاجر برای عدم تخلیه یکی از انواع شکایت از مستاجر است که البته خود این موضوع دلایل متفاوتی می‌تواند داشته باشد. اما شایع‌ترین آن زمانی است که قرارداد اجاره به اتمام می‌رسد اما مستاجر حاضر به تخلیه ملک نیست. از این رو از طرف موجر شکایت از مستاجر برای عدم تخلیه مطرح می‌گردد.

قرارداد بین موجر و مستاجر حاکی از این است که مستاجر برای مدت مشخصی اجازه استفاده از ملک اجاره‌ای را دارد. پس از اتمام مدت قرارداد تنها با رضایت موجر یا تمدید مجدد قرارداد این حق به وی داده می‌شود که از ملک اجاره‌ای پس از اتمام قرارداد استفاده نماید.

از این رو چنانچه قرارداد اجاره تمام شود و از طرفی بین موجر و مستاجر جهت استفاده مجدد از ملک توافقی صورت نگیرد. در این‌صورت چنانچه مستاجر به استفاده از ملک استیجاری ادامه دهد در این‌صورت موجر که راضی به استفاده مستاجر از ملک اجاره‌ای نیست می‌تواند شکایت از مستاجر برای عدم تخلیه مطرح نماید.

شکایت کردن از مستاجر

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی مطلب ۵ اشتباه رایج در قرارداد اجاره که باعث ضرر شما می‌شود را مطالعه کنید.

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ در ۵:۴۸ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۳۰ آذر ۱۴۰۰ در ۱۰:۳۷ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …