اشتباهات غذایی که روده شما را به خطر می‌اندازد

۱۱
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
ترک این عادت‌های غذایی ناسالم، سلامت روده شما را در بر دارد.
صدمه به سلامت دستگاه گوارش

برخی از عادت‌های غذایی اشتباه روی روده اثر منفی می‌گذارد. با این‌حال، بعضی افراد همچنان با عادت‌های غذایی نادرست صدمه به سلامت دستگاه گوارش و روده‌های خودشان می‌زنند و سلامت دستگاه گوارش و سلامت عمومی شان را در معرض خطر قرار می‌دهند. مجله دلتا در این مطلب به معرفی این عادت‌های مخرب میپردازد.

غذا‌خوردن سریع

اولین گام در هضم غذاها، جویدن صحیح آن‌ها است. پس زمانی که شما سریع غذا می‌خورید و غذاها را به‌درستی نمی‌جوید، دستگاه گوارش برای آزادسازی آنزیم‌های مورد نیاز به‌منظور تجزیه مواد غذایی درست عمل نمی‌کند. در این شرایط، قطعات بزرگ‌تر مواد غذایی به‌صورت جویده ‌نشده وارد روده‌ها می‌شوند، این یعنی بدن در معرض ابتلا به نفخ، اسهال، سوزش سر دل، ریفلاکس اسید، گرفتگی، سوءهاضمه، حالت تهوع و غیره قرار می‌گیرد.

زیاده‌روی در مصرف مواد غذایی شیرین

درحالی که مواد غذایی سالم و سرشار از ترکیبات پری‌بیوتیک و قندهای طبیعی مانند میوه‌ها و غلات سبوس‌دار برای بدن مفید هستند، زیاده‌روی در مصرف مواد غذایی شیرین می‌تواند برای روده‌ها مضر باشد. قندها دارای اثرات مخربی بر میکروبیوم روده‌ها هستند و می‌توانند به شکل‌گیری التهاب مزمن و همچنین تضعیف پوشش معده منتهی شوند.

آسیب گوارشی

نخوردن سبزیجات کافی

سبزیجات حاوی فیبرهای سالمی هستند که باکتری‌های خوب روده را تغذیه می‌کنند، به رشد آن‌ها کمک می‌رسانند و پوشش روده را هم تقویت می‌سازند. کمبود سبزیجات در رژیم غذایی افراد باعث صدمه به سلامت دستگاه گوارش می‌شود.

غذا‌خوردن در حالت ایستاده

این الگوی تغذیه‌ای نادرست می‌تواند به‌راحتی باعث پرخوری یا غذا خوردن سریع شود و درنتیجه مشکلاتی که در قسمت اول از آن‌ها صحبت کردیم را به‌ همراه بیاورد. این عادت محاسبات مغز برای تشخیص احساس سیری را هم مختل می‌سازد.

آسیب به روده

ورزش کردن بعد از غذا‌خوردن

هضم غذاها به خون و انرژی مشخصی نیاز دارد. پس وقتی که غذا می‌خورید و بلافاصله ورزش می‌کنید، عضله‌ها باید خون و انرژی را به‌سمت خودشان بکشانند، درحالی که دستگاه گوارش به این منابع اولیه نیاز دارد.

غذا‌خوردن در موقعیت‌های استرس‌زا

غذا‌خوردن در موقعیت‌های استرس‌زا هم یکی از الگوهای تغذیه‌ای نامناسب است که می‌تواند به سلامت روده‌ها آسیب برساند. به‌گفته متخصصان تغذیه، هضم غذاها در وضعیت استرس با سرعت پایینی انجام می‌گیرد و بنابراین غذاها به‌صورت هضم‌نشده در معده باقی می‌مانند.

سلامت دستگاه گوارش

پیشنهاد مطالعه: از شما دعوت می‌کنیم مطلب این ساعت از روز غذا بخورید تا ۲ برابر لاغر شوید! را بخوانید.

۱۱ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ در ۷:۱۸ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ در ۳:۴۲ ب٫ظ

    🙏🏻🌻🌹

    پاسخ

    • مونا اصفهانی

      ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ در ۸:۲۱ ب٫ظ

      ممنون از شما

      پاسخ

  3. سمانه

    ۲۲ دی ۱۴۰۰ در ۱۱:۵۲ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۲۶ آذر ۱۴۰۰ در ۲:۳۳ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۲۶ آذر ۱۴۰۰ در ۱۱:۵۶ ق٫ظ

  6. ناشناس

    ۲۵ آذر ۱۴۰۰ در ۱۱:۳۵ ق٫ظ

  7. ناشناس

    ۲۵ آذر ۱۴۰۰ در ۱۰:۱۴ ق٫ظ

  8. ناشناس

    ۲۵ آذر ۱۴۰۰ در ۱۰:۰۶ ق٫ظ

  9. ناشناس

    ۲۴ آذر ۱۴۰۰ در ۷:۳۹ ب٫ظ

  10. ناشناس

    ۲۴ آذر ۱۴۰۰ در ۴:۲۰ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…