بهترین راه برای فرار از پرداخت مهریه

۹
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
بسیاری از افراد می‌خواهند بدانند که آیا امکان فرار از پرداخت مهریه توسط مرد وجود دارد؟ مصادیق احکام فرار از پرداخت مهریه به چه مواردی تقسیم می‌شوند؟
فرار کردن از پرداخت مهریه

برای توضیح این موضوع ابتدا باید به این نکته توجه کرد که مهریه حقی است برای زن و دینی است بر گردن شوهر، که در نهایت مجبور به پرداخت آن است. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع فرار کردن از پرداخت مهریه می‌پردازیم.

برخی به اشتباه بهترین راه برای فرار از پرداخت مهریه را واگذاری صوری اموال به آشنایان و نزدیکان می‌دانند.

معامله صوری برای فرار از مهریه در بازه زمانی اختلاف بین زن و شوهر صورت می‌پذیرد. در این زمان شوهر اقدام به انتقال اموال برای فرار از مهریه می‌کند. زیرا در روند نوبت‌گیری و ارائه و همچنین پذیرش دادخواست توقیف اموال و استعلام اموال ممکن است زمان زیادی طول بکشد.

در این زمان، ممکن است مرد اموال خود را به نام دیگری نماید. معمولا این افراد از اقوام نزدیک و درجه یک مرد هستند.

در این راستا توجه به این نکته ضروریست که انتقال اموال برای عدم پرداخت مهریه دارای مجازات است.

با توجه به ماده ٢١ قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی مصوب سال ١٣٩۴ می‌توان گفت: انتقال مال به دیگری به هر نحو و به وسیله مدیون با انگیزه فرار از دین به نحوی که باقی مانده اموال برای پرداخت دین کافی نباشد موجب حبس تعزیری یا جزای نقدی درجه شش یا جزای نقدی معادل نصف مال یا هردو مجازات می‌شود.

فرار از پرداخت مهریه

 راهکار‌های قانونی عدم پرداخت تمام یا قسمتی از مهریه

  • بهترین راه برای نپرداختن تمام مهریه طلاق تواقفی هست که در آن به‌طور مثال زن درخواست طلاق دارد. طبق توافق یک حق‌ طلاق از شوهر می‌گیرد و در مقابل شوهر شرط میگذارد که مهریه پرداخت نکند.
  • راه قانونی دیگر که ممکن است در برخی موارد قابل استفاده باشد مورد کاملا فقهی است که در قانون مدنی نیز به آن اشاره شده است. این مورد عنن به معنی ناتوانی کامل جنسی زن است که باعث فسخ نکاح می‌شود. البته این مورد شوهر را از پرداخت نصف مهریه معاف می‌کند.
  • راه قانونی بعدی نپرداختن مهریه به‌صورت یک‌جا یا همان اعسار است. اعسار به این معنی است که فرد از نظر مالی در شرایطی هست که امکان پرداخت بدهی خود را ندارد و اثبات این موضوع به عهده شوهر است. در صورت اثبات اعسار معمولا شوهر به پرداخت قسمتی از مهریه به عنوان پیش قسط و اقساط ماهیانه محکوم می‌شود. اگر مرد از پرداخت اقساط مورد حکم امتناع ورزد، با صدور حکم جلب به زندان معرفی خواهد شد. در صورتی‌که اعسار او اثبات شود و به هیچ طریقی قدرت پرداخت اقساط را نداشته باشد قاضی دادگاه، اقساط را با توجه به وضعیت مالی شوهر کم خواهد کرد.

برخی از وکلا با توجه به بخشنامه جدید قوه قضاییه در مورد عدم صدور حکم زندان برای مدیونین مهریه بر این باورند که مرد عملا از پرداخت مهریه معاف شده است. این تصور کاملا غلط است چراکه طبق قوانین مدنی و خانواده، مهریه همچنان پابرجاست.

این تصور غلط برخی در خصوص قانون جدید مهریه باعث به وجود آمدن مشکلاتی شده است. نکته آخر اینکه فقط تا سقف ١١٠ سکه یا معادل ریالی آن دادگاه حکم جلب شوهر را صادر خواهد کرد.

پرداخت مهریه

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی معافیت مرد از پرداخت مهریه مطالعه کنید.

۹ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ در ۱۰:۵۸ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۳ آذر ۱۴۰۰ در ۱۰:۴۰ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۳ آذر ۱۴۰۰ در ۲:۵۴ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۲۲ آذر ۱۴۰۰ در ۸:۴۸ ب٫ظ

    سلام، لطفأ قوانین بد مهریه را اصلاح نمایید تاباعث دور شدن جوانان از ازدواج نشود و تشکیل خانواده و فرزند آوری انجام شود، جوانان امروز از ترس مهریه و عواقب وحشتناک بعد از آن تن به ازدواج نمی‌دهند، متاسفانه در چندین سال اخیر اکثر بانوان به امر مقدس ازدواج به چشم تجارت و کسب درآمد می‌نگرند، چشم و هم چشمی ها و تشریفات ومهریه های سنگین و غیر متعارف سدی است برای ازدواج جوانان امروز، خانمی چندین بار ازدواج میکند و از چند نفر تا آخر عمر اقساط مهریه می‌گیرد! که نتیجه آن مشکلات روحی و روانی و اجتماعی و اقتصادی، زندان، اعتیاد، خود کشی، فساد، و هزاران آسیب اجتماعی دیگر……، لطفأ قوانین بد مهریه را اصلاح نمایید تاباعث دور شدن جوانان از ازدواج نشود،.

    پاسخ

    • ریحانه شیشه گر

      ۲۴ آذر ۱۴۰۰ در ۹:۲۶ ق٫ظ

      سلام، ممنون از همراهی شما. بله برخی از قوانین احتیاج به اصلاحات دارند. مجله دلتا صرفا جهت آگاهی شما همراهان گرامی مطالب را منتشر می‌کند.

      پاسخ

    • ناشناس

      ۲۶ دی ۱۴۰۰ در ۴:۵۹ ب٫ظ

      در انتخاب شریک زندگی تان دقت کنید… زنان بعد ازدواج تنها چیزی که دارند مهریه است و حقوق انسانی از آنها گرفته میشود با شروط ضمن عقد مثل: وکالت در طلاق، حق اشتغال و تنصیف دارایی و… خودتان را از پرداخت مهریه معاف کنید… بانوان ایرانی مهریه دارند و همه اختیارشان دست همسرشان هست و مردها از مهریه می نالند… از کسی که فروخته میشود انتظار دارید مثل دستگاه خودپرداز با شما رفتار نکند و عاشقتان باشد!؟ از نظر من: وجود شروط ضمن عقد+عدم تعیین مهریه=آرامش و خوشبختی پ.ن:حداقل۱سکه مهریه ضروریست طبق قانون

      پاسخ

      • ریحانه شیشه گر

        ۶ بهمن ۱۴۰۰ در ۴:۳۳ ب٫ظ

        ممنون از نظر شما

        پاسخ

  5. ناشناس

    ۲۲ آذر ۱۴۰۰ در ۲:۳۴ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۲۲ آذر ۱۴۰۰ در ۱:۳۵ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …