همه‌ آنچه که باید درباره اختلال خواب بدانیم

۴
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
امروزه اختلال خواب دامن بسیاری از ما را گرفته است. کسانی که وقت بیشتری را با کامپیوتر، تبلت یا تلفن هوشمندشان سپری می‌کنند، مشکلات بیشتری با خواب شب دارند. اما علت اختلال خواب چیست و راه‌حل کجاست؟
اختلالات خواب

اغلب مطالعات و گزارش‌هایی که در رابطه با اختلالات خواب منتشر می‌شوند، از نظرسنجی‌های دولت‌ها و بر پایه موضوعاتی خاص برگرفته می‌شوند. فاکتورهای متنوعی در نتیجه نهایی این مطالعات دخیل است که اغلب اوقات در نظر گرفته نمی‌شوند. با توجه به همین نکته، دانشگاه میشیگان در اقدامی به جمع‌آوری بهتر اطلاعات خواب گروهی بزرگ از افراد پرداخته است. این کار با کمک یک اپلیکیشن موبایل انجام شده است. با مجله دلتا همراه باشید.

اختلالات خواب

به گفته «دنیل فورجر» (Daniel Forger) ( از محققانی که این مطالعه را پایه‌ریزی کرده‌اند) این حرکت برای کمک گرفتن از خود مردم در بهبود اطلاعات خام انجام شده است. به گفته فورجر، ما تصمیم گرفتیم به کاربران اپلیکیشنی کاربردی و ساده ارائه کنیم تا با کمک آن اطلاعات مربوط به وضعیت خوابشان را ثبت و ارسال کنند.

با کمک این داده‌ها که از حدود هشت هزار نفر در ۱۲۸ کشور دنیا و در بازه زمانی مختلف ارسال شد، امکان بررسی الگوی خواب، ساعات بیداری و همینطور تاثیر شدت نور روز بر خواب افراد بررسی شد.

کار بر روی داده‌های دریافتی

تیم دنیل فورجر کار بر روی داده‌های دریافتی را آغاز کردند تا بتوانند بر اساس سن، جنسیت، محل زندگی، میزان نور و سایر مولفه‌ها، عادات خواب افراد را شناسایی کرده و آن‌ها را با نتایج تحقیقات آزمایشگاهی مطابقت دهند. به گفته فورجر، مقایسه نتایج حاصل از این آزمایش تفاوت‌های زیادی با نتایج تحقیقات رسمی و آزمایشگاهی مرتبط داشته است.

عده‌ای از محققان داده‌های این تحقیق را فاقد صحت کافی می‌دانند. دلیل آن، ضرورت ورود اطلاعات توسط کاربران است. با توجه به همین نکته، تلاش بر این است که در آینده این آزمایش از طریق گجت‌های پوشیدنی(مانند دستبندهای سلامتی و موارد مشابه) تکرار شود که در کنار کمک به صحت داده‌ها، امکان بررسی سایر عادات کاربران نیز وجود داشته باشد.

بررسی اطلاعات این تحقیق

بررسی اطلاعات این تحقیق نشان داده است کاربرانی که در سنگاپور و برزیل هستند، شب‌زنده‌دار اما سحرخیز هستند. در حالیکه استرالیایی‌ها زودتر به رختخواب می‌روند و زمان بیشتری را در خواب هستند. این تفاوت، تاثیرات اجتماعی و محیطی بر عادت خواب را حکایت می‌کند. به گفته «چارلز زایسلر» (Charles Czeisler) (مدیر بخش خواب و اختلالات ساعت بدن در بریگهام و بیمارستان زنان) میزان خواب و ساعاتی که در خواب هستند، بستگی مستقیم به ساعتی که به خواب می‌روند دارد و این مسئله بر کیفیت خواب تاثیر زیادی دارد.

اختلالات خواب

ساعت بیولوژیکی

احتمالا می‌دانید که بدن ما با کمک ساعت بیولوژیکی، خود را با شبانه‌روز تطبیق می‌دهد. بدین‌ترتیب ما آگاه می‌شویم که چه زمانی وقت خواب، کی وقت خوردن غذا و غیره است. این همگام‌سازی بر اساس نور ورودی به چشم‌ها انجام می‌شود و تنظیم آن بر عهده هورمونی به اسم «ملاتونین» (Melatonin) است.

سطح ملاتونین خون

به هنگام شب که (به صورت طبیعی) نور کمتری به چشم‌ها می‌رسد، ملاتونینی که ترشح می‌شود به ساعت بدن زمان خواب را اطلاع می‌دهد.

روند ترشح و انتشار طبیعی ملاتونین در بدن به این شکل است که بسته به میزان نور ورودی، مغز وضعیت را به SCN اطلاع می‌دهد. در شب که نور ورودی به چشم‌ها کمتر می‌شود، این بخش به غده‌ای که وظیفه تولید و انتشار ملاتونین را دارد دستور می‌دهد. پس از آن ملاتونین به صورت طبیعی در بدن منتشر می‌شود.

داروهایی وجود دارند که می‌توان با کمک آن‌ها سطح ملاتونین خون را افزایش داد. حتی دوز اندکی از این داروها (چیزی در حد ۰٫۵ میلی‌گرم) می‌تواند به روند تنظیم ساعت بدن کمک کند. دوزهای این دارو بین ۰٫۵ تا ۵ میلی‌گرم هستند. اما مصرف دوز بالای آن تاثیر چندانی در افزایش عملکرد آن ندارد. چرا که وظیفه‌ این هورمون تنها اعلام ساعت خواب است، نه اجبار به خوابیدن.

اختلالات خواب

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطالب دانستنی مطلب راه‌های ساده برای رهایی از کابوس‌های شبانه را بخوانید.

۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۸ اسفند ۱۴۰۰ در ۴:۵۱ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۹ آذر ۱۴۰۰ در ۸:۵۴ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۹ آذر ۱۴۰۰ در ۲:۰۱ ب٫ظ

    عالیه

    پاسخ

    • فاطمه یزدیان

      ۲۰ آذر ۱۴۰۰ در ۹:۱۹ ق٫ظ

      سپاس

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…