آقایان برای دادن حق طلاق به همسر خود محتاط باشند

۴
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
امروزه تمایل بانوان برای گرفتن وکالت در طلاق از همسران خود بسیار شده است. گویی به چشم یک پشتوانه برای روز مبادا به آن می‌نگرند که البته با توجه به سخت بودن طلاق از جانب زن در صورت مخالفت مرد، توقعی بجا است.
دادن حق طلاق به همسر

به تجربه بسیار دیده‌ایم که وکالت در طلاق بدون در نظر گرفتن محتویات و شرایط آن به زن داده شده است. پس از چندی زن بدون اطلاع شوهر به وسیله آن طلاق گرفته است و مهریه بر گردن شوهر باقی مانده است. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع دادن حق طلاق به همسر می‌پردازیم.

این‌که مردی بخواهد مهریه همسرش را که دین شرعی و قانونی است، پرداخت کند امری مقبول و پسندیده است. اما آقایان باید توجه داشته باشند در صورتی‌که می‌خواهند وکالت در طلاق به همسر خود دهند با توجه به وضعیت مالی خودشان تکلیف مهریه را در وکالت مشخص کنند.

نحوه نگارش و محتویات حق طلاق زن

نحوه نگارش و محتویات وکالت زن در طلاق بسیار اهمیت دارد. وکالت عقدی است جایز به این معنی که وکیل و موکل می‌توانند در هر زمان آن را بر هم زنند. ولی اگر وکالت طلاق زن در ضمن عقد ازدواج یا به‌صورت بلاعزل در دفترخانه تنظیم شده باشد که به وکالت بلاعزل در طلاق مشهور است، امکان پشیمانی برای شوهر از آن وجود ندارد.

این‌که زن بتواند چه نوع طلاقی هم بگیرد رجعی(قابل برگشت و دارای عده) یا خلع بستگی به وکالت در طلاق دارد.

این‌که تکلیف مهریه هم چه می‌شود وابسته به مندرجات و اختیارات وکیل در وکالتنامه دارد. به عنوان مثال امکان دارد طوری وکالتنامه تنظیم شود که طلاق در قبال بخشش کل مهریه باشد یا بخشش نیمی از آن یا غیره.

یکی از خطرات احتمالی دادن حق طلاق به زن  این‌گونه است که زن با وکالتی که دارد و پس از انتخاب وکیل برای همسر، مهریه را در قبال طلاق خلع می‌بخشد. ولی در ایام عده و بدون اطلاع شوهر، از بخشش مهریه پشیمان می‌شود. در این مورد گاهی مرد ممکن است که نداند در کدام دادگاه خانواده یا کدام دفترخانه طلاق ثبت شده است.

بسیار شده است سوال پرسیده می‌شود بهتر است با طلاق توافقی جدا شویم یا این‌که به همسرم وکالت برای طلاق دهم؟

قطعا جواب این سوال آن است که اگر مطمئن هستید که بلافاصله همسرتان قصد جدایی با حق طلاق دارد بهتر است که شخصا یا توسط داشتن وکیل مستقیم و به وسیله طلاق توافقی جدا شوید تا بر جزئیات کار اشراف کامل داشته باشید.

دادن حق طلاق

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی مطلب آیا فریب در ازدواج جرم است؟ را مطالعه کنید.

۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ در ۳:۱۴ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۶ آذر ۱۴۰۰ در ۱۱:۰۳ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۶ آذر ۱۴۰۰ در ۹:۴۵ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۲۶ آذر ۱۴۰۰ در ۸:۲۰ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …