ماهی عجیبی که راه می‌‌رود و در خشکی زندگی می‌‌کند!

۸
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
عقاب‌ها پرواز می‌کنند، میمون‌ها روی درختان هستند و ماهی‌ها در آب شنا می‌کنند. این جمله شاید درست به نظر برسد اما در این جهان شگفت‌انگیز ما هیچ قاعده‌ای بی‌استثنا نیست چرا که قرار است شما را با یک سرده‌ای خاص از ماهی‌ها آشنا کنیم که همانند دوزیستان و خزندگان در خشکی نیز می‌توانند زندگی کنند.
عجیب ترین ماهی

گل خورک، اشلمبو یا لنگوچ نام این ماهی منحصر به فرد و نامعمول است که در طبیعت ایران هم دیده می‌شود. البته به جز راه رفتن این ماهی، گل خورک‌ها ویژگی‌های منحصر فرد دیگری هم دارند. با ما در مجله دلتا همراه باشید تا با عجیب ترین ماهی آشنا شوید.

عجیب ترین ماهی

پیش از توضیح دادن درباره گل خورک بد نیست بدانید که آن‌ها تنها ماهی‌های دوزیست در جهان نیستند اما سازگارترین ماهی با خشکی‌ها هستند. آن‌ها اکثر اوقات خود را در روی زمین سپری می‌کنند. با وجود داشتن آبشش و جذب اکسیژن محلول در آب می‌توانند به وسیله پوست خود نیز اکسیژن جو را ذخیره کنند و تا هنگامی که پوست مرطوبی داشته باشند در خشکی راه بروند.

همچنین برای راه رفتن، جانوران نیاز به اندام‌های حرکتی دارند و طبیعتا باله‌های یک ماهی مناسب این کار نیست. اما گل خورک‌ها دارای باله‌های ماهیچه‌ای قدرتمند‌ی هستند که همانند یک جفت بازو به آن‌ها در راه رفتن کمک می‌کند.

گل خورک‌ نام سرده‌ای از تیره گاوماهیان است که دارای ۳۲ گونه مختلف است. جمعیت آن‌ها به طور پراکنده از قاره آفریقا تا استرالیا امتداد یافته است و گونه‌‌های مختلفی از آن را می‌توان در کشورهای مختلفی از جمله ایران مشاهده کرد. گل خورک‌ها اندام بزرگی نداشته و بدن دوکی شکل آن‌ها حدود ۱۰ تا ۱۵ سانتی‌متر است.

عجیب ترین ماهی

رفتارهای جالب ماهی گل خورک

یکی از جالب‌ترین رفتارهایی که می‌توان در گل‌خورک‌ها مشاهده کرد نوع حمله آن‌ها به طعمه‌های خود است. زیرا این ماهی‌ها هنگامی که خواهان شکار طعمه از خشکی هستند، ابتدا در باتلاق یا یک مکان شلوغ خود را مخفی می‌کنند، سپس با دهان‌هایشان حبابی بزرگ درست می‌کنند و به سوی طعمه شلیک می‌کنند. به طور کلی گل خورک‌ها در خشکی شکار می‌کنند و از جانورانی چون حشرات و حیوانات کوچک تغذیه می‌کنند.

راه رفتن یک ماهی به خودیِ خود غیر قابل باور است، اما این که صدایی هم از آن‌ها بشنوید دیگر حرفی برای گفتن باقی نمی‌گذارد. گل‌خورک‌ها هنگامی که در آب‌ شنا می‌کنند قادر به تولید صوت خاصی نیستند اما هنگامی که در خشکی به سر می‌برند می‌توانند از تارهای صوتی خود صدای خفیفی تولید کنند. معمولا گل‌خورک‌های نر برای جلب توجه گونه ماده و دفاع از قلمرو خود در مقابل گل خورک‌های دیگر از خود صدا تولید می‌کنند.

ویژگی‌ جالب گل خورک

از دیگر ویژگی‌‌های جالب ماهی‌های گل خورک می‌توان به حس بینایی‌ قوی‌شان اشاره کرد که برخلاف بسیاری از ماهی‌ها چشم‌های بیرون زده و شاخک مانندی دارند که برای زندگی در خشکی‌ بسیار کارآمدتر است، به ویژه‌ اینکه آن‌ها امکان دید تقریبا ۳۶۰ درجه‌ای دارند و این مورد در شکار طعمه یا بقا بسیار سودمند است. البته چشم‌های آن‌ها تا زمانی به خوبی کار می‌کند که خیس و مرطوب باشد، بنابراین گل‌ خورک‌ها با اقدامی شبیه به پلک زدن چشم‌های خود را به صورت و بدنشان نزدیک می‌کنند تا رطوبت لازم را دریافت کند.

عجیب ترین ماهی

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطلب چندش‌آور‌ترین خوراکی‌های دنیا!  را بخوانید.

۸ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ در ۹:۱۶ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۶ دی ۱۴۰۰ در ۱۰:۴۹ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۲ دی ۱۴۰۰ در ۵:۵۰ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۲۴ آذر ۱۴۰۰ در ۱:۲۴ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۲۴ آذر ۱۴۰۰ در ۱۲:۱۱ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۲۴ آذر ۱۴۰۰ در ۹:۲۷ ق٫ظ

  7. ناشناس

    ۲۴ آذر ۱۴۰۰ در ۹:۲۰ ق٫ظ

  8. ناشناس

    ۲۳ آذر ۱۴۰۰ در ۷:۵۷ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…