تاثیر آپارتمان های میانسال بر بازار ملک

۰
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
افزایش قیمت مسکن در نقاط مختلف باعث شد تا آپارتمان های میانسال مورد توجه خریداران واقعی قرار گیرد، طبیعتا تاثیر این تغییر سلیقه بر فضای کلی بازار قابل توجه خواهدبود.
آپارتمان های میانسال

علاقه متقاضیان مصرفی به آپارتمان های میانسال افزایش شدید قیمت ملک طی یک سال اخیر باعث شده تا رفتار بازار تغییر کند. به این ترتیب که متقاضیان مسکن، اعم از خریداران واقعی و سرمایه‌گذاران بلند مدت، علاقه بیشتری به خانه‌های بالای ۵ سال  و آپارتمان های میانسال پیدا کرده‌اند.

در واقع آپارتمان‌های ۶ تا ۱۵ سال در سه سال گذشته یک سوم میزان معاملات مسکن را شامل می‌شود. هرچند که این واحدها هم از روند افزایش قیمت بی‌نصیب نبوده‌اند.

تغییر  ذائقه خریداران ناشی از ناتوانی در تامین مالی متناسب با واحدهای نوساز، آنها را مجبور به انتخاب اولویت‌های سوم و چهارم کرده است.

متقاضیان مصرفی و خریداران واقعی در این شرایط بهترین وضعیت را انتخاب واحدهای زیر ۱۵ سال می‌دانند. همین موضوع باعث شده تا رقابت برای خرید آپارتمان های میانسال بیشتر شود و بازار پس از افزایش قیمت نوسازها شاهد رشد قیمت واحدهای میانسال باشد.

سهم واحدهای میانسال از معاملات در سال های اخیر

سهم واحدهای ۶ تا ۱۵ سال در دی ماه سال ۹۶ حدود ۲۹ درصد سال ۹۲ تقریبا ۳۰ درصد بود، که این امر نشان از روند نسبی ۳۰ درصدی میزان معاملات واحدهای میانسال دارد.

نکته قابل تامل اینکه دی ماه سال گذشته، واحدهای ۱۱ سال به بالا ۳۶ درصد از معاملات شهر تهران را به خود اختصاص می‌داد و این سهم هم‌اکنون به ۴۰ درصد افزایش یافته است. از طرفی سهم واحدهای کمتر از پنج سال که سال قبل ۴۹ درصد بود به ۴۳ درصد رسیده است.

تاثیر آپارتمان های میانسال

وجود واحدهای نوساز خالی از سکنه، در مناطق بالای شهر تهران باعث شده تا مناطق میانی و جنوبی در میزان کلی معاملات هم پیشتاز باشند.

تعداد معاملات در دی ماه ۹۷ در مناطق ۱ تا ۳  نسبت به ماه قبل کاهش داشته و این روند ادامه خواهدداشت، چرا که واحدهای نوساز بیشتر و قیمت‌ها به نسبت مناطق دیگر بالاتر است.

در آمار کلی هم مناطق یک تا ۵، ۸ و ۱۴ بیشترین کاهش خرید و فروش را داشته‌اند. البته افت ۷۱ درصدی میزان معاملات در منطقه ۲ و ۷۰ درصدی در منطقه ۴ را می‌توان بیشترین میزان کاهش قیمت دانست.

آپارتمان در تهران متری چند؟

وضعیت معاملات در بازار که با دو دسته خریدار سفته باز یا سرمایه گذار و متقاضی مصرفی یا خریدار واقعی روبرو است، به دو بخش تقسیم شده است.

در روزهای انتهای تابستان، هر اندازه که از میزان معاملات در مناطق شمالی کم شد، بازار خرید و فروش در مناطق جنوبی گرمتر شد.

این افزایش قیمت علی الخصوص در منطقه ۹ به حدی بود که آذرماه امسال شیب افزایش قیمت در این منطقه گوی سبقت را از منطقه ۵ ربود.

کاهش معاملات در حالی رخ داده که بازار، با افزایش قیمت رو به رو بوده است. به عنوان مثال در منطقه یک  با این‌ که معاملات ۶۳ درصد پایین آمده، قیمت‌ها در دی‌ماه امسال نسبت به دی‌ماه سال گذشته رشد ۱۰۶ درصد نشان می‌دهد.

بر اساس اعلام بانک مرکزی در دی ماه امسال  تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به ۶۷۰۰ واحد رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۱.۴ دهم و ۶۴.۶ درصد کاهش را نشان می‌دهد. هم‌چنین در ماه مورد نظر میانگین قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیر بنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران، ۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بود که نسبت به ماه گذشته ۲.۵ درصد و ماه مشابه سال قبل ۹۰.۸ درصد افزایش یافته است.

منبع: ایسنا

برای دیدن مطالب مرتبط پیرامون این گزارش  صفحه خبر و گزارش و اخبارمسکن  مجله دلتا را ببینید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…