بانو دای؛ مومیایی ۲۰۰۰ ساله‌ای که همچنان سالم است!

۸
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
در سال 1971، کارگران چینی در استان هوان، به طور اتفاقی، یکی از شگفت‌انگیزترین محوطه‌های باستانی را از زیر خاک بیرون کشیدند. پروژه‌ای که این کارگران مشغول آن بودند، ساخت پناهگاهی برای نجات از حملات هوایی بود. برای این کار، آن‌ها در حال ایجاد حفره‌ای در تپه ماوانگدویی (Mawangdui) بودند.
مومیایی که همچنان سالم است

جایی که هیچ مزاحمتی برای بومیان منطقه نداشته باشد. در نیمه‌های اجرای این پروژه و وقتی کارگران می‌خواستند در زمان استراحت خود سیگار بکشند، ناگهان متوجه می‌شوند، کبریتی که برای روشن کردن سیگار بیرون می‌آورند خود به خود روشن می‌شود. بومیان این اتفاق را روح‌آتش نامیدند و دانشمندان به سرعت برای بررسی چرایی و چگونگی این پدیده به منطقه آمدند. این گونه بود که آرامگاه ابدی یک خانواده ثروتمند و اشراف‌زاده کشف شد. با مجله دلتا همراه باشید تا با مومیایی که همچنان سالم است بیشتر آشنا شوید.

مومیایی که همچنان سالم است

این محوطه شامل سه مقبره و متعلق به خانواده‌ای سه نفره بود. پدر خانواده که «لی کانگ» نام دارد، یکی از اشراف و خدمت‌گزاران دولت بوده که لقب «ارباب دای» را داشته است. او در کنار همسرش که ژین ژویی نام دارد و ملقب به بانو دای است و یک مرد جوان، که احتمال می‌دهند پسر یا برادر کوچکترش باشد، در یک محوطه قرار گرفته‌اند.

این خانواده، در زمان حکومت سلسله «هان» زندگی می‌کردند. سلسه‌ای که در فاصله زمانی ۲۰۶ پیش از میلاد تا ۲۲۰ میلادی، بر چین حکومت می‌کرده است. بانو دای حدود سال ۱۶۳ پیش از میلاد، یعنی بیش از ۲۰۰۰ سال پیش، از دنیا رفته است. جسم مومیایی شده و تقریبا سالم مانده او و گنجینه‌ای که همراه با جنازه در مقبره قرار گرفته، اطلاعات ارزشمندی درباره عهد باستان در چین در اختیار محققین و باستان‌شناسان قرار داده است.

مومیایی که همچنان سالم است

گنجینه‌ای دست نخورده

در بخش بیرونی آرامگاه، جایی که گنجینه این خانواده قرار داده شده است، باستان‌شناسان بیش از ۱۰۰۰ وسیله ارزشمند پیدا کردند. طبق باور مرسوم، قرار بوده از این گنجینه در دنیای پس از مرگ استفاده شود. وسایلی که در این مقبره قرار داشتند، آنقدر مجلل و ارزشمند بود که به بانو دای لقب دیوا دادند.

دو مقبره دیگر

برخلاف مقبره بانو دای، دو مقبره دیگر که به همسر و پسر (یا برادر همسرش) تعلق دارد، مجلل نبودند. باستان‌شناسان معتقدند که این دو مرد بسیار زودتر از بانو دای فوت کرده و مراسم تدفین باشکوهی نداشتند، اما در مورد تنها بانوی این مقبره‌ها داستان متفاوت است. به نظر می‌رسد که مراسم تدفین او برنامه‌ریزی شده و همه چیز از قبل آماده شده است.

پزشکان دست به کار می‌شوند

بیشتر از ۲۰۰۰ سال از مرگ این بانو می‌گذرد، اما کالبدشکافی و آزمایشات انجام شده روی بدن مومیایی شده او، همان‌قدر اطلاعات به محققین می‌دهد که یک آزمایش امروزی. دانشمندان توانستند تمام اعضای درونی بدن بانو دای را بررسی کنند. آن‌ها متوجه شدند که ۱۳۸ دانه طالبی در معده مومیایی وجود دارد که نشان می‌دهد در فصل تابستان و در فاصله کمی بعد از خوردن میوه از دنیا رفته است. آن‌ها همین طور متوجه شدند که ژین ژویی از مجموعه‌ای از بیماری‌های مختلف مانند عفونت‌های انگلی، لخته شدن خون، مشکلات کمر و بیماری‌های کبدی رنج می‌برده است.

هرچند علت مرگ او هیچکدام از مشکلات گفته شده نبوده است. احتمالا سبک زندگی تجملاتی و افراطی او باعث مرگش شده است. ژین ژویی در زمان مرگ حدود ۵۰ سال سن داشته است و در اثر مشکلات قلبی از دنیا رفته است. در آزمایش‌ها مشخص شد که بانو دای از سنگ صفرا رنج می‌برده که مجاری صفراوی را مسدود کرده بود. با توجه به دردناک بودن این بیماری، بعید نیست که درد زیاد منجر به سکته قلبی شده باشد.

راز سالم ماندن مومیایی

مومیایی‌هایی که در بخش‌های دیگر جهان پیدا می‌کنیم، مثلا مومیایی‌های مصر، همگی خشک شده‌اند. برخلاف آن‌ها، بدن بانو دای سالم مانده است. حتی بعد از ۲۰۰۰ سال، پوستش سالم است، موها و مژه‌ها همچنان سرجای خود باقی هستند و عضلات و مفاصل همچنان انعطاف دارند. محققین حتی توانستند خون در رگ‌های این مومیایی پیدا کنند و بفهمند که گروه خونی او A بوده است. در کالبدشکافی مشخص شد که تمام اندام‌های درونی سالم بوده و رطوبت داشتند.

بدن مومیایی را در ۲۰ لایه ابریشم پیچیده بودند که جلوی نفوذ باکتری و تجزیه شدن بدن را گرفته است. سپس آن را در ۴ تابوت تو در تو قرار دادند و با لایه‌ای از لاک الکل مهر کرده‌اند. در نهایت، فضای اطراف تابوت‌ها را با ۵ تن ذغال و خاک ضد رطوبت پر کرده‌اند و روی آن خاک معمولی ریخته‌اند. پروسه تجزیه بدن از زمانی شروع شد که لیدی دای بعد از کاوش از مقبره‌اش خارج شد.

مومیایی که همچنان سالم است

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطلب ماجرای هولناک انسان‌هایی که زنده به گور شده‌اند!  را بخوانید.

۸ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ در ۱۱:۱۴ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۷ آذر ۱۴۰۰ در ۸:۵۶ ق٫ظ

    👏👏👏👏👏

    پاسخ

    • فاطمه یزدیان

      ۲۷ آذر ۱۴۰۰ در ۱۰:۳۱ ق٫ظ

      سپاس

      پاسخ

  3. ناشناس

    ۲۶ آذر ۱۴۰۰ در ۹:۳۲ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۲۶ آذر ۱۴۰۰ در ۸:۲۹ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۲۶ آذر ۱۴۰۰ در ۸:۱۱ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۲۶ آذر ۱۴۰۰ در ۵:۳۰ ب٫ظ

    چقدر ترسناک

    پاسخ

    • فاطمه یزدیان

      ۲۶ آذر ۱۴۰۰ در ۱۰:۵۱ ب٫ظ

      ممنونم از همراهی شما

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…