شرکت‌های بیمه چه وظایفی در برابر مردم دارند؟

۵
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
بر اساس قانون اگر شرکت‌های بیمه به وظیفه خود عمل نکنند مطابق با قانون با آن‌ها برخورد می‌شود.
وظایف شرکت های بیمه

بیمه سازوکاری است که طی آن یک بیمه‌گر یعنی شرکت‌های بیمه تعهد می‌کند که زیان احتمالی یک بیمه‌گذار یا همان مشتری را در صورت وقوع یک حادثه در یک دوره زمانی خاص، جبران نماید. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع وظایف شرکت های بیمه می‌پردازیم.

بیمه‌ها به سه دسته کلی تقسیم می‌شوند

  • اشخاص
  • اموال
  • مسئولیت

شرکت های بیمه برایمان چه کار می‌کنند؟

تعهداتی که بیمه‌گر یا همان شرکت بیمه برای ما باید انجام دهد به‌صورت کلی شامل موارد زیر است:

  • پرداخت سریع و کامل خسارت: اصولا مهم‌ترین دلیل هر کسی برای بیمه شدن همین است که خسارت وارده را دریافت کند. به همین واسطه شرکت بیمه باید در سریع‌ترین زمان ممکن تمامی خسارت‌هایی را که بر عهده دارد به بیمه‌شونده پرداخت کند.
  • آشنا نمودن بیمه‌گذار به وظایف و تکالیفش: بیمه‌گر باید بیمه‌گذار را به وظایفش در هنگام انعقاد قرارداد بیمه،  آشنا نماید تا هیچ‌گونه حق و حقوقی از وی ضایع نشود. به عنوان نمونه بیمه‌گذار موظف است حداکثر تا ۵ روز پس از بروز حادثه آن را به اطلاع بیمه‌گر برساند. باید چنین مواردی را بیمه‌گذار در ابتدا حتما اطلاع دهد.
  • مواردی را که موجب از بین رفتن حق و حقوق بیمه‌گذار می‌شود به‌طور واضح در قرارداد بیمه قید کند.
  • حفظ اسرار بیمه‌گذار: در هنگام انعقاد قرارداد بیمه، بیمه‌گذار ممکن است اطلاعاتی به بیمه‌گر بدهد که در حکم اسرار زندگی و کار او تلقی شود، بیمه‌گر موظف است این اسرار را نزد خود حفظ کند و در اختیار اشخاص ثالث قرار ندهد. مثلا یکی از این موارد عدم استفاده از اطلاعات مالی بیمه‌گذاران برای تعیین مالیات و عوارض از سوی ماموران دولتی است.
  • سایر تعهداتی که به موجب قانون به عهده طرفین معامله است.

شرکت های بیمه

تعهدات بیمه‌گذار(مشتری)

  • اعلام دقیق کیفیت خطر مورد بیمه: بیمه‌گذار در هنگام انعقاد قرارداد بیمه، موظف است اطلاعات خود را در مورد کیفیت خطر بیمه شده به‌طور کامل در اختیار بیمه‌گر قرار دهد.
  • پرداخت به موقع حق بیمه: پرداخت حق بیمه باید پس از انعقاد قرارداد بیمه یا دسته‌کم قبل از وقوع حادثه حتما صورت بگیرد وگرنه بیمه‌گر تعهدی در جبران خسارت ندارد.
  • بیمه گذار در حفاظت از مورد بیمه دو وظیفه دارد: پیشگیری از حادثه و جلوگیری از توسعه خسارت
  • اعلام تشدید خطر: معنای ساده این تعهد این است که اگر ممکن بود اتفاق خطرناک‌تر بیفتد یا خسارت بیشتری وارد شود باید به بیمه‌گر اطلاع داد. در این‌صورت بیمه‌گر می‌تواند حق بیمه اضافی تعیین نموده و قرارداد را ادامه دهد یا آن را فسخ کند.
  • اعلام به موقع خسارت: طبق ماده ۱۵ قانون بیمه، بیمه‌گذار موظف است ظرف مدت ۵ روز از بروز حادثه، بیمه‌گر را مطلع سازد. در غیر این‌صورت بیمه‌گر تعهدی نخواهد داشت. مگر این‌که ثابت کند به واسطه حوادثی که خارج از اختیار وی بوده اعلام حادثه در مدت مقرر در اختیار وی نبوده است.

یکی از مهم‌ترین نکاتی که بر عهده بیمه‌گذار است اعلام به مراجع قضایی است.

بیمه‌گذار پس از وقوع حادثه مکلف است بلافاصله مراتب را به مراجع انتظامی و قضایی اعلام و در صورتی‌که حادثه توسط مقصری به وجود آمده باشد تقاضای تعقیب او را داشته باشد. مصالحه بیمه‌گذار با مسئول حادثه موجب محرومیت او از دریافت خسارت خواهد شد.

یعنی اگر فرد مقصر حادثه را ببخشید و دیگر پیگیر شکایت خود از او نباشید، حق بیمه از شما گرفته شده و نمی‌توانید خسارتی از بیمه دریافت کنید.

 وظایف بیمه

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی شرایط بیمه شدن زنان خانه‌دار و دختران مجرد را مطالعه کنید.

۵ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ در ۹:۲۱ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ در ۰:۲۳ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۵ آذر ۱۴۰۰ در ۰:۱۳ ق٫ظ

    عالی

    پاسخ

    • فاطمه یزدیان

      ۲۵ آذر ۱۴۰۰ در ۱:۳۳ ب٫ظ

      سپاس از همراهی شما

      پاسخ

  4. ناشناس

    ۲۴ آذر ۱۴۰۰ در ۲:۱۷ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …