آیا فریب در ازدواج جرم است؟

۳
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
یکی از معضلاتی که امروزه در بحث عقد ازدواج در جامعه شاهد آن هستیم موضوع فریب در ازدواج است به‌طوری‌که این امر یکی از موجبات طلاق در جامعه ما است.
مجازات فریب در ازدواج

قانون‌گذار عدم وجود حسن نیت زن یا شوهر و عدم صداقت آن‌ها در مقابل یکدیگر در ازدواج را تحت عنوان تدلیس در نکاح یا فریب در ازدواج دانسته و آن را یکی از موارد فسخ نکاح می‌داند. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع مجازات فریب در ازدواج می‌پردازیم.

فریب در ازدواج شامل چه مواردی می‌شود

به موجب ماده ۱۱۲۸ قانون مدنی: اگر صفتی در یکی از طرفین ازدواج شرط شود. بعد از جاری شدن صیغه عقد مشخص شود که شخص آن صفت را نداشته است طرف مقابل حق فسخ خواهد داشت.

چه زمانی‌که آن وصف در عقد ذکر شده باشد و چه زمانی‌که تصریح نشده باشد اما عقد بر مبنای آن شرط واقع شده باشد.

به موجب این ماده قانونی، اگر هر یک از طرفین ازدواج بر مبنای صفتی که دیگری خود را با آن معرفی نموده است ازدواج کند اما شخص بعد از عقد متوجه فقدان آن صفت گردد این موضوع برای وی حق فسخ ایجاد خواهد کرد.

 فریب در ازدواج

برخی از مواردی که به موجب آن امکان فسخ نکاح وجود دارد در مواد ۱۱۲۱ و ۱۱۲۲ و ۱۱۲۳ قانون مدنی بیان شده است. این موارد به شرح ذیل است:

  •  دیوانه بودن زن برای مرد و دیوانه بودن مرد برای زن به شرط عدم آگاهی آن‌ها پیش از عقد، حق فسخ ایجاد می‌کند.
  •  برخی عیوب در مرد مانند خصا (ناتوانی در باروری)، عنن (ناتوانی در انجام عمل زناشویی) برای زن حق فسخ ایجاد خواهد کرد.
  •  عیوبی در زن مانند جذام (بیماری پوستی)، برص (پیسی)، زمین‌گیری و نابینایی از هر دو چشم به فرض عدم آگاهی مرد پیش از عقد برای او حق فسخ ایجاد می‌کند.
  • مواردی در قانون هستند که قانون‌گذار آن‌ها را معین نکرده است. اما اگر به موجب ماده ۱۱۲۸ شرط شده باشد یا عقد بر مبنای آن واقع شود از موارد فسخ خواهد بود. مواردی مانند نداشتن تحصیلات عالیه در مرد یا متاهل بودن مرد می‌تواند فریب در ازدواج توسط زوج باشد. مواردی مانند عدم بکارت زن یا پنهان کردن ازدواج سابقش می‌تواند از موارد فریب در ازدواج توسط زن تلقی گردد.

مجازات فریب در ازدواج

مجازات فریب در ازدواج با شرط اینکه صفت خاصی در شخص مقابل شرط شده باشد، هم فسخ نکاح خواهد بود و هم از بعد کیفری، جرم بوده و دارای مجازات است. به موجب ماده ۶۴۷ قانون مجازات اسلامی:

«چنان‌چه هر یک از زوجین قبل از عقد ازدواج طرف خود را به امور واهی از قبیل داشتن تحصیلات عالی، تمکن مالی، موقعیت‌ اجتماعی، شغل و سمت خاص، تجرد و امثال آن فریب دهد. عقد نیز بر مبنای هر یک از آن‌ها واقع شود، مرتکب به حبس تعزیری از سه ماه تا یک سال‌ محکوم می‌گردد.»

فریب دادن در ازدواج

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی شرایط ازدواج دختر در صورت فوت پدر مطالعه کنید.

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ در ۹:۱۶ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۵ آذر ۱۴۰۰ در ۰:۱۳ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۴ آذر ۱۴۰۰ در ۱:۲۵ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …