قوانین تعمیر آپارتمان و مزاحمت برای دیگران

۳
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
اصولا هر چیزی که از آن استفاده می‌شود در اثر تکرر و استهلاک ممکن است، نیاز به تعمیر یا تغییر داشته باشد. ساختمان نیز از این قاعده مستثنی نیست.
نکات حقوقی تعمیرات در آپارتمان

زندگی در مجتمع‌های مسکونی، بدون وجود قانون و رعایت آن توسط اعضای یک ساختمان امکان‌پذیر نیست. به همین دلیل قانون دست به‎ کار شده و برای حل مشکلات آپارتمان‌نشین‌ها ماده و تبصره تعیین کرده‎ است. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع نکات حقوقی تعمیرات در آپارتمان می‌پردازیم.

تعمیر و جبران خسارات خرابی در آپارتمان

در هنگام تعمیر یا بازسازی واحد آپارتمان ممکن است مزاحمتی از باب جابه‌جایی مصالح و نخاله‌های ساختمانی، عبور و مرور کارگران و سر و صدای ناشی از تخریب و عملیات ساختمانی برای همسایگان ایجاد شود.

در صورت بروز رویدادهای از این قبیل قانون‌گذار موارد زیر را پیش‌بینی کرده است.

منطبق با ماده ۱۳۲ قانون مدنی:« کسی نمی‌تواند در ملک خود تصرفی کند که مستلزم ضرر رساندن به همسایه شود. مگر تصرفی  که به قدر متعارف و برای رفع حاجت و رفع ضرر از خود باشد.»

بنابراین مالک می‌تواند آپارتمان و ملک خود را تعمیر کند. اگر این تعمیر باعث ایجاد مزاحمت‌هایی از قبیل آنچه در بالا گفته شد نباشد مالک محدودیتی در ملک خود ندارد.

تعمیرات آپارتمان

اما اگر تعمیرات و بازسازی ساختمان باعث ایجاد مزاحمت شد در این بین ۲ نکته اهمیت پیدا می‌کند.

نکته اول این است که این تعمیرات و بازسازی ضروری باشد. بدین معنی که اگر خرابی یا کهنگی آپارتمان به ترتیبی بود که امکان استفاده از حق مالکیت و راحتی و آسایش مالک را مختل کرده باشد وی از نظر حقوقی و قانونی اجازه تعمیر آپارتمان خود را دارد.

اما در انجام این تعمیرات نکته مهم دیگری را که باید در نظر گرفت آن است که انجام این تعمیرات و تبعات ناشی از آن برای همسایگان بیش از حد متعارف نباشد.

همچنین طولانی شدن زمان تعمیرات ساختمان به نحوی که معمول نیست از سایر مواردی است که خارج از میزان عرف است.

اگر تعمیرات ساختمان باعث ایجاد مزاحمت‌هایی بیش‌تر از عرف برای همسایگان شود آن‌ها یا مدیریت ساختمان به نمایندگی از همسایه‌ها می‌تواند به دلیل ایجاد مزاحمت از او شکایت کنند. در نهایت او را تحت عنوان جرم ایجاد مزاحمت مورد پیگیری قرار دهند.

تعمیر کردن آپارتمان

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی آیا مدیر ساختمان می‌تواند آب و برق واحد بدهکار را قطع کند؟ مطالعه کنید.

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۸ اسفند ۱۴۰۰ در ۴:۳۷ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۰ آذر ۱۴۰۰ در ۹:۴۳ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۰ آذر ۱۴۰۰ در ۰:۰۷ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …