اهمیت نقطه کانونی در دکوراسیون داخلی

۰
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
ایجاد نقطه کانونی در دکوراسیون داخلی یک اصل است. گاهی معماری ساختمان به شکلی است که این نقطه مرکزی به‌سادگی قابل تشخیص و ایجاد است اما اگر معماری خانه اینگونه نبود، شما باید به کاربردن تمهیداتی، نقطه کانونی را در دکوراسیون فضای خود ایجاد کنید.
ایجاد نقطه کانونی

اهمیت نقطه کانونی در دکوراسیون داخلی بسیار زیاد است. شما با ایجاد نقطه کانونی یک محوریت به مبلمان و  وسایل خود می‌دهید و همه چیز را حول این محور می‌چینید. به این ترتیب به چیدمان داخلی خود نظم می‌دهید و زیبایی را به فضا می‌افزایید.

ایجاد نقطه کانونی در دکوراسیون ربطی به نوع نگاه و سلیقه افراد ندارد؛ اینکه همه به محض ورود به مکانی خاص، نگاه‌شان به یک سمت خیره شود یا یک شیئ نظر عموم را  به خود جلب کند، یعنی ایجاد نقطه کانونی. نقطه کانونی باعث می‌شود شما چیدمان خانه خود را اصولی‌تر و زیباتر بچینید.

به گزارش دلتا، برای داشتن نقطه کانونی  نیاز نیست از همان اول آن‌را انتخاب کنید. قبل از اینکه ایده خودتان را پیاده کنید به در و دیوار خانه دقت کنید چون بهترین نقطه های کانونی در خانه‌ها باید از دل معماری خانه و جزئیات آن بیرون بیایند. هر چیزی می‌تواند نقطه کانونی باشد: سقف بلند، آرک‌های خاص و متفاوت، دیوارهای زاویه‌دار، شومینه، پنجره‌های بزرگ و بلند، پلکان‌های داخلی خانه، کتابخانه، و هر چیز دیگری که نظرتان را به طرز جدی به خود جلب کند. همه خانه‌ها باید در هر فضایی حداقل یک نقطه کانونی داشته باشند. اگر معماری خانه این امکان را به شما نمی‌دهد با استفاده از وسایل و مبلمان، خودتان دست به کار ایجاد نقطه کانونی شوید.

گلدان به عنوان نقطه کانونی

یک روش دیگر برای ایجاد نقطه کانونی استفاده از گلدان با گیاه زنده است. یعنی شما می‌توانید با قرار دادن یک گلدان تغییر چشم‌گیری در خانه ایجاد کنید یا حتی اگر چند شاخه گل در گلدانی پر از آب بگذارید، یک نقطه کانونی موقت ایجاد کرده‌اید.

استفاده از آینه، قاب عکس یا یک تابلوی نقاشی خاص و متفاوت نیز می‌تواند در ایجاد نقطه کانونی کمک کند. اگر از این روش برای ایجاد نقطه کانونی استفاده کردید، دیوار کانونی را بشناسید و قاب عکس را روی آن نصب کنید. این تاکید مضاعف جلوه بصری را در چیدمان خانه‌تان افزایش می‌دهد. گاهی می‌توانید دیوار کانونی را به رنگ متفاوتی از سایر دیوارها را رنگ کنید یا برخلاف سایر قسمت‌های خانه، از کاغذ دیواری استفاده کنید. برای تاکید بیشتر روی دیوار کانونی، می‌توانید از کاغذ دیواری‌هایی که مثل یک پوستر طراحی شده‌‎اند، استفاده کنید.

گفتیم که مبلمان خانه نیز می‌تواند در ایجاد نقطه کانونی تاثیر بسیاری داشته باشد. فرض کنید مبل‌های خود را دور تا دور خانه چیده‌اید، حال اگر یک کاناپه، یا یک صندلی متفاوت از مبلمان خود در کنار آن‌ها بگذارید،موفق به ایجاد نقطه کانونی خاص و جالبی شده‌اید. مبلمان در خانه‌های کوچک یک المان بسیار مهم تلقی می‌شوند که می‌تواند تبدیل به نقطه کانونی شوند. برای تاکید بیشتر روی کاناپه یا مبل خود از چند کوسن زیبا و رنگی نیز می‌توانید استفاده کنید.

استفاده از مبلمان برای ایجاد نقطه کانونی

خوشبختانه امروزه به کمک طراحی‌های متفاوت مبلمان، به‌آسانی می‌توانید به کمک آنها، هم دکوراسیونی خاص داشته باشید و هم اینکه نقطه کانونی مناسب و متناسب با خانه خود را ایجاد کنید.
یکی دیگر از مهم‌ترین وسیله‌هایی که به ایجاد نقطه کانونی کمک می‌کند، تلویزیون است. امروزه خانواده‌ها به همراه مهمان‌هایشان دور تلویزیون جمع می‌شوند و ساعات زیادی را در اتاق نشمین یا TV Room سپری می‌کنند. به‌همین خاطر شما با یک ترفند هوشمندانه و مبتکرانه می‌توانید تلویزیون را در جایی قرار دهید که تبدیل به نقطه کانونی شود. مثلاً آن‌‌را در کنار دیوار کانونی قرار دهید یا از یک میز تلویزیون خاص و متفاوت با مبلمان خود استفاده کنید. باز هم به دنبال روش ساده‌‌تری می‌گردید؟ ما به شما استفاده از یک گلدان پر گل در کنار تلویزیون را برای ایجاد نقطه کانونی پیشنهاد می‌کنیم.

اما در استفاده از تلویزیون به‌عنوان نقطه کانونی دقت داشت باشید که اندازه تلویزیون حتماً با اتاق متناسب باشد. با رعایت این تناسب علاوه‌بر اینکه از سلامت بینایی و شنوایی خود محافظت می‌کنید، نقطه کانونی را مبدل به یک فضای آزار دهند و نازیبا نمی‌کنید.
اگر کمی در خانه خود بگردید و دقت کنید، حتماً می‌توانید نقطه کانونی مناسب را پیدا کنید.

برای خواندن مطالب بیشتر در مورد معماری و دکوراسیون، دکوراسیون، از  مجله دلتا دیدن کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دکوراسیون

همچنین بخوانید

۸ ترفند عالی برای از بین بردن بوی غذا در خانه

بوی غذا پیچیده توی فضا خانه، از مواردی است که بسیاری از خانم‌ها در طول روز با آن درگیر هست…