تخلفات مدیر ساختمان شامل چه مواردی می‌شود؟

۴
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
معمولا جایی که تعدادی از انسان‌ها کنار هم قرار بگیرند و از منابع مشترکی بهره‌مند شوند، نیاز به یک مدیر هم هست که همه چیز را مدیریت و کنترل کند و از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری نماید. در آپارتمان‌ها نیز با چنین شرایطی روبرو هستیم.
تخلفات مدیر ساختمان

امروزه تعداد بسیار زیادی از افراد در آپارتمان‌ها زندگی می‌کنند، بنابراین برای حفظ و اداره‌ ساختمان و اجرای تصمیمات مختلف باید یک نفر به عنوان مدیر انتخاب شود. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع تخلفات مدیر ساختمان می‌پردازیم.

لیست تخلفات مدیر ساختمان

عدم توجه به فعالیت‌های ضروری مانند بیمه

طبق ماده ۱۵ قانون تملک آپارتمان‌ها، مدیر یا مدیران مکلفند تمام بنا را به عنوان یک واحد در مقابل آتش‌سوزی بیمه نمایند. در صورت عدم اقدام و بروز آتش‌سوزی مدیر یا مدیران مسئول جبران خسارات وارده هستند.

اجاره دادن املاک مشاع بدون اجازه‌ ساکنین

براساس قوانین مطرح شده در قانون تملک آپارتمان‌ها، برای این‌که هر شخصی بتواند در قسمتی از مشاع آپارتمان دخل و تصرف داشته باشد، باید رضایت صد درصدی سایرین را جلب کند. در صورتی‌که مدیر ساختمان از این املاک به نفع شخصی خود بهره بگیرد، تخلف محسوب می‌شود.

انتقال دادن مدیریت به فرد دیگر

مدیری که تعیین شده نمی‌تواند شخص دیگری را به عنوان مدیر ساختمان انتخاب کند یا وظایف خود را به دیگری محول نماید.

مدیر ساختمان

انجام تغییرات و تصمیم‌گیری بدون اجازه‌ مجمع عمومی

همان‌طور که گفتیم مدیر یک ساختمان مسئولیت اجرای تصمیماتی را دارد که در مجمع عمومی نسبت به آن‌ها بحث می‌شود. اگر در مسئله‌ای مدیر به تنهایی اقدام به انجام کاری کند که سایر اعضا نسبت به آن راضی نباشند، می‌توانند به مدیر اعتراض کنند و در صورتی‌که مدیر از پذیرفتن اعتراض یا راضی کردن سایرین سر باز زند، افراد می‌توانند نسبت به این موضوع اقدام کنند و از مدیر شکایت نمایند.

بهره‌گیری از هزینه‌های به‌دست آمده برای مسائلی نامرتبط به ساختمان

هزینه‌ شارژ و ماهیانه‌ای که توسط مالکین به مدیر ساختمان تحویل داده می‌شود، باید صرف هزینه‌های مرتبط با ساختمان شود و رسیدهای آن‌ها ارائه شود، اگر مدیر ساختمان این درآمدها را صرف هزینه‌های غیر کند، ساکنین می‌توانند به این موضوع اعتراض نمایند.

سواستفاده از اموال مالکین

براساس ماده ۶۷۴ قانون مجازات اسلامی هرگاه اموال منقول یا غیر منقول یا نوشته‌هایی از قبیل ‌سفته، چک، قبض، ملک و نظایر آن به عنوان اجاره یا امانت یا رهن یا برای وکالت یا هر کار با اجرت یا بی‌اجرت به کسی داده شده و بنا بر این بوده است که اشیای مذکور پس گرفته شود یا به مصرف معینی‌ برسد و شخصی که آن اشیا نزد او بوده، آن‌ها را به ضرر مالکین یا متصرفین آن‌ها استعمال یا تصاحب یا تلف یا مفقود کند، مجرم محسوب می‌شود.

اگر مدیری این تخلفات را انجام داد، چه کنیم؟

درصورتی‌که ساکنان بتوانند تخلف مدیر را براساس مواردی که ذکر کردیم، ثابت کنند، می‌توانند در مجمع عمومی تقاضای برکناری او را مطرح نمایند. اگر توافق جمعی صورت گرفت، باید او را برکنار نمایند و مدیر جدیدی را انتخاب کنند.

با این‌که اغلب تخلفات مدیر ساختمان جزو جرم‌های کیفری نیست، اما اگر همراه با توهین و سواستفاده باشد، جرم کیفری محسوب می‌شود. از همه مهم‌تر برای حل مشکل شما حکم صادر می‌شود.

تخلف کردن مدیر ساختمان

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی مطلب قوانین تعمیر آپارتمان و مزاحمت برای دیگران را مطالعه کنید.

۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ در ۱۰:۳۷ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۸ آذر ۱۴۰۰ در ۹:۲۹ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۸ آذر ۱۴۰۰ در ۱:۵۰ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۲۷ آذر ۱۴۰۰ در ۹:۲۳ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …