راز جیغ‌های شبانه در دل غاری ایرانی

۲
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
غارها دنیایی اسرارآمیز و پر از شگفتی هستند که همیشه آدمی را برای کشف راز و رمزهایشان فرا می‌خوانند. جهانی که وقتی به سراغشان بروید از دیدن زیبایی پنهانشان حیرت‌زده خواهید شد.
غار آبی سهولان در مهاباد

با ما در مجله دلتا همراه باشید تا با غاری اسرارآمیز آشنا شوید. غاری که بعد از بازدید از آن شیفته‌اش‌ می‌شوید و دل‌تان می‌خواهد نه فقط برای بار دوم بلکه بارها و بارها از آن دیدن کنید. نکته عجیب درباره این غار صدای جیغ‌های مهیبی است که شب‌ها از آن شنیده می‌شود، جیغ‌هایی که صدای ساکنان همیشگی این غار یعنی خفاش‌ها است. این صداهای مرموز حال و هوای عجیب و وهم‌آلودی به این جاذبه می‌دهد. پس با ما همراه باشید تا با غار آبی سهولان در مهاباد آشنا شوید.

غار آبی سهولان در مهاباد

سهولان یکی از جاذبه‌های بی‌نظیر است که نام و نشان آن را در غرب کشور و در سرزمین آذربایجان باید جستجو کنید و مسیر سفر را برای استان آذربایجان غربی برنامه‌ریزی کنید؛ چراکه این غار از جاذبه‌های دیدنی مهاباد است و در ۴۳ کیلومتری جنوب شرقی این شهر، در محور مهاباد–بوکان قرار دارد. روستای سهولان و دامنه‌ رشته کوه‌های کوتر، سهولان شگفت‌انگیز را در آغوش خود جای داده‌اند.

غارهای مهاباد

چرا این غار، سهولان نام دارد؟

غار سهولان در مجاورت روستای سهولان قرار دارد که شاید به همین دلیل به این نام خوانده می‌شود و نامی کردی است. در زبان مردمان کرد، این منطقه نیز «سهول» به‌معنای یخ است. علاوه بر این نام، مردمان محلی منطقه به خاطر لانه‌سازی و زندگی کبوترها در این غار به آن «کونه کوتر» یعنی «لانه‌ کبوتر» می‌گویند. کونه کوتر را برای بخش آبی غار و «کونه مالان» را برای بخش قسمت خشکی به کار می‌برند. «مالان» نیز به‌معنای پناهگاه است.

سهولان؛ غاری سحرانگیز

غارها جهانی ناشناخته در دل‌ کوه‌ها و درون زمین هستند که در نگاه اول فکر نمی‌کنید چه زیبایی‌های حیرت‌آوری را در خود جای داده‌اند، اما کافی است پا به درونشان بگذاریذ تا محو تماشای آن‌ها شوید. سهولان نیز یکی از بی‌نظیرترین غارها و دومین غار آبی ایران است که قدمت آن به دوران دوم زمین‌شناسی یعنی کرتاسه می‌رسد و امروزه به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی استان آذربایجان غربی میزبان گردشگران است.

غارهای زیبای ایران

گوشه گوشه‌ این غار آهکی پر از دیدنی‌های چشم‌نواز است. قندیل‌های زیبا و تماشایی که سقف و دیوارهای سهولان را مزین کرده‌اند و اشکال مختلف آهکی نیز که در اثر ریزش آب و ایجاد ساییدگی صخره‌های آهکی به وجود آمده‌اند که عروس دریایی، هشت پا، مار ماهی، لاک‌پشت حیوانات دریایی پای فیل، شیر، خوشه انگور از جمله آن‌ها است و البته از بهترین سوژه‌ها برای گرفتن یک عکس ماندگار هستند.

اما یکی از هیجان‌انگیزترین تفریح‌ها در این غار، قایق‌سواری در دریاچه‌ها و حوضچه‌ها است. با یک نگاه می‌توانید پی به رازهای درونی‌شان ببرید؛ چراکه دریاچه‌ها مملو از آب‌های زلال و صافی هستند که تا چند متر می‎شود داخل آن‌ها را دید. قایق‌سواری کردن و عبور از دالان‌های سهولان، گوش سپردن به صداهای سحرانگیز، همه و همه خاطرات شما را در بازدید از این مکان رقم می‌زنند. جالب است بدانید، شب‌ها صدای جیغی که از این غار بلند می‌شود درواقع صدای خفاش‌های ساکن غار است.

مهاباد

پیشنهاد مطالعه: شما را دعوت می‌کنیم به مطالعه مطلب ارزشمند غاری عجیب با هزاران استخوان کودک!

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ در ۷:۲۱ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۴ آذر ۱۴۰۰ در ۱۱:۳۸ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…