چگونه پوستی شاداب و جوان داشته باشیم؟

۰
0
زمان مطالعه: 4 دقیقه
برای داشتن پوستی شاداب و جوان، استفاده از ضدآفتاب را فراموش نکنید.
پوست جوان

در طی شبانه‌روز لازم است برای مراقبت از پوست وقت بگذارید و از کرم‌های مناسب استفاده کنید. با این حال برای کسانی که وقت و سرمایه کافی برای این کار را  ندارند یا حاضر نیستند از کرم استفاده کنند، توصیه‌های عمومی مفیدی وجود دارند که نه‌فقط روند طبیعی پیر شدن پوست را کندتر ؛ بلکه به شما کمک می‌کنند پوستی شاداب و جوان داشته باشید.

ضدآفتاب را فراموش نکنید

شاید مهم‌ترین عامل پیری پوست، اشعه ماوراء بنفش (UV) موجود در نور آفتاب باشد. این اشعه می‌تواند باعث تخریب لایه کلاژن پوست، ایجاد چین‌وچروک، لک‌های قهوه‌ای رنگ پوستی و سرطان پوست شود. به همین دلیل باید پوست صورت، گردن و دست‌ها را که معمولا در معرض نور آفتاب هستند، با کرم و لوسیون ضدآفتاب (با SPF حداقل ۱۵یا بیشتر) پوشاند. قدرت محافظتی ضدآفتاب‌ها معمولا پس از سه تا چهار ساعت کاهش می‌یابد. یعنی در طی روز هر چند ساعت یک بار باید ضدآفتاب خود را تجدید کنید. توجه داشته باشید که اوج تابش آفتاب بین ساعت ده صبح تا چهار بعدازظهر است. پس تجدید ضدآفتاب در هنگام ظهر اهمیتی دوچندان می‌یابد. اشعه ماوراء بنفش از صفحه مانیتورها نیز منتشر می‌شود؛ به‌ویژه اگر استانداردهای لازم را نداشته نباشند. بهتر است مطمئن شوید که مانیتور شما کمترین میزان اشعه را منتشر می‌کند. اگر ایمن نبود، از محافظ‌های جداگانه که در مقابل صفحه قرار می‌گیرند استفاده کنید.

ترک سیگار

برای داشتن پوست جوان سیگار نکشید

یکی از ده‌ها مضرات خطرناک سیگار به‎طور مستقیم به زیبایی شما مربوط است. سیگار کشیدن باعث پیری پوست، از دست رفتن شادابی و افزایش چین‌وچروک می‌شود. همچنین با سیگار کشیدن عروق بسیار ریز تغذیه‌کننده پوست تنگ می‌شوند و خون‌رسانی کاهش پیدا می‌کند. در نتیجه اکسیژن و مواد لازم برای تغذیه و بازسازی پوست کمتر به آن می‌رسند. از سوی دیگر سیگار کشیدن پروتئین‌های کلاژن و الاستین پوست را که حافظ خاصیت ارتجاعی پوست هستند، تخریب می‌کند. در نتیجه افتادگی پوست و افزایش چین‌وچروک به‌وجود می‌آید. علاوه بر همه این موارد، سیگار کشیدن می تواند خطر ابتلا به سرطان پوست و لب‌ها را نیز افزایش دهد.

با پوست خود مهربان باشید

برای شست‌وشوی روزانه پوست از آب بسیار داغ استفاده نکنید. حمام کردن طولانی، استفاده از آب بسیار داغ و استفاده از صابون‌ها و شوینده‌های بسیار قوی، چربی طبیعی پوست را از بین می‌برد و پوست را خشک می‌کند. برای شستن پوست از آب گرم و شوینده‌های ملایم استفاده کنید. اگر پوست شما خشک است، از یک مرطوب‌کننده مناسب استفاده کنید. صورت و بدن خود را پس از استحمام بیش از حد خشک نکنید. اجازه دهید کمی رطوبت روی پوست باقی بماند. برای خشک کردن پوست حوله مناسب‌تر از دستمال است. افراد مسن نباید هر روز بدن خود را لیف بزنند؛ زیرا چربی پوست آن‌ها بسیار کمتر از ایام جوانی است و ممکن است پوستشان خشک شود و دچار اگزما شوند. افراد مسن می‌توانند فقط قسمت‌هایی از بدن را که عرق می‌کنند با شوینده  و باقی بدن را با آب بشویند. آقایان هم برای اصلاح صورت ترجیحا از ژل‌های مخصوص پیش از تراشیدن مو استفاده کنند و موها را در مسیر رویش آن‌ها (نه در خلاف جهت) بتراشند.
رژیم سبزیجات

سبزیجات و میوه بخورید

غذایی که روزانه مصرف می‌کنید، با شادابی پوست ارتباطی مستقیم دارد. رژیم‌های غنی از سبزیجات، میوه‌ها و روغن‌های مفید مثل روغن زیتون و روغن امگا۳، ویتامین‌ها و مواد حاوی آنتی اکسیدان، روند طبیعی پیری پوست را کندتر می‌کنند. می‌توانید در هر وعده‌ی غذایی، مقدار مناسبی از سبزیجات را پیش از صرف غذا یا همراه آن میل کنید. حتی بسیاری برای حفظ طراوت و شادابی پوست خود عمده‌ غذاهایی که مصرف می‌کنند، از سبزیجات است. همچنین میوه‌ها برای میان‌وعده گزینه بسیار مناسبی هستند. به همین سادگی و با مصرف سبزیجات و میوه‌جات خوشمزه می‌توانید خطر ابتلا به سرطان پوست را کاهش دهید و البته جوان‌تر به‌نظر برسید.

خواب، ورزش، آرامش

کم‌خوابی یکی از عوامل مهم پیری پوست به‌شمار می‌رود؛ چه به صورت کوتاه‌مدت باشد و چه درازمدت. بنابراین سعی کنید دست‌کم هفت ساعت در شبانه‌روز بخوابید. از سویی دیگر ورزش باعث افزایش خون‌رسانی و تعریق پوست، خروج مواد مضر و شادابی آن می‌شود. اما اگر امکان انجام دادن ورزش در باشگاه را ندارید، ورزش‌های ساده‌تری مثل پیاده‌روی، درازنشست و دو هم همین تاثیر را روی پوست می‌گذارند. در کنار این دو عامل، یک عامل بسیار مهم دیگر هم هست که معمولا کمتر جدی گرفته می‌شود. استرس زیاد موجب مرگ سلولی می‌شود و پوست را چروکیده می‌سازد. با توجه به این واقعیت لازم است حتما راهی برای مهار اضطراب‌های روزمره بیابید. جالب است بدانید دو عامل دیگر یعنی خواب خوب و ورزش خود عاملی برای از بین بردن تنش‌های روزانه هستند. در کنار این‌ها یوگا و مدیتیشن و آموختن راه‌های کنترل استرس هم کمک فراوانی به شادابی پوستتان می‌کنند.
پاک کردن آرایش

با مواد آرایشی نخوابید و ورزش نکنید

پوست باید نفس بکشد. وقتی با آرایش می‌خوابید، راه تنفس پوست بسته است. حتما از یک آرایش‌پاک‌کن ملایم برای پاک کردن آرایش استفاده کنید و سپس پوست را با آب ولرم بشویید. سخت نگیرید. اگر آرایش‌پاک‌کن ندارید، با روغن نارگیل یا گلاب هم می‌توانید صورتتان را پاک کنید. کافی است یه پنبه را به روغن نارگیل یا گلاب آغشته سازید و به نرمی روی پوست بکشید. چند بار این کار را تکرار کنید. وقتی پنبه تمیز باقی ماند، یعنی دیگر هیچ ماده‌ آرایشی روی پوستتان باقی نمانده است. صورت را با آب ولرم بشویید و یک کرم مرطوب کننده بزنید. دقیقا به همین دلیل آرایش خود را قبل از ورزش کردن هم پاک کنید. اگر اصرار دارید حتما پوستتان را با مواد شوینده قوی بشویید، هفته‌ای یک بار در حمام از مواد ساینده پوست موسوم به اسکراب (Scrub) استفاده کنید.

دکتر فرزاد فهیم تاش
منبع: mayoclinic

برای دیدن مطالب بیشتر درباره‌ی سلامت از مجله دلتا بازدید کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…