اگر پولی را به اشتباه به حساب دیگری واریز کنیم، چه باید کرد؟

0
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
گاهی ممکن است با وارد کردن شماره حساب اشتباهی در گوشی موبایل خود یا در عابربانک پولی را اشتباها به حساب شخص دیگری واریز کنید که هیچ نام و نشانی از او ندارید؛ در این شرایط چگونه باید پول خود را پس بگیرید؟
واریز کردن اشتباه پول

واریز کردن اشتباه پول ممکن است برای هر کدام از ما اتفاق بیفتد و در آن زمان همه ما به دنبال یک راه چاره هستیم تا ببینیم چگونه می‌توانیم پولمان را پس بگیریم. با پیشرفت تکنولوژی و استفاده بیش‌ازپیش از وسایل الکترونیکی جابه‌جاکردن پول بیشتر با برنامه‌های بانکی و… انجام شده و ما از رفتن به عابربانک و ایستادن در صف‌های طولانی خلاص شده‌ایم؛ اما خیلی هم این موارد به نفع ما نبوده؛ زیرا ممکن است با یک اشتباه کوچک کلاً پول را برای فرد اشتباهی واریز کنیم. همراه دلتامگ باشید.

واریز کردن اشتباه پول

هنگامی که متوجه واریز کردن اشتباه پول شدیم باید از طریق زیر عمل کنیم.

درخواست از بانک

زمانی که پولی را به‌اشتباه به‌حساب فرد دیگری واریز می‌کنیم، برای اینکه قضیه را پیگیری کنیم باید به بانک برویم. فرد متضرر باید از بانک درخواست کند تا به‌نوعی با فردی صاحب حساب تماس بگیرند.

در این شرایط به‌احتمال زیاد کارکنان بانک با شما همراهی کرده و شماره تماس را در اختیار شما قرار می‌دهد؛ اما اگر بانک به دلایل امنیتی از دادن شماره طرف خودداری کند شما می‌توانید از آن‌ها درخواست کنید تا خودشان با آن فرد تماس گرفته و درخواست استرداد پول را داشته باشند.

اجتناب فرد دریافت‌کننده پول از بازگرداندن آن

حالا گاهی فردی که صاحب حساب است از برگرداندن پول خودداری ‌می‌کند، در این شرایط لازم است پیگیری قضایی انجام شود.

قانون دررابطه‌با واریز کردن اشتباه پول چه می‌گوید؟

قانون دررابطه‌با واریز کردن اشتباه پول چه می‌گوید؟

طبق ماده ۳۰۱ قانون مدنی: کسی که به طور عمد یا به‌اشتباه چیزی را که مستحق نبوده، دریافت کند، ملزم است که آن را به مالک تسلیم نماید.

همچنین ماده ۳۰۳ این قانون نیز عنوان می‌کند زمانی که کسی مالی را که مستحق نبوده دریافت کرده است، ضامن اصل مال و منافع آن است.

بنابراین، پس از بررسی قوانین به این نتیجه می‌رسیم که شخص مال‌باخته با مراجعه به شورای حل اختلاف یا دادگاه، می‌تواند با استناد به رسیدهای دریافتی اقدام به بازپس‌گیری وجه خود کند.

مطلب پیشنهادی:  چه کسانی می‌توانند از «فضای پارکینگ» استفاده کنند؟

تا زمانی که این فرایند طی شود، اگر دریافت‌کننده پول اقدام به برداشت وجه از حساب خود کند یا بخشی از مبلغ را خرج نماید، احتمالاً به خیانت‌درامانت متهم می‌شود. تصمیم در این مورد به عهده قاضی دادگاه است.

اثبات بر عهده کیست؟

نکته مهمی که شاید در رابطه با واریز کردن اشتباه پول برای افراد دردسر ایجاد کند آن است که فردی به‌اشتباه مبلغی را به‌حساب دیگری واریز و سپس به دادگاه مراجعه کند. در این صورت باید وقوع اشتباه و عدم بدهی وی به آن شخص را خودش اثبات کند.

دو نکته‌ حقوقی دررابطه‌با کارت به کارت اشتباه پول

دو نکته‌ حقوقی دررابطه‌با کارت به کارت اشتباه پول

  • اگر شخصی مبلغی را به‌حساب شخص دیگر به‌اشتباه واریز کند، درحالی‌که هیچ مدرکی دال بر اینکه وجه واریزی بابت چه موضوعی بوده است نداشته باشد.

غالباً در دادگاه فردی که پول اشتباهی به حسابش آمده باید طلبکاربودن خود را ثابت کند. در این حالت نیازی نیست که واریز کننده‌ وجه، بدهکار بودن خودش را ثابت کند. در نهایت گیرنده‌ وجه به استرداد وجه و پرداخت خسارت‌های قانونی مثل حق‌الوکاله وکیل و تأخیر تأدیه به صاحب وجه محکوم می‌شود

  • اگر شخصی وجهی را برای انجام کاری به‌حساب دیگری واریز کند و آن فرد بعد از دریافت پول از انجام کار صرف‌نظر کرده باشد، واریز کننده باید قراردادی کتبی داشته یا ثابت کند وجه واریزی بابت قراردادشان بوده است.

در این حالت واریز کننده باید دادخواست انجام کار ناشی از قرارداد را مطرح کند. نکته مهم آن است که اگر شخص واریز کننده بخواهد مستقیماً و در ابتدا دعوی استرداد وجه واریزی را مطرح کند، دعوی او رد خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

فروش طلا به اجازه همسر نیاز دارد

دادن هدیه توسط زن و شوهر به یکدیگر امری بسیار رایج و نشان‌دهنده محبت میان آن‌ها است. فروش …