نحوه شکایت از صاحبخانه توسط مستاجر

۲
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
دعوای بین موجر و مستاجر دعوایی است که تمامی ندارد و در بسیاری از دادگاه‌ها و شوراهای حل اختلاف روزانه شاهد این گونه پرونده‌ها هستیم.
نحوه شکایت از صاحبخانه

پس ندادن پول پیش، دیرکرد اجاره‌بها و غیره از جمله موضوعاتی هستند که موجر و مستاجر را به دادگاه می‌کشاند. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع نحوه شکایت از صاحبخانه می‌پردازیم.

در بعضی از مواقع مستاجر اجاره‌بها را سر موعد مقرر پرداخت نمی‌کند یا به ملک اجاره شده صدماتی وارد می‌کند. همچنین پس از پایان موعد اجاره‌نامه، ملک را تخلیه نمی‌کند. در این گونه موارد موجر حق دارد از مستاجر به خاطر دلایل ذکر شده، شکایت کند و خسارت وارد را بر اساس حکم قاضی دریافت نماید.

اما گاهی اوقات مالک، مستاجر را اذیت می‌کند و حق او را پرداخت نمی‌کند. در این گونه موارد که شامل پرداخت نکردن ودیعه (پول پیش) یا پرداخت نکردن هزینه‌هایی که مستاجر برای ملک انجام داده و غیره می‌شود، مستاجر می‌تواند از مالک شکایت کند.

نحوه شکایت از صاحبخانه

در صورتی‌که مالک پول پیش را پرداخت نمی‌کند، اگر پول پیش کمتر از ۲۰ میلیون تومان باشد، باید به شوراهای حل اختلاف مراجعه کنید. از مالک شکایت کنید و پول پیش را با توجه به حکم قاضی دریافت کنید.
اگر مبلغ بیش از ۲۰ میلیون تومان باشد و مالک آن را پرداخت نکند، مستاجر می‌تواند برای دریافت پول پیش از راه قانونی به دادگاه حقوقی مراجعه کرده و از مالک شکایت نماید.

مراحل شکایت از صاحبخانه

برای شکایت از صاحبخانه می‌توانید مراحل زیر را طی کنید تا به نتیجه برسید:

  • تنظیم اظهارنامه در دفاتر خدمات قضایی
  •  دادخواست تامین دلیل( تامین دلیل عبارت است از محافظت دلایل موجود برای امکان استفاده از آن در آینده.)
  • تنظیم دعوی برگرداندن پول پیش به انضمام خسارات وارد شده

شکایت از صاحبخانه

جریمه پس ندادن پول پیش

مبلغ رهنی که توسط مستاجر به موجر داده شده است، پس از اتمام قرارداد بایستی به‌صورت تمام و کمال به مستاجر مسترد شود.

اما چنانچه در قرارداد قابل تهاتر بودن تصریح شده باشد، موجر می‌تواند مبالغ بدهی‌های آبونمان یا اجاره‌بهای عقب‌افتاده را از مبلغ رهن کسر کند. مابقی را به مستاجر پرداخت نماید.

چنانچه موجر پس از اتمام قرارداد از پس دادن پول پیش سرباز زند، مستاجر بایستی ابتدا با تنظیم اظهارنامه مبلغ پول پیش را در زمان مشخص مطالبه کند.

سپس چنانچه موجر مبلغ ودیعه را پس نداد. مستاجر می‌تواند بر اساس مقدار پول رهن با مراجعه به شوراهای حل اختلاف یا دادگاه محل سکونت موجر، استرداد مبلغ رهن را درخواست نماید.

همچنین مستاجر در چنین مواردی علاوه بر دریافت مبلغ پول پیش می‌تواند جریمه یا خسارت تاخیر در برگرداندن پول پیش را نیز از مالک دریافت نماید.

شکایت کیفری از موجر به دلیل مزاحمت

در مواردی همچون عدم اجازه ورود مستاجر به ملک به علت تاخیر در پرداخت اجاره، که موجر مزاحمت‌هایی را برای مستاجر ایجاد می‌نماید، مستاجر می‌تواند طرح شکایت نماید.

 شکایت از موجر

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی راه‌هایی ساده برای فسخ قرارداد اجاره مطالعه کنید.

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۸ اسفند ۱۴۰۰ در ۴:۳۵ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۳ آذر ۱۴۰۰ در ۱۰:۴۲ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …