خواص شگفت انگیز گیاه خرفه

۵
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
خرفه، به عنوان یک گیاه بومی در ایران شناخته می‌شود که سابقه کشت آن به بیش از ۲۰۰۰ سال پیش برمی‌گردد، به طوری که در مناطق جنوبی کشور به عنوان یک سبزی، مورد کشت قرار می‌گیرد.
خواص خرفه

خرفه یا پرپهن (پرپین) در اغلب نقاط کره زمین می‌روید. این گیاه امروزه هم به صورت خودرو و هم به صورت کشت شده در اغلب کشورها وجود دارد. مجله دلتا در ادامه مطلب به بررسی برخی از شگفت انگیزترین خواص خرفه بر سلامتی می‌پردازد.

خرفه حاوی مقادیر بالای امگا۳، فیبر، ویتامین B، C ، A ، آهن، منیزیم، پتاسیم، کلسیم، منگنز و مس است.

خواص خرفه بر سلامتی

خرفه و دیابت

در بررسی‌های علمی صورت گرفته اثر هیپوگلایسمیک پلی ساکاریدهای موجود در خرفه به اثبات رسیده است. مصرف دانه خرفه در بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ در مقایسه با متفورمین منجر به کاهش معنی داری در گلوکز ناشتای پلاسما و سطح سرمی انسولین می‌شود.

خرفه و فشارخون

اسیدهای چرب ضروری موجود در خرفه همانند لینولنیک اسید در بدن متابولیزه شده و به پروستاسایکلین تبدیل می‌شوند. پروستاسایکلین از ایجاد لخته در عروق جلوگیری و باعث انبساط عروق می‌شود. این اسیدهای چرب از تولید ترومبوکسان A۲ که منقبض کننده عروق و جمع کننده پلاکت‌ها هست نیز جلوگیری می‌کنند و در کنترل فشار خون مفید هستند.

سلامت پوست با خرفه

خرفه به دلیل داشتن مقادیر فراوان بتاکاروتن باعث زیبایی پوست می‌شود و به دلیل داشتن آنتی‌اکسیدان، اسید آسکوربیک، مس و منگنز تولید کلاژن را تحریک می‌کند و با کاهش تولید چین و چروک در پوست به عنوان گیاه ضد پیری در فرآورده‌های زیبایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رفع اضطراب و استرس

عصاره خرفه سبب شل شدن عضلات اسکلتی شده که با اثر داروهای کاهنده اضطراب مانند کلردیازپوکساید، دیازپام و وانترولن سدیم قابل مقایسه است.

اثرات ضداضطرابی این عصاره می‌تواند از طریق تاثیر بر سیستم اعصاب مرکزی و محیطی و یا به علت شل شدن عضلات (در پی یون پتاسیم) باشد؛ زیرا که این گیاه منبعی غنی از یون پتاسیم است.

خواص خرفه برای سلامتی

پیشنهاد مطالعه: از شما دعوت می‌کنیم مطلب بابونه دوست‌دار معده شماست را بخوانید.

۵ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۸ اسفند ۱۴۰۰ در ۵:۳۵ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۳ آذر ۱۴۰۰ در ۱۱:۲۱ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۳ آذر ۱۴۰۰ در ۲:۲۰ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۲۰ آذر ۱۴۰۰ در ۸:۵۰ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۱۸ آذر ۱۴۰۰ در ۶:۱۴ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…