چه زنانی عده طلاق ندارند؟

۴
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
پس از انجام مراحل طلاق و جدا شدن زوجین از یکدیگر، زن موظف است مدت زمانی را که در قانون تعیین شده است صبر کند و سپس برای ازدواج مجدد اقدام نماید.
نگه داشتن عده طلاق

یکی از مهم‌ترین احکام طلاق، لزوم نگه داشتن مدت زمانی تحت عنوان عده برای زنان است. به این معنا که زن در طول این مدت نمی‌تواند با مرد دیگری ازدواج کند. عده انواع مختلفی دارد. از جمله انواع عده، عده وفات، عده فسخ نکاح، عده بذل و انقضای مدت در عقد موقت و عده طلاق است. در حالت کلی زن موظف است که در صورت طلاق گرفتن، عده طلاق را نگه دارد که البته عده طلاق انواع مختلفی دارد. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع نگه داشتن عده طلاق می‌پردازیم.

عده طلاق

قانون‌گذار، اقسام طلاق را تحت عنوان طلاق رجعی و طلاق بائن بیان کرده است. طلاق رجعی به این معناست که مرد در طول مدت عده می‌تواند به زن رجوع کند. اما در طلاق بائن، چنین امری برای مرد امکان‌پذیر نیست و مرد در صورت تمایل، باید پس از تمام شدن مدت عده، دوباره با زن عقد ازدواج منعقد کند.

چه زنانی عده طلاق ندارند؟

دختر باکره عده ندارد

در صورتی‌که زن و شوهر قبل از رابطه جنسی از یکدیگر جدا شوند و دختر باکره باشد، طلاق از نوع بائن است. در طلاق بائن نیز مرد نمی‌تواند در مدت زمان عده به زن رجوع کند و اگر بخواهد که زندگی زناشویی را از سر بگیرد باید تا پایان مدت زمان عده منتظر بماند و مجددا با زن عقد کند.

از آن جایی که امکان بارداری دختر باکره متصور نیست نیازی به نگه داشتن عده طلاق توسط او نیست. بارزترین مثال در این حالت طلاق در دوران عقد و قبل از رابطه جنسی است که در این‌صورت دختر باکره است و نیازی به نگهداری عده ندارد.

زن یائسه عده طلاق ندارد

همان‌طور که می‌دانید منظور از زن یائسه، زنی است که به سنی رسیده باشد که امکان بارداری آن وجود نداشته باشد. به همین دلیل طلاق زن یائسه از شوهرش نیز از نوع طلاق بائن است. به گونه‌ای که مرد اجازه رجوع به زن خود را بعد از طلاق ندارد. با این وجود زن یائسه نیز عده طلاق ندارد و نیازی به نگهداری عده ندارد.

عده طلاق نگه داشتن

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی مطلب آقایان برای دادن حق طلاق به همسر خود محتاط باشند را مطالعه کنید.

۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ در ۷:۰۲ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۶ دی ۱۴۰۰ در ۱۰:۳۰ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۹ آذر ۱۴۰۰ در ۱۰:۱۵ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۲۹ آذر ۱۴۰۰ در ۱۰:۰۴ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …