طرز تهیه خشیل اردبیل، صبحانه مقوی مخصوص روزهای سرد

0
3
زمان مطالعه: 2 دقیقه
خشیل نوعی دسر است که در سفره شب یلدا قرار می‌گیرد. این دسر یکی از خوراکی‌های زمستانی مردم آذربایجان است و به خاطر کالری بالایی که دارد مقاومت بدن را هم در مقابل هوای سرد بالا می‌برد.
طرز تهیه خشیل اردبیل

خشیل دسر محلی استان آذربایجان است که با بلغور گندم پخته می‌شود. خشیل آذری یک صبحانه ترکی است که زمان‌های قدیم به عنوان خوراکی شب یلدا در آذربایجان آن را می‌خوردند. این دسر ظاهری شبیه به حلیم دارد با این تفاوت که بسیار سریع‌تر آماده می‌شود و گوشت هم ندارد. اما از خواص این دسر نباید غافل شد. با دلتامگ همراه باشید تا طرز تهیه خشیل اردبیل را یاد بگیریم.

مواد لازم برای خشیل اردبیل

  • بلغور گندم ۲۰۰ گرم
  • آرد سبوس‌دار گندم ۱۰۰ گرم
  • آب ۲۵۰ گرم
  • شیر ۲۵۰ گرم
  • عسل، شکر، دارچین و یا شیره به میزان لازم
  • کره به میزان لازم

طرز تهیه خشیل اردبیل

مرحله اول

اولین مرحله برای درست کردن این غذا، خیساندن بلغور است. بلغورها را قبل از پختن چند ساعت در آب بگذارید تا خیس بخورند.

مرحله دوم

بلغورها را با مقداری آب در قابلمه‌ای قرار دهید. شعله زیر آن را کم کنید و اجازه دهید بپزد و آبش کشیده شود. پختن بلغورها حدود یک ساعت زمان می‌برد.

 طرز تهیه خشیل اردبیل

مرحله سوم

بعد از پختن بلغورها، آن‌ها را آبکش کنید. بعضی در این مرحله آرد را با آب سرد و شیر مخلوط کرده و سپس به بلغورها اضافه می‌کنند و روی حرارت قرار می‌دهند و هم می‌زنند تا غلیظ شود و بوی خامی آرد گرفته شود. اما ما به شما پیشنهاد می‌کنیم آرد را کمی تفت دهید تا بوی خامی آن گرفته شود و سپس شیر و آب را به آن اضافه و هم بزنید و بعد بلغورها را اضافه کنید.

مطلب پیشنهادی:  طرز تهیه جوجه کباب عسلی بدون نیاز به منقل

غلظت خشیل شما باید کمی بیشتر از حلیم باشد. زمانی که به غلظت مناسب رسید خشیل شما آماده است. خشیل را در ظرف‌های گود بریزید. وسط آن به دلخواه شیره انگور (دوشاب)، شکر یا عسل بریزید، اطراف آن هم کره ذوب‌شده بریزید، کمی دارچین بپاشید، با گردو ریزشده تزیین و نوش جان کنید!

طرز تهیه خشیل بدون بلغور

برخی این غذا را بدون بلغور و فقط با آرد درست می‌کنند. برای این کار آرد را تفت دهید تا بوی خامی آن گرفته شود. سپس شیر و آب را به آن اضافه کنید کمی زردچوبه اضافه کنید تا رنگ آن زرد شود. در آخر خشیل را در ظرف گودی ریخته و با شیره انگور (دوشاب)، عسل یا شکر به همراه کره و دارچین میل کنید.

اگر به دسرهای سنتی علاقه دارید نان خرمایی کرمانشاه را هم در مجله بخوانید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در آشپزی

همچنین بخوانید

تهیه آب آلبالو خانگی به روش بازاری

آب آلبالو یکی از نوشیدنی‌های بسیار ساده ولی خوشمزه است که‌ می‌توانید در فصل تابستان با رسی…