آیا دخالت والدین در زندگی فرزند جرم است؟

۴
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
امروزه بنا به دلایل متعددی آمار طلاق در جامعه بالا رفته است. یکی از اصلی‌ترین مشکلاتی که گاهی زوجین هنگام مراجعه به وکیل طلاق یا مشاورین حقوقی بیان می‌کنند تاثیر نامطلوب دخالت دیگران در زندگی آن‌هاست.
دخالت در زندگی دیگران

شاید یکی از علت‌های اصلی تاثیر دخالت دیگران به خصوص خانواده طرفین در زندگی آن‌ها در جامعه‌ای مثل کشور ما، وابستگی فرزندان به خانواده‌ها و حتی اختلالات و مشکلات شخصیتی زوجین مثل اعتماد به نفس پایین یا عدم توانایی تصمیم‌گیری و در نتیجه آن افشای تمام مسائل و مشکلات پیش آمده در زندگی مشترک برای والدین خود و تاثیرپذیری از آن‌هاست. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع دخالت در زندگی دیگران می‌پردازیم.

دخالت در زندگی دیگران جرم است؟

شکی نیست که اگر اشخاص با نیت‌های خیرخواهانه سعی در کمک به نزدیکان خود داشته و بخواهند آن‌ها را راهنمایی کنند بهتر است زوجین، آن‌ها را بشنوند. در ادامه اگر به نظرشان موثر در بهبود وضعیت زندگی مشترک هست از آن‌ها استفاده کنند.

اما مشکل زمانی به وجود می‌آید که این اظهار نظرات از حدود متعارف بگذرد. در نهایت تبدیل به دخالت‌های نا به جایی شود که زندگی مشترک افراد را به نابودی بکشاند.

جرم دخالت در زندگی دیگران

در این مواقع گاهی برای زوجین این سوال به وجود می‌آید. آیا می‌توان اقدام به شکایت از این افراد با عنوان دخالت در زندگی دیگران نمود؟

به عبارت دیگر آیا دخالت در زندگی دیگران جرم است؟ در پاسخ باید گفت که خیر.

مطابق ماده ۲ قانون مجازات اسلامی هر رفتاری اعم از فعل یا ترک فعل که در قانون برای آن مجازات تعیین شده باشد جرم محسوب می‌شود.

و در هیچ یک از قوانین کیفری ما برای دخالت در زندگی اشخاص حتی اگر منجر به طلاق شود مجازاتی تعیین نشده است.

اساسا این عمل جرم‌انگاری نشده است. نهایتا اگر در راستای این دخالت، شخص اقدام به توهین یا افترا یا رفتارهایی از قبیل مزاحمت تلفنی نموده باشد شاید بتوان با عنوان مجرمانه مستقلی که در قانون جرم‌انگاری شده باشد اقدام به شکایت از آن‌ها نمود.

در هر صورت صرف دخالت و اظهارنظر اشخاصی نظیر والدین، خواهر و برادر و دوستان جرم محسوب نمی‌شود. نمی‌توان با این عنوان اقدام به شکایت و پیگیری کیفری نمود.

دخالت کردن

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی مجازات حبس زن در خانه توسط شوهر چیست؟ مطالعه کنید.

۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۵ فروردین ۱۴۰۱ در ۹:۳۷ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۳ آذر ۱۴۰۰ در ۶:۳۲ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۶ آذر ۱۴۰۰ در ۱۰:۲۷ ب٫ظ

    عالی بود 👍 مرسی❤️

    پاسخ

    • ریحانه شیشه گر

      ۱۷ آذر ۱۴۰۰ در ۸:۵۵ ق٫ظ

      ممنون از همراهی شما

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …