غار شگفت‌انگیزی که از سقف آن ستاره می‌بارد

۱۴
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
کرم‌ها هم می‌توانند جاذبه‌ گردشگری شوند؛ حتی اگر در غار پنهان شده باشند. غار کرم‌های شب‌تاب وایتومو یکی از دیدنی‌های جزیره‌ شمالی نیوزیلند است.
غارهای وایتومو در نیوزیلند

این غار به خاطر استالاکتیت و استالاگمیت‌ها و همچنین میلیون‌ها کرم شب‌تاب بومی که از دیوارها و سقف آن آویزان هستند، شهرت دارد. غار وایتومو در میان صخره‌های ماسه سنگی، با عبور جریان آب، بیش از ۳۰ میلیون سال پیش ایجاد شده است. این موجودات کوچک، نوری آبی‌ رنگ و زیبا را می‌تابانند و منظره‌ای شبیه کهکشان ایجاد می‌کنند. هنگامی که سوار بر قایق زیر سقف‌ درخشان غار پیش می‌روید، گویی زیر آسمانی پرستاره شناور هستید. با ما در مجله گردشگری دلتا همراه باشید تا با غارهای وایتومو در نیوزیلند آشنا شوید.

شاید تا قبل از کشف این غار هیچ‌کس نمی‌توانست تصور کند که ترکیب کرم شب‌تاب و غار می‌تواند یکی از هیجان‌انگیزترین زیبایی‌های جهان باشد. تصور کنید وقتی در حال غارنوردی و سوار بر قایق هستید، موجوداتی درخشان روی سقف غار قرار داشته باشند و شما را به شک بیندازند که آیا در نقطه‌ای نزدیک به زمین در شب قرار گرفته‌اید یا نه؟

waitomo caves in new zealand

غارهای وایتومو در نیوزیلند

یکی از هیجان‌انگیزترین ترکیب‌های جهان کرم شب‌تاب و غار است. این موجودات در روز هیچ جذابیتی ندارند اما در شب تازه به زیبایی منحصربه‌فرد این موجودات پی می‌برید و اما رنگ آبی و سبز این مکان آرامش خاصی را به شما می‌دهد و به دور از هر اضطرابی هستید.

اهالی دهکده مائوری در نزدیکی این غار زندگی می‌کردند. آن‌ها از روی کنجکاوی تصمیم گرفتند با تعدادی چراغ وارد غار شوند ابتدا بعد از وارد شدن به غار با فضای بسیار تاریک روبه‌رو شدند اما کمی جلوتر آسمانی پرستاره و پر از کرم‌های شب تاب مشاهده کردند. امروزه از هر جای دنیا برای بازدید این غار به این کشور می‌آیند و این خصوصیات باعث معروف شدن این غار در کشور نیوزیلند شده است.غارهای وایتومو در نیوزیلند

کرم‌های درون غار

در لابه‌لای صخره‌های غار وایتومو درخششی می‌بینید که تنها دلیل آن وجود حشره‌ای به نام Arachnocampa Luminosa است که بعد از گذشت زمان مشخصی از تخم سر در می‌آورند. این کرم‌ها بیشترین زمان عمر خود را در بین کپسولی شفاف و براق می‌گذرانند. البته قابل به ذکر است که کرم‌های شب تاب ۱ سال عمر می‌کنند چون توانایی مهاجرت به نقطه دیگر را ندارند. روشنایی داخل غار تنها به واسطه حشرات شب تاب تامین می‌شود و خبری از پروژکتور و چراغ‌های رنگی نیست.

این کرم‌های شب‌تاب در حالت بالغ خود اندازه یک پشه هستند و وقتی شب فرا می‌رسد، تازه نمایش این کرم‌های شب‌تاب شروع می‌شود. اگر به مطالب گردشگری علاقه دارید جزیره‌ای که از درختانش خون می‌چکد را بخوانید.

این کرم‌های شب تاب نر و ماده از گونه‌های بومی کشور نیوزیلند هستند. البته علی‌رغم زیبایی بی‌حد و اندازه این موجودات، عکاسی از آن‌ها نیز سختی‌های خود را دارد. جالب است بدانید که در زمان بالغ شدن این حشرات، تنها کرم‌های مونث می‌درخشند این موجودات بر اساس نقشه ژنتیکی خود قابلیت درخشندگی دارند. این کرم‌ها در دیواره‌های نمناک غار‌ها زندگی می‌کنند.

غارهای وایتومو

پیشنهاد مطالعه: اگر به مطالب گردشگری علاقه دارید، در این روستا گردن همه زنان دراز است را بخوانید.

۱۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۴ خرداد ۱۴۰۲ در ۰:۱۴ ق٫ظ

  2. مژگان جعفری

    ۷ بهمن ۱۴۰۱ در ۳:۵۸ ب٫ظ

    واقعا جالب این مطاالب خیلی عالی هستند مطاالبتون

    پاسخ

    • مونا اصفهانی

      ۸ بهمن ۱۴۰۱ در ۱۱:۲۰ ق٫ظ

      درود بر شما و ممنون از حضورتون🌹 خوشحالم دوست داشتید

      پاسخ

  3. ناشناس

    ۲۶ دی ۱۴۰۱ در ۱۲:۰۱ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۲۳ دی ۱۴۰۱ در ۷:۰۴ ق٫ظ

  5. ناشناس

    ۷ دی ۱۴۰۱ در ۳:۰۷ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۴ دی ۱۴۰۱ در ۱:۴۷ ب٫ظ

  7. ناشناس

    ۳ دی ۱۴۰۱ در ۰:۱۲ ق٫ظ

  8. ناشناس

    ۲ دی ۱۴۰۱ در ۸:۱۵ ب٫ظ

  9. ناشناس

    ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ در ۷:۳۷ ب٫ظ

  10. ناشناس

    ۲۶ آذر ۱۴۰۰ در ۱۱:۵۰ ق٫ظ

  11. ناشناس

    ۲۶ آذر ۱۴۰۰ در ۱:۴۶ ق٫ظ

  12. ناشناس

    ۲۴ آذر ۱۴۰۰ در ۱:۲۱ ب٫ظ

  13. ناشناس

    ۲۴ آذر ۱۴۰۰ در ۹:۲۱ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…