جعل کردن قولنامه املاک

۱
3
زمان مطالعه: 2 دقیقه
چک، قولنامه، اجاره نامه و اسنادی از این قبیل باید توسط اشخاصی که این اسناد متعلق به آنها است، امضا یا مهر شود. در این روش، جاعل امضا و مُهر این اشخاص را جعل کرده، سپس از سند جعلی به ضرر صاحب این اسناد استفاده می‌کند.
جعل
جعل از جمله جرایمی است که پیشینه ای طولانی دارد. امروزه با پیشرفت تکنولوژی روش‌های ارتکاب اینگونه جرم ها نیز گسترش  یافته  است.
امضای چک به‌جای دارنده چک و بردن آن به بانک، ساختن مُهر افراد یا شرکت‎ها، دست‌کاری شناسنامه و گذرنامه و…، ساخت اسکناس و ارز‌های خارجی تقلبی، تغییر در اسناد و نوشته‌ها و … نمونه‌هایی از جعل است که هر یک از ما ممکن است در زندگی با آن رو به رو شده باشیم.

تعریف جرم جعل:

 معنای عامیانه این نوع جرم این است که فردی نوشته و یا نشانه هایی را ایجاد کند  و یا تغییر دهد، به صورتی که نوشته و نشانه  جدید خلاف حقیقت باشد. یعنی فرد جاعل می‌خواهد دروغ را به جای حقیقت استفاده کند و دیگری را فریب دهد.
جعل یک سند یا نوشته یعنی تغییر متقلبانه یک سند یا نوشته به ضرر دیگری. بنابراین، هر تغییری جعل نیست. بلکه تغییر باید با قصد حیله و نیرنگ انجام و باعث  ضرر رساندن  به دیگری شود.
از نظر حقوقی، جرم جعل ، سند سازی یا نوشته یا  تهیه مهر یا جعل امضای اشخاص رسمی، خراشیدن، تراشیدن، محو، اثبات کردن، سیاه کردن ، تقدم یا تأخر تاریخ سند ، الصاق نوشته به نوشته دیگر یا استفاده مهر دیگری به جای خود به قصد تقلب تعریف شده است.
جعل

مصادیق جرم جعل به زبان ساده

  • سند سازی یا نوشتن متن مثلا شخصی برای تملک زمینی در خارج از شهر بر خلاف واقع سندسازی کند.
  • ساختن مُهر یا امضای افراد
  • خراشیدن یا تراشیدن (خراشیدن به معنی از بین بردن یک جز کلمه است، مثل این‌که واژه حسین را به حسن تبدیل کند اما تراشیدن، به معنی از بین بردن تمام کلمه است.)
  • قلم بردن (تغییر دادن و تبدیل حرف ها و کلمه ها، مثلا حرف ۲ را به ۳ تغییر دهد.)
  • الحاق (اضافه کردن یک نوشته و یا حرف در سند)
  • از بین بردن یا سیاه کردن قسمتی از نوشته
  • تغییر دادن تاریخ سند (مثلا تاریخ چک را تغییر داده و آن را یک هفته جلو بیندازد.)
  • الصاق نوشته ای به نوشته دیگر (چسباندن امضا یا مُهر دیگری به نوشته ای دیگر)
  • به کار بردن مُهر دیگری بدون اجازه صاحب آن
چک، قولنامه، اجاره نامه و اسنادی از این قبیل باید توسط اشخاصی که این اسناد متعلق به آنها است، امضا یا مهر شود. در این روش، جاعل امضا و مُهر این اشخاص را جعل کرده، سپس از سند جعلی به ضرر صاحب این اسناد استفاده می‌کند. این عمل در قانون جرم محسوب می‎شود و برای آن مجازات تعیین شده است.
در مطلب بعدی به روش های پیشگیری از جعل اسناد خواهیم پرداخت…
برای مطالعه‎ی بیشتر به نکات حقوقی ملکی، دانستنی های حقوقی ملکی مجله دلتا مراجعه کنید.

یک نظر

  1. یوسف لطفی

    ۲۶ آذر ۱۳۹۸ در ۱۱:۳۶ ب٫ظ

    سلام بنده اپارتمان فروختم قراربودتو۳قسط پرداخت شود قولنعامه که امضاکردیم بنگاه ندادبه.من ۲۰روزبعدقراربود.۴۰ملیون خریدارپول بدهد بنگاه وخریدارگفتن حین تنظیم.سندقولعنامعه گرفتم دیدم آخرش اضافه.کرده.مشخص هست چون نوشته شده تو۳قسط فقط آخرش فرق میکنه منوالاف کردن به کسی هم بدهکارم فشارآوردن لطفن راهنمای کنید ۲تابچه کوچک دارم ماندم.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …